"ניצל את כוחו ושליטתו בהסתדרות המורים לדרוש טובת הנאה". כתב אישום בגין לקיחת שוחד, סחיטה באיומים שהביאה לידי מעשה, מרמה והפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, הוגש היום (רביעי) נגד יוסף וסרמן, מזכ"ל ויו"ר אגף הכספים של הסתדרות המורים, על ידי פרקליטות מחוז ת"א בבית המשפט המחוזי בעיר. בנוסף, הוגש כתב אישום נגד יוסף אפרת, יו"ר אגף התרבות ויו"ר ארגון המורים לחינוך גופני ובתו, ליאת כהן (אפרת), הנאשמים בסחיטה באיומים שהביאה לידי מעשה וקשירת קשר לביצוע פשע. אפרת גם נאשם בשיבוש מהלכי משפט והטרדת עד.



וסרמן נבחר בשנת 2002 לתפקיד מזכ"ל הסתדרות המורים בישראל, כאשר לפני זה שימש כיו"ר אגף הכספים, תפקיד בו המשיך לשמש גם לאחר בחירתו למזכ"ל, באופן שאפשר לו להחליט, לאשר ולהוציא לפועל כל החלטה על הוצאה תקציבית, ללא פיקוח מהותי. שני התפקידים הגדילו את כוחו המנהלי והפוליטי והביאו לכך שהייתה לו שליטה מלאה ויכולת השפעה על כל החלטה שהתקבלה במוסדות ההסתדרות וגופים אחרים שבשליטתה. לפי כתב האישום, "שליטה זו אפשרה לו להשפיע באופן מכריע על קבלת החלטות במצבים הנוגעים להסתדרות המורים ולו באופן אישי, כאשר הוא מצוי בניגוד עניינים בין תפקידיו בהסתדרות לאינטרסים האישיים שלו, תוך דחיקת טובת ההסתדרות באופן התואם את אינטרסיו".



בשנת 2003 הקימה הסתדרות המורים את מנהל תיירות ונופש, שאמור היה לרכז את פעילות הרווחה של הארגון בתחום תיירות הפנים והחוץ. המנהל פעל, בין היתר, באמצעות בטי דהאן, שפרנסתה הייתה תלויה בפעילות מול הארגון. בתו של יוסי אפרת, ליאת כהן, הצטרפה דהאן והועסקה על ידי המנהל, כאשר כל הנאשמים היו מודעים לתלותה הכלכלית של דהאן במנהל וניצלו זאת לטובתם.



ניצל את כוחו ושליטתו בהסתדרות המורים לטובות הנאה


עוד עולה מכתב האישום כי וסרמן החליט לנצל את כוחו ושליטתו בהסתדרות המורים ודרש מדהאן טובת הנאה בעד פעולה הקשורה בתפקידו כמזכ"ל הארגון. הוא ביקש ממנה להזמין חופשות, "תוך שעמד על כך שתבהיר למלונות כי מדובר במזכ"ל הסתדרות המורים ובכך יקבל 'מחיר מיוחד וטיפול VIP'. במספר מקרים, המנהל שילם את מחיר ההזמנות למלונות, ולאחר שובו מהחופשות פנתה בטי אל וסרמן וביקשה ממנו לשלם את עלותן, מבלי שהוסיפה עמלת סוכן למחיר ששולם למלון. בתגובה לבקשות בטי, אמר לה וסרמן כי העלות גבוהה מדי עבורו ולכן שילם סכום מופחת, מהסכום ששולם בפועל ע"י בטי והמנהל".



לאחר כמה שנים הוחלט לפטר את דהאן ובעקבות כך היא דרשה מווסרמן שישיב לה את כספי השוחד ששילמה לו. בהמשך היא אף כתבה לו מכתב בו קבלה על מעשיו והצהירה כי החליטה לגבות את הסכומים המגיעים לה. בעקבות דין ודברים בין בטי ובין וסרמן והסתדרות המורים, הגיעו הצדדים לפשרה לפיה ההסתדרות תשלם לדהאן עבור כל פעילות הקניינות שביצעה עבורה עד לסוף 2012. "במטרה למנוע מדהאן לחשוף את דבר השוחד וביודעו כי היא זקוקה לכספים, סחט ממנה וסרמן, באמצעות אחרים, שתחתום על מסמך הממוען אליו, בו היא מאשרת כי תשלום חלקי בלבד מחובותיו האמורים יהווה סילוק סופי ומוחלט של 'כל חובותיו' כלפיה. עוד הכריח אותה וסרמן להצהיר במסמך, כי יתרת חובו האישי נתגלתה בדיעבד לאחר בדיקה בספרי החשבונות, וכי בטי לא דרשה ממנו את פירעונו בעבר. המסמך כלל גם התחייבות לסודיות והתחייבות שלא לעשות שימוש בטענות שהעלתה נגדו בטי במכתב", נכתב בכתב האישום.



