"רק היום הונחה על שולחן הכנסת הצעת החוק לביטול המלצות המשטרה. הצעת חוק זו פוגעת בשלטון החוק במדינת ישראל. היא פוגעת בעבודתה התקינה של מערכת אכיפת החוק, ובפרט בתפקודו של אגף המודיעין והחקירות של משטרת ישראל. יש בה לשבש את הקשר החשוב בין חוקרי המשטרה לפרקליטים הצריכים לנתח את תוצרי החקירה ולקבל החלטות בצורה מושכלת. אני מתנגד לה בכל תוקף", כך אמר היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בכנס של הפרקליטות בירושלים.

"הצעת חוק זו מצטרפת לשורה של הצעות חוק חדשות אשר נובעות מאותו המניע", הוסיף, "כך, ניתן למנות - רק מהעת האחרונה - את הצעת החוק הצרפתי, את הצעת החוק לצמצום האפשרות להטיל החיוב האישי של ראשי העיריות, את הצעת חוק לבדיקת קציני חקירות בפוליגרף, ואת הצעת החוק לתיקון דרכי המינוי של יועצים משפטיים למשרדי הממשלה.

"אני יכול להרחיב כאן על כל הצעת חוק מתוך הצעות החוק הללו. להסביר מה המניע שבבסיסה, שאינו קידום שלטון החוק, ואיזה מגמה רעה היא מבקשת לשרת. לדרוש מדוע הפגיעה בנו קשה שבעתיים כאשר היא מגיעה בלבוש של הצעת חוק. אך דומה בעיני שהדברים ברורים לנוכחים כאן בחדר, ואין צורך להרחיב. אני מתנגד התנגדות נחרצת להצעות חוק אלה, ולהצעות חוק אחרות הדומות להן. לכולן יש מכנה משותף. הן מגיעות מאותו המקום – רצון לפגוע במעמד שלטון החוק. לא אתן לכך יד. אעשה כל שאני יכול למנוע זאת".

מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, מתח גם הוא ביקורת לפני יומיים על הצעת החוק ואמר ביציאה מדיון בוועדת הפנים של הכנסת כי החוק הינו חסר משמעות מאחר והמשטרה בכל מקרה אינה ממליצה על הגשת כתב אישום, אלא רק מסכמת את החקירה בשביל הפרקליטות. "משטרת ישראל מזה שנים, ללא קשר אלי, איננה מעבירה המלצות בסיום חקירה", אמר אלשיך בתגובה לשאלה שהפנתה אליו חברת הכנסת רויטל סויד, "למעלה מ-90 אחוז מהתיקים הולכים לתביעה המשטרתית. המשטרה לא מעבירה המלצות אלא עושה רק סיכום של התיק".

אלשיך הוסיף ביציאה מהדיון בוועדה כי "המשטרה איננה ממליצה. גם בהודעות שלה לא מופיעה המלצה מפני שאין בידינו להחליט מה האינטרס הציבורי. אנחנו לא ממליצים מהסיבה שבתוך המלצה נמצא גם האינטרס הציבורי שאיננו מסור לנו אלא לפרקליטות. לא ברור מה רוצים לשנות כי גם היום אנחנו לא ממליצים".