עירה ראשונה לבג"ץ נגד מתווה התאגיד. הפעיל החברתי, עו"ד אלדד יניב, פנה הבוקר (שני) לבית המשפט, בטענה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנוע מלהתערב, לדון, להנחות ולהחליט את הממשלה בתחום התקשורת, מאחר שהתפטר מתפקיד שר התקשורת. העתירה מבקשת מבג"ץ להוציא מלפניו צו-ביניים, שלפיו יימנעו המשיבים מלפעול לקידום, יישום ועיגון בנורמה חקוקה של המתווה, שסוכם בשבוע שעבר בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין שר האוצר, משה כחלון.



בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, נטען כי ככל הנראה, מתכוונת הממשלה להביא שני מהלכי חקיקה מזורזים ובהולים אל הכנסת, האחד מטרתו להזיז, פעם נוספת, את יום תחילת שידוריו של תאגיד השידור הציבורי, והשני, לערוך שינוי מהותי בהסדריו של חוק השידור הציבורי, ולעגן במסגרתו את הסיכום שנקבע ב"מתווה נתניהו-כחלון". "נוכח כוונה זו, עולה צורך דחוף הן במתן צו-ביניים שיקפיא את המהלכים עד לבירור העתירה בבית המשפט הנכבד, והן לקיומו של דיון דחוף בעתירה", נכתב.



עוד נכתב כי "לאור היום לא נמנע ראש הממשלה מלפעול במלוא כוחו, תוך איום במשברים קואליציוניים ואף בפירוק הממשלה והקואליציה והקדמת הבחירות, וכל זאת במטרה להשיג שליטה פוליטית בשידור הציבורי בישראל".



בעתירה מזכיר יניב את העובדה שנתניהו אינו מכהן עוד כשר התקשורת ומינה את הנגבי לממלא מקומו וכן את קיומה של חקירה פלילית בתיק 2000, במסגרתה "קיים חשד סביר כי עבר עבירה פלילית בתחום טוהר המידות, במסגרת השיחות המוקלטות עם נוני מוזס", לשון העתירה. עוד מציין יניב את הסדר ניגוד העניינים שנקבע בעניינו של ראש הממשלה, "במסגרתו נאסר עליו לעסוק בתחומים נרחבים הנוגעים לתחום התקשורת".



גם ארגון העיתונאים עתר לבג"ץ נגד מתווה התאגיד. הארגון מבקש 

תאגיד השידור הישראלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
תאגיד השידור הישראלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
היועמ"ש אישר לנתניהו לעסוק בתאגיד


אתמול נתן היועץ המשפטי לממשלה לראש הממשלה אור ירוק לעסוק בנושא התאגיד: בחוות דעת שהועברה מלשכתו של היועץ, נקבע כי למרות שכרגע אינו מכהן כשר התקשורת, מתוקף תפקידו כמי שעומד בראש הממשלה, מותר לו להיות מעורב בענייני התקשורת. עם זאת, היועץ אינו מתייחס לעובדה שנתניהו חשוד בפלילים בניסיון להשפיע על כלי תקשורת אחר – ידיעות אחרונות. 
 
חוות הדעת התקבלה בתגובה לפניות רבות שהגיעו לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וקוראות לו למנוע מראש הממשלה, בנימין נתניהו, מלעסוק בענייני תאגיד השידור הציבורי. בתגובה, עליה חתום דני חורין ממחלקת ייעוץ וחקיקה, נכתב כי "מתוקף תפקידו, רשאי ראש הממשלה לעסוק בעניינים הנוגעים למשרדי הממשלה השונים, ביניהם משרד התקשורת, והעובדה שהוא אינו מכהן עוד כשר התקשורת אינה שוללת את מעורבותו בתחום זה - בכובעו כראש הממשלה".

 על פי המתווה שנחתם בין הצדדים, התאגיד יעלה לשידור באיחור של שבועות ספורים ולא יאוחר מסוף חודש מאי. למעשה, במסגרת הפשרה, השידור הציבורי ייצא לדרך חדשה באמצעות התחלת שידורי תאגיד השידור הציבורי  והקמת תאגיד לחדשות ואקטואליה.  לצורך כך יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן". 


עוד נקבע בפשרה, שגיבשו מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד, ומנכ״ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, כי תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. עוד נקבע כי חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה.