בבית המשפט המחוזי בתל אביב נשמעו היום (שני) הסיכומים במשפטם של שלושת הנאשמים בביצוע הפיגוע בשרונה בתל אביב. תחילתו של הדיון עסק בחלקו של יונס זין, אשר הודה בעובדות כתב האישום, לפיהן בין היתר הוא היה זה שהסיע אותם לזירת הפיגוע וסיפק להם כלי נשק, אך טוען שמעשיו מקימים עבירת סיוע בלבד ולא רצח. התובעת, עורכת הדין תמי אניס מפרקליטות מחזו תל אביב, ביקשה מהרכב השופטים, בראשות השופטת שרה דותן, להרשיע גם אותו בארבעה סעיפי רצח וב-41 ניסיונות רצח.



לדבריה, העובדה שזין הצטלם יחד עם הנאשמים הנוספים בטרם יצאו לבצע את הפיגוע מפלילה אותו. "אני לא יכולה להגיד שהוא המנהיג או הוגה הרעיון. הוא היה חלק מהרעיון הזה מלכתחילה. הוא תכנן יחד עמם את הפיגוע, הוא רצה להיות שם. הסיבה היחידה שבגינה הוא לא היה בפיגוע היא חובות כספיים. לא מפאת חרטה". מנגד, סנגורם של ארבעת הנאשמים, עורך הדין חאלד מחאג'נה, ביקש להרשיעו בסיוע בלבד והזכיר כי זין לא היה שותף לכל ההכנות לפיגוע, בין היתר, ציין כי לא רכש את החליפות שלבשו מבצעי הפיגוע. "עם חליפות לא הורגים. עם נשק כן", אמר לו בתגובה אחד השופטים.



בית המשפט המחוזי בת"א. המדינה מבקשת להרשיע את מי שסייע למחבלים ברצח. צילום: מור שמעוני
בית המשפט המחוזי בת"א. המדינה מבקשת להרשיע את מי שסייע למחבלים ברצח. צילום: מור שמעוני



הצדדים הגישו לבית המשפט את סיכומיהם בכתב. סוגיה נוספת שמעוררת מחלוקת היא נסיבות מותה של אילנה נבעה. הנאשמים בביצוע הירי, חאלד ומחמד מחאמרה, שהודו ברצח ידו בן ארי, מילה מישייב ומיכאל פייגה, כופרים ברציחתה של נבעה, שנסיבות מותה אינן ברורות ואשר משפחתה התנגדה לביצוע נתיחה לאחר המוות לגופתה.



"אנחנו סבורים שהראיות הנסיבתיות, וכן העובדה שמצבה הרפואי היה תקין (לפני הפיגוע), מביאים לכך שאנחנו מבקשים שכבודכם תקבעו שהמוות שלה היה כתוצאה מהירי", אמרה עורכת הדין אניס. ההגנה, לעומת זאת, טענה כי יש להוכיח קשר סיבתי בין מותה לבין מעשיהם של הנאשמים. הסנגור הגיש לבית המשפט פסיקות שונות מהעולם, הנוגעות להרשעה או אי הרשעה של נאשמים ברצח, למרות שלא הוכח שפעולה ישירה של הנאשמים הביאה למותם של הקורבנות.




עו"ד מחאג'נה. "מתנגדים לבקשת המאשימה". צילום: אבשלום ששוני
עו"ד מחאג'נה. "מתנגדים לבקשת המאשימה". צילום: אבשלום ששוני




הרכב השופטים יצטרך להכריע בקרוב בשאלת אשמתם של הנאשמים במותה של נבעה, וכן בשאלה האם מעשיו של הנאשם השלישי, זין, מביאים לכך שהוא אשם ברצח. עורך הדין מחאג'נה מסר בתום הדיון: "אנחנו בשלב הסיכומים בתיק. הפרקליטות מבקשת להרשיע את שלושת הנאשמים בארבעה מקרי רצח וב-41 מקרי נסיונות רצח".



"הגשנו את סיכומנו בכתב לפיהם אנחנו מתנגדים לבקשת המאשימה. ביקשנו מבית המשפט לזכות את נאשם מספר שלוש, שלא היה נוכח מזירת האירוע, מארבעת מקרי רצח ולהרשיע אותו בסעיף בסיוע. לגבי שני הנאשמים - ביקשנו לזכות מרצח אילנה נבעה, שלא נפגעה מקליעים, אלא מסיבה שאינה ברורה".