כל האנשים שהיו במנהרת הטרור שהושמדה בעזה נהרגו מיד עם פיצוץ המנהרה ולכן על העתירה המבקשת מבג"ץ להורות על הענקת גישה לכוחות חילוץ והצלה על מנת לאתר לכודים להידחות על הסף – כך עולה מתגובת המדינה שהוגשה היום (ראשון) לבית המשפט העליון. בתגובה נכתב כי "הפעולות בהקשר של המנהרה טרם הסתיימו" וכי מתן היתר לכוחות החילוץ כמבוקש "עלול לסכן את כוחות צה"ל הפועלים בשטח". 



העתירה, שהוגשה בין היתר על ידי אביו של אחד ההרוגים במנהרה, קוראת לבית המשפט להורות למערכת הביטחון "לאפשר לצוותי הצלה וחילוץ ואנשי ההגנה האזרחית הפלסטינית בעזה להיכנס לאזור החיץ בעזה על מנת לחלץ אנשים הלכודים בעת זו מתחת לפני האדמה, במרחק 50 מטרים מגדר המערכת ובתוך גבולות עזה". בתגובת המדינה, שהוגשה באמצעות מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, נטען כי העתירה "אינה אקטואלית". 

חשיפת מנהרה בעוטף עזה. צילום: דובר צה"ל
חשיפת מנהרה בעוטף עזה. צילום: דובר צה"ל

 
התגובה מסתמכת, בין היתר, על הודעה שהוציא הארגונים הג'יהאד האסלאמי והחמאס ביום שישי האחרון, לפיה חמישה מחבלים נקברו מתחת להריסות המנהרה, כי גופותיהם לא נמצאו וכי החיפושים אחר הגופות הסתיימו. על פי התגובה, ההודעה תואמת את הערכות כוחות הביטחון הישראליים, לפיהן כל מי שהיה בתוואי הפיצוץ נהרג ואין אנשים חיים שם.
 

מהתגובה עולה כי בין ישראל לבין ארגון הצלב האדום מתקיימים מגעים בנושא. אליה צורף מכתב מטעכם אמו ואחיו של החייל אורון שאול, בו הם מביעים את התנגדותם התקיפה למבוקש בעתירה. "לא יתכן כי יתאפשר לאויב לקבל גופות של פעיליו, אשר עסקו בהכנת מנהרה שנועדה לפגוע בישראל, מבלי שאורון וכן קצין צה"ל הדר גולדין ויתר אזרחי ישראל המצויים בידי חמאס בעזה, יושבו לישראל".