בכתבי האישום שהוגשו נגד יוסף אפרת ובתו ליאת כהן, עולה כי סמוך לאחר צירופה של דהאן למנהל, השניים קשרו קשר לסחוט ממנה חלק מרווחיה מפעילות המנהל הקשורה בהסתדרות המורים. עוד סוכם ביניהם, כי כהן תערוך טבלאות בהן יחושבו רווחיה של דהאן מהפעילות הקשורה בהסתדרות המורים וחלק מהרווחים יעברו אליהם. בשל רצונה לשמור על עבודתה במנהל, נאלצה דהאן להסכים לתנאי אפרת וכהן. במסגרת זו, ובעודה עובדת עבור דהאן במנהל, יצרה כהן טבלאות בהן חושבו רווחיה מפעילות הקשורה בארגון ודהאן העבירה לשניים את הכספים באמצעות מימון חופשות פרטיות בארץ ובחו"ל להם ולבני משפחתם ובאמצעות צ'ק בסך 30 אלף שקלים.



סכומים רבים עבור הוצאות אישיות 


באישום השני שהוגש נגד מזכ"ל הסתדרות המורים, הארגון שילם עבור וסרמן סכום של 36,112 אלף שקלים, במסגרת תביעות דיבה הדדיות בין הארגון ווסרמן לבין ענת שניידר. רק לאחר שדבר זה התגלה, הוא פעל לפצות את הארגון באמצעות פניה של עו"ד רונאל פישר לחברת הביטוח שביטחה את הסתדרות המורים.



לפי האישום השלישי, וסרמן רצה להגיש תביעות לשון הרע נגד שני עיתונאים וכלי התקשורת בהם הם מועסקים, בעקבות פרסומים שונים שנגעו להסתדרות המורים ולוסרמן באופן אישי. בדיון שנערך בהנהלת הארגון, נקבע כי וסרמן יממן מכיסו הפרטי את עלויות הייצוג הנוגעות לדברים שנכתבו עליו ועל יוסי אפרת באופן אישי, אך למרות זאת וסרמן לא שילם כל תמורה על הכנת הטיוטות ואת שכר הטרחה כולו שילמה הסתדרות המורים.



לפי האישום הרביעי, וסרמן חשד במהלך שנת 2013 כי מישהו מחברי הסתדרות המורים מוסר מידע לעיתונאים. כדי לבדוק זאת הוא הורה למנהלת לשכתו ולמזכירה בלשכה לבדוק את פלטי שיחות הטלפון של שני מנויים, עובדי הסתדרות המורים.



על פי האישומים החמישי והשישי, לוסרמן ולאפרת מיוחסות באישומים נפרדים עבירות של שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, לאחר שכל אחד מהם, הטריד


עדות שמסרו הודעות במשטרה במסגרת החקירה על מנת להכשיל הליך שיפוטי, וזאת לאחר שנחשפו לחומרי החקירה בעניינם במסגרת הליך השימוע.



יחד עם כתב האישום שהוגש על ידי עורכי הדין יוסי קורצברג ורותם נוימן וסרמן מפרקליטות מחוז ת"א, הוגשה בקשה להארכת התנאים המגבילים של וסרמן ואפרת עד תום ההליכים, הכוללים איסור כניסה לבניין הסתדרות המורים בתל אביב ואיסור יצירת קשר עם מי מהמעורבים בפרשה.



עו"ד יהושע רזניק, בא כוחו של וסרמן, מסר בתגובה כי "כתב האישום הוא חרפה והגשתו לבית המשפט המחוזי הוא חרפת יתר. כתב האישום הוא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק של הפרקליטות עם העיתונאי מרדכי גילת אשר במשך שנים מפרסם עלילות והכפשות נגד יוסי וסרמן".



"וסרמן מעולם לא קיבל שוחד ושילם לסוכנת הנסיעות את כל הסכומים הנדרשים מכיסו. אנו בטוחים בחפותו של מר וסרמן ומקווים שכך גם יוכרע בבית המשפט", מסר עו"ד רזניק.