בבית המשפט המחוזי בתל אביב נשמעו היום (חמישי) סיכומי התביעה וההגנה במשפטו של המוזיקאי אילן בן עמי, שנאשם בכך שרצח את אשתו דפנה בר ציון. מהסיכומים עולה כי בן עמי הודה ומתחרט על כך שהביא למותה של בר ציון, אולם המחלוקת בין הצדדים נוגעת למצבו הנפשי בעת ביצוע המעשה. בעוד התביעה דורשת להרשיעו ברצח בכוונה תחילה, ביקשה ההגנה להסתפק בהריגה, בשל "אחריות מופחתת למעשיו".



"ב-14 באוגוסט 2014 נרצחה דפנה בר ציון, בת, אם ואחות, חודשים ספורים לפני שמלאו לה 50", פתחה התובעת, עורכת הדין יעל הראל מפרקליטות מחוז תל אביב, את נאום הסיכום במשפט הרצח. "זהות מבצע העבירה הייתה ידועה למין הרגע הראשון, הגם שבימיה הראשונים של החקירה היה בגדר עבריין נמלט. עם תפיסתו תיאר את הדרך האכזרית שבה הביא למותה במכות פטיש. הוא אמר שמצבו הנפשי היה רעוע", הוסיפה.



התובעת דחתה את טיעוניו של הסנגור, עורך הדין אלעד רט מהסנגוריה הציבורית, לפיה יש להתחשב במצבו הנפשי של בן עמי ובכך שהיה שיכור בעת ביצוע המעשה. "הנאשם החליט לגרום למותה של המנוחה, לאחר שהבין באופן ברור וסופי כי אין תקומה ליחסים ביניהם, ללא קשר למצבו הנפשי או לחומרים הפסיכואקטיביים השונים שצרך באותה תקופה", אמרה עורכת הדין הראל לראש ההרכב, גלעד נויטל.



מחלוקת נוספת נוגעת לשאלה האם בהנחה שבית המשפט ירשיע ברצח יש להכיל בעניינו של בן עמי ענישה מופחתת ולחרוג מעונש מאסר העולם, שהוא חובה בעבירת רצח. לטענת התביעה, הנאשם לא סבל מהפרעה נפשית חמורה ולא הוגבלה יכולתו להימנע מביצוע עבירה.



לטענת התביעה, "יש לתת משקל גם לפעולות שביצע לאחר הרצח, כאינדיקציה למצבו הנפשי בעת ביצוע העבירה". בכך התייחסה הראל לכך שבן עמי נמלט מהזירה והתחבא במשך שלושה ימים, עד שנתפס על ידי המשטרה. "אני חוזרת על בקשתנו, להרשיע את הנאשם ברצח". בן עמי האזין לדברי התובעת בעיניים מושפלות. בחלק מסוים מהזמן עצם את עיניו.



דפנה בר ציון. צילום: ראובן קסטרו
דפנה בר ציון. צילום: ראובן קסטרו




"נכנסתי להתקף חזק של ייאוש וצער"



עורך הדין רט חזר על עדויותיהם של מומחים מטעם ההגנה, לפיהם מצבו הנפשי של בן עמי פגע בשיקול דעתו, וביקש מבית המשפט להעדיף חוות דעת אלה על פני חוות דעת שהציגה התביעה. הסנגור הפנה לאמירותיו של בן עמי בחקירתו במשטרה, לגבי הרגלי השכרות שלו וביקש מהשופטים לשקול ענישה מופחתת.



"המעשה שביצע הנאשם הוא מעשה נפשע שאין ולא יכולה להיות לו הצדקה. הוא כמובן מתחרט עליו", סיכם. למשמע דבריו רחש התפשט בקהל. "הנאשם גרם אבדן וסבל בלתי נתפס למשפחתה וחבריה של המנוחה. הוא יודע כי על אותו מעשה מר ונמהר, יצטרך לתת את הדין. הוא אחראי יחיד לו והוא יקבל עונש כבד. בתיק זה, בניגוד לתיקים אחרים, אין מחלוקת על אשמתו של הנאשם. המחלוקות הן נקודתיות ובעלות אופי משפטי, נוגעות לסעיף המדויק שבו יש להרשיעו".



רט הגדיל לעשות כשביקש מבית המשפט להמתין כשנתיים עד למתן הכרעת הדין, עד שאולי יכנס לתוקפו התיקון לחוק העונשין, המבדיל בין רצח מדרגה ראשונה לשנייה. השופטים לא התייחסו להצעתו וקבעו את מועד הכרעת הדין ל-30 בינואר. האולם היה מלא בבני משפחה וחברים של בר ציון, שבתום הדיון הביעו את ביטחונם שבן עמי יורשע ברצח. "הוא הולך לכלא לשנים ארוכות", אמרו.



בן עמי, חבר להקת הברירה הטבעית, ובר ציון, מסעדנית ואמנית, נישאו ב-2012 ונפרדו ב-2014. המקרה אירע במהלך ימי הפרידה. בן עמי העיד במשפטו על מעשיו: "החדר היה קטן ואנחנו עוסקים בניקיונות. בין שאר הדברים היה שם גם פטיש. במהלך הניקיון הוא זז ממקום למקום. את הפטיש הרמתי בתנופה ונתתי מכה על הראש של דפנה. כשהמריבה הגיעה לשיא כואב, הרגשתי שאני לא שולט. אם יכולתם להאמין לי, לא הבנתי כל כך מה קורה. אחרי כמה דקות התעוררתי. נכנסתי להתקף מאד חזק של ייאוש וצער".



"בעקבות מכת הפטיש היא נפלה, לא כל כך שלטתי במה שקורה. נתתי לה עוד שתיים-שלוש מכות עם הפטיש בראש. לאחר מכן לקחתי תיק ונסעתי, העפתי את הפטיש, לקחתי איתי כבל ונסעתי לפארק הירקון כדי לתלות את עצמי. הפארק היה מלא אנשים. ניסיתי לתלות את עצמי ליד הגן הזואולוגי. ללא הצלחה", סיפר.