בית המשפט העליון דחה בשבוע שעבר, בצעד יוצא דופן, את כניסתה לכלא של צרכנית סמים בת 41, שהורשעה בייבוא סם מסוג קוקאין, מהסיבה שהיא נמצאת בתהליך טיפולי פוריות מבנק הזרע. השופטים קיבלו את הטענה כי בשל גילה של האישה, קיימת דחיפות בביצוע הטיפולים. בהחלטתם המליצו השופטים לשרות בתי הסוהר לשנות את הפקודה הנוגעת לטיפולי פוריות במאסר "על פי נסיבות העידן".



לפי פקודת שב"ס, טיפולי פוריות בכלא ניתנים רק לאסירים נשואים או ידועים בציבור. כך נוצרת בעיה למי שמבקש לממש את האפשרות להורות יחידנית בין כתלי הכלא. האישה שעתרה לבית המשפט העליון נידונה ל-48 חודשי מאסר. באמצעות סנגורה, עורך הדין קובי סודרי, היא ערערה על חומרת העונש וכן ביקשה לדחות את כניסתה לכלא, כדי שתוכל להשלים את טיפולי הפוריות באמצעות בנק הזרע, בהם החלה במהלך משפטה, למרות שהיא משתמשת בסמים.



השופטים, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר ועוזי פוגלמן, דחו את הערעור על העונש, אך התייחסו למסמכים שהגישה המערערת, המצויה בטיפולי פוריות שעד כה לא צלחו. על פי מסמך רפואי מיחידת הפריון, בשנה הקרובה סיכוייה להריון טובים עד סבירים ולאחר מכן קלושים. מסמך שהגישה מאת הרופא המטפל, מציין כי "לאור גילה ואורך המעצר ומאחר ואין אפשרות לעביר את הטיפולים בכלא אבקש לדחות את הכניסה לכלא עד כניסה להריון תקין".



בהחלטתם כתבו השופטים כי "בנסיבות אלה ומטעמי חמלה אנו דוחים את כניסת המערער למאסר עד 1.6.17. אנו מאחלים למערערת הצלחה בטיפול". עוד פנו השופטים לשב"ס וכתבו: "במהלך התקופה בידי נציבות שב"ס לשקול לתקן את הפקודה על פי נסיבות העידן, במובן זה שתחול גם על כגון דא, ואז ניתן יהיה – לפי הצורך – להמשיך טיפולים במאסר".



לבסוף פנו השופטים לאישה והמליצו לה להבין את הצורך שלה לקבל טיפול למניעת שימוש בסמים, "כדי למנוע שהריון – אם ייקלט כמקווה – 'יתנגש' בשימוש בסמים, על המשתמע". עורך הדין סודרי אמר ל"מעריב אונליין", בעקבות ההחלטה, כי "פקודת שב"ס מפגרת אחר הקדמה, שבה גם אנשים נטולי בני זוג מנסים להרות. צריך לזכור שהיכולת של אישה להרות מוגבלת בזמן. השעון הביולוגי של מרשתי מתקתק. עם כל הביקורת על בית המשפט העליון, ההחלטה הזאת חושפת את הממד האנושי של השופטים".



משב״ס נמסר בתגובה, כי "העובדות בנושא טיפולי הפוריות של המערערת, אינן בידיעת שב"ס ולכשתתייצב המערערת לריצוי עונשה, ותגיש בקשה בעניין טיפולי פוריות, תיבחן בקשתה לגופה, בשים לב לזכאותה על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי ושלב הטיפול בו היא נמצאת".