ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר דחתה היום (רביעי) את בקשת יונתן היילו לקצר את עונשו, וזאת למרות הנסיבות המיוחדות בתיקו. כזכור, היילו הורשע בהריגת ירון איילין, אשר לטענת האסיר אנס אותו ותקף אותו מינית פעמים רבות לפני המקרה. על היילו נגזרו 20 שנות מאסר, אך נשיא המדינה ראובן ריבלין קיצר את עונשו ל-10 שנים ושמונה חודשים, מהן הוא ריצה עד כה שבע וחצי שנות מאסר.



מטה המאבק לשחרור היילו הודיע כי בכוונתם לערער על החלטת ועדת השחרורים בבית המשפט המחוזי. "ההחלטה חסרת הלב להשאיר את יונתן היילו בכלא מהווה התעללות נוספת בקורבן והיא יריקה בפרצופם של נשיא המדינה, שרת המשפטים וגורמי המקצוע שקראו לשחררו מהכלא. לצד זאת, מדובר בפגיעה נוספת בנפגעות ונפגעי אלימות מינית, רבים מהם מקרב השכבות המוחלשות בחברה הישראלית, שהשחרור אמור היה להדהד את צדקתם. שחרורו אמור היה להדהד את צדקתם של נפגעות ונפגעי אלימות מינית, רבים מהם מקרב השכבות המוחלשות בחברה הישראלית".


בהחלטת הוועדה נכתב כי היא דוחה את הבקשה לשחרור מוקדם, אך יחד עם זאת היא הודיעה על "נכונותה לקיים, בעוד שישה חודשים מהיום, דיון חוזר בבקשת השחרור המוקדם על תנאי, לפי בקשת האסיר", כמו כן המליצה הוועדה כי "בתקופה זו, ובהקדם האפשרי, ישתלב האסיר בקבוצה ייעודית לטיפול בתחום האלימות".

65 חברי כנסת חתמו על עצומה לשחרור מוקדם

במהלך הדיון, נציגי הפרקליטות ציינו כי אין לנקוט בהיילו בצורה שונה מאסירים אחרים שנשפטו בגין עבירות של רצח או הריגה, וכי לאחר שעבר ערכאות שיפוטיות הוקצב עונשו ל-12 שנות מאסר, מהן ריצה עד כה שבע שנים בלבד. עו"ד אלון אייזנברג, פרקליטו של היילו, טען מנגד כי אין לקבל את עמדתה של הפרקליטות וזאת לאחר שבית המשפט קיבל את הגרסה לפיה היילו הוא קורבן אונס, שפעל במסגרת זו. עוד אמר כי בית המשפט התחשב בענישה כשהוא מתיר אפשרות להגיש בקשת חנינה ונשיא המדינה אפשר להגיש את הבקשה לשחרור מוקדם, שמקבלת תמיכה של 65 מחברי הכנסת ורבים בציבור.

עוד ציין הפרקליט כי היילו כבר החל בהליך שיקום, אולם הוא מעוניין להשלים את ההליך במסגרת הקהילה. עו"ד אייזנברג מתח ביקורת במהלך הדיון, כשטען כי עד היום, למרות שמרשו נמצא כקרובן אונס, איש במערכת לא דאג להציע לו שירותים פסיכולוגיים, לא העניק לו טיפול כנפגע עבירות מין ולכן יש מקום להתחשב בו. חברי הוועדה שמעו בקשב רב את טיעוני הצדדים ואת החלטתם בנושא ייתנו, כאמור, בעוד כשבועיים וחצי.

"החלטה חסרת לב"

במטה המאבק למען יונתן היילו הגיבו בזעם להחלטה ואמרו: "ההחלטה חסרת הלב להשאיר את יונתן היילו בכלא מהווה התעללות נוספת בקורבן והיא יריקה בפרצופם של נשיא המדינה, שרת המשפטים וגורמי המקצוע שקראו לשחררו מהכלא. לצד זאת, מדובר בפגיעה נוספת בנפגעות ונפגעי אלימות מינית, רבים מהם מקרב השכבות המוחלשות בחברה הישראלית, שהשחרור אמור היה להדהד את צדקתם".
 
"יונתן הגן על עצמו מפני האנס שלו ואחרי שנים מאחורי סורג ובריח, הוא צריך היה לצאת לחופשי. ציבור שלם של ישראלים שמבקשים צדק וחמלה מצפה לשחרורו. שחרורו אמור היה להדהד את צדקתם של נפגעות ונפגעי אלימות מינית, רבים מהם מקרב השכבות המוחלשות בחברה הישראלית. יונתן הינו קורבן אונס שהיה נתון במשך שנים רבות להתעללות ממושכת ויושב כבר שבע וחצי שנים בכלא. שנים בהן מצבו הפיזי והנפשי היה קשה. יונתן לא תכנן להרוג את האדם שמירר את חייו, התעלל בו פיזית ונפשית, סחט ממנו כספים ואנס אותו. הוא הרג אותו כשנראה היה כי עמד לפגוע בו שוב ונהג בו בדיוק באותו אופן כפי שפעל לפני שאנס אותו בעבר, כדי להגן על גופו ועל נפשו". 

"הציבור בישראל מאחל שנגיע ליום שבו פרקליטות המדינה בראשות שי ניצן, תיאבק למען כליאתם ושיקומם של אנסים ותוקפים המשתמשים באלימות מינית, כפי שנלחמה על מנת להשאיר את יונתן היילו מאחורי סורג ובריח. מטה המאבק מודיע כי המאבק הציבורי לשחרורו יימשך וייתעצם, עד שייעשה צדק, ויונתן היילו ישוחרר מהכלא", הוסיפו.