בג"ץ דן היום (חמישי) בעתירה שהגישו פרופסור יעל אמיתי וועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) נגד החלטתו של שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס להדיח את  פרופ' אמתי מתפקידה כנגידה במועצת הנגידים של קרן ישראל-גרמניה למחקר ולפיתוח מדעי (GIF), בטענה כי לפני 17 שנים חתמה על עצומה התומכת בסטודנטים וחברי סגל אשר סירבו לשרת במילואים מעבר לקו הירוק.



נציג היועץ המשפטי לממשלה הציג את עמדתו בפתח הדיון ואמר כי "שר המדע בהפעילו את הסמכות פועל בכובעו הממלכתי-מינהלי-ציבורי. ככזה, שיקול הדעת כפוף לכללי הסבירות, המידתיות והשוויון. בהתאם לפסיקה של בית המשפט, מתחם שיקול הדעת יכול להשתנות בנסיבות העניין והמינוי. מינויים מקצועיים כהרי מינויים אחרים. אנחנו הולכים למקורות ההסמכה שהוא תקנון הקרן, מהם עולה באופן מובהק שמדובר בקרן מדעית-מקצועית מובהקת שנוגעת לקדם את שיתוף הפעולה של המחקר האזרחי של גרמניה וישראל".
השופט שטיין: אמר בתגובה כי "מי שממנה על פי התקנון זה השר. ההסכם אומר שמספיק איש אחד מהקהילה המדעית ולגבי האחרים על פי שיקול דעתו של השר".

נציג היועמ"ש: "השיקולים צריכים להיות מקצועיים. גם אם ניתן לקחת בחשבון שיקולים נוספים, צריך לבחון לפי מכלול נסיבות העניין, חומרת העניין, חלוף הזמן והקשר למהות התפקיד. יש כאן גם בעיה של חופש הביטוי".

השר אקוניס: "כשר אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה. מי שקורא לסרבנות, מסית ומשדל לסרבנות, יש על כך הוראות מאוד ברורות. האם אני כשר בעבר הקרוב או הרחוק קראתי לעבור על החוק הישראלי? העצומה הזו בהחלט קוראת לעבור על החוק".

השופט הנדל: "אם אתה בעצם טוען שזו עבירה על החוק, אתה פשוט לא רלוונטי. התובע הכללי הוא לא אתה אלא היועמ"ש. לכן אני לא חושב שזה רלוונטי. אנחנו רוצים לשמוע טענות משפטיות".

אקוניס: "השיקול לא היה פוליטי או מפלגתי. השאלה היא אם היא תומכת בתופעת הסרבנות כן או לא. השאלה היא אם אני רשאי לא לאשר אותה כנציגה של מדינת ישראל. לא פיטרתי ולא הדחתי אלא רק החלטתי שלא למנות". פסק הדין בעתירה צפוי להינתן בהמשך.
כזכור, הפרקליטות, שאמורה לייצג את השר אקוניס, התייצבה בתגובתה לעתירה דווקא לימין העותרת ותמכה בעתירתה, תוך שהיא מבהירה כי החלטתו של השר אקוניס חורגת ממתחם הסבירות ואיננה יכולה לעמוד. 

בתשובה נכתב כי לאור מהות המינוי, הדרך בה בחרה פרופסור אמתי להתבטא, הזמן הרב שחלף מאז וכן אופי הקרן ולהסכם שמכוחו הוקמה, עמדת המדינה היא שהחלטת השר שלא לאשר את המינוי חורגת ממתחם הסבירות ו"אינה יכולה להיוותר על כנה". עוד נכתב, כי עמדת המדינה הובאה בפני אקוניס, אולם הוא בחר להתעלם ממנה ולהישאר בהחלטתו. יש לציין כי עמדת הפרקליטות התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה בעצמם אישרו את הגשת העמדה החריגה, בה הפרקליטות מגישה עמדה המנוגדת לעמדת השר עליו היא אמורה להגן ולייצג.



בועד ראשי האוניברסיטאות ציינו כי העתירה הוגשה לאחר שהשר אקוניס התעלם מהמלצת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחזור בו מהחלטתו מכיוון שיתקשה להגן על החלטתו בבג"ץ. בעתירה, אשר הוגשה ע"י עו"ד רחל בן-ארי, היועצת המשפטית של ור"ה, מואשם השר אקוניס בניסיון לגרוף "רווח פוליטי" מהחלטתו: "המשיב לא הסתפק בהחלטתו לבדה, והתהדר בה על דפי רשת האינטרנט תחת הכותרת 'תומכים בצה"ל נאבקים בסרבנות', כאילו הייתה העותרת אישיות בלתי לגיטימית הראויה לגינוי, וזאת בניסיון ברור לגרוף רווח פוליטי מהחלטה שהיה עליו לקבל מתוקף תפקידו כשר המדע, באופן ממלכתי וענייני".



בעתירה נטען כי החלטת השר עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה: "בראיה ארוכת טווח ההחלטה מסכנת את שיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה המתקיים באמצעות הקרן, מעיבה על פעולתה התקינה של הקרן, ומסכנת מיליוני יורו שמיועדים לתמיכה במחקר המדעי בישראל".



כזכור, ביולי האחרון מנע השר אקוניס מנע את מינויה של פרופ' אמיתי, מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית למדע מחקר ופיתוח, לטענתו בשל חתימתה ב-2002 על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק. בתגובה, יו"ר ור"ה, פרופ' יוסף קלפטר פנה לראש הממשלה בדרישה שיתערב בביטול המינוי, למעלה מ-1,300 חברים במוסדות להשכלה גבוהה מכל רחבי הארץ חתמו על עצומה המגנה בחריפות את ההחלטה וגם האקדמיה הלאומית למדעים פרסמה הצהרה בה נכתב כי היא מודאגת מביטול המינוי על רקע שיקולים פוליטיים.



השר אקוניס, התייחס היום בראיון לכאן ב' להופעתו הצפויה בבג"ץ. אקוניס צפוי לייצג את עצמו, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען כי פסילת המינוי לא אפשרית מבחינה חוקית. "אני דבק באמת שלי, באמונה המוחלטת שלי ובעיקר בחוק הישראלי", טען אקוניס. "החוק, שלא אני כתבתי, נכתב לפני הרבה שנים. החוק הישראלי אוסר על קריאות לסרבנות באופן חד משמעי. אדם שקורא לסרבנות בצה"ל איננו יכול, להשקפת עולמי, לייצג את ישראל בפורומים בינלאומיים. אני מצטער מעומק ליבי לשמוע את השקרים של ועד ראשי האוניברסיטאות".



לאחר מכן, טען אקוניס כי ועד ראשי האוניברסיטאות משקר באשר להשהיית הפעילות של קרן המחקר, וטען כי גם פרופסור אמיתי לא דיברה אמת. "בקיץ היא אמרה שהיא לא חתמה, אחר כך אמרה שהיא לא זוכרת ואחר כך שזו רק קריאה לסרבנות בצפון", טען. "הקרן אישרה את כל תוכניות העבודה, היא לא משותקת, אלו סתם שקרים".לאחר שנשאל האם יכבד את פסיקת בג"ץ במידה וזה יפסוק נגד עמדתו, אמר אקוניס כי "מנחם בגין אמר 'יש שופטים בירושלים'. אם בית המשפט העליון יורה לי לחתום, אני