בג"ץ דן כעת (שלישי) בעתירה שהגישו בעלי קרקעות פלסטינים נגד המתווה לפינוי המאחז הבלתי חוקי עמונה. זאת לאחר שאתמול הגנה המדינה בפני בית המשפט על המתווה שעליו חתמה עם התושבים. אם יקבלו השופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר וניל הנדל, את העתירה, מתווה עמונה יוקפא ולא יוכל לצאת לפועל.



השופט ג׳ובראן הביע מורת רוח מזמניות ההסדר, ואמר: "המתווה מטריד אותי בשל זמניותו. רצוי הסדר סופי". לאחר מכן שאל את המדינה: "מדוע שהפתרון לא יהיה באדמות מדינה? אי אפשר לפתור את הבעיה על ידי חזרה על הבעיה". עוד הוסיף השופט ג'ובראן: "איך זה מותר? האם פירוק שיתוף ראוי? האם מותר לפגוע בקניין פרטי זמנית? למה אין החלטת ממשלה?".

"הפתרון לא היה לשביעות רצן התושבים" 

ג'ובראן שאל את נציג המדינה האם נשקלה האפשרות לבנות במקום אחר על אדמות מדינה, ונענה ע"י נציג המדינה כי "הפתרון שקידמנו באדמות מדינה לא היה לשביעות רצון התושבים, הם רוצים פינוי בהסכמה". השופט הנדל שאל למה הכוונה שהפתרון מוגבל לשנתיים, עורך הדין אבינועם סגל אלעד הגן על המתווה בפני השופטים ואמר: "לא מדובר בניצחון הבריונים, זו החלטה שהתקבלה בשיקול דעת. אנחנו כמדינה היינו מעורבים בהקמת היישוב ויש לנו אחריות". הוא הוסיף: "הפינוי יקרה בהקדם, ככל הנראה עד ה-8.2". 

נערכים לפינוי עמונה



העתירה הוגשה באמצעות ארגון "יש דין" ובשמם של תשעה בעלי קרקעות בכפר סילוואד, אליו אמורות להתפנות המשפחות המתגוררות בעמונה. מדובר על שלוש חלקות אדמה בשטח של כ-45 דונם. העותרים מבקשים מבג"ץ להוציא צו ביניים, אשר יאסור על המדינה ליטול מהם חזקה בחלקות בגוש 21 באדמות הכפר סילוואד. עוד מתבקש בית המשפט לאסור מתן היתרי בנייה ולמנוע עבודות בנייה להכשרת השטח למגורי תושבי עמונה.



בעתירה נטען כי המדינה מבקשת "לשנות את סדרי העולם בתחום המקרקעין בגדה המערבית, וכל זאת למען אינטרסים פוליטיים צרים". עוד נכתב העתירה יוצאת נגד הכוונה "ליטול את זכויות החזקה והשימוש בחלקים מסוימים משלוש חלקות בנמצאות בטבורו של שטח חקלאי, כאשר לעותרים חלקים בלתי מסוימים בחלקות אלה. המשיבים מבקשים לבצע פירוק שיתוף בחלקות, באופן כפוי, להגדיר חלקים מסוימים מהם ככאלה אשר הממונה על הרכוש הנטוש יכול ליטול חזקה בהם, ולהקצות אותם לתושבי המאחז הבלתי מורשה עמונה - דווקא להם".



אתמול ביקשה המדינה לדחות את העתירה של בעלי הקרקעות, בטענה כי "פינויה של עמונה נושא מאפיינים מיוחדים. מדובר באירוע נפיץ בעל השלכות ביטחוניות החורגות מזירת הפינוי עצמה. לפיכך, עמדת המפקד הצבאי והדרג המדיני, השעונה על חוות דעת גורמי הביטחון, היא שקיים אינטרס ביטחוני רב משקל בהשגת פתרון שיאפשר פינוי בהסכמה של עמונה. זאת, חרף העובדה שגלומה בו סטייה נקודתית וזמנית מההסדר הכללי שחל בעניין ניהול נכסים נטושים ומדיני התכנון והבנייה אשר חלים באזור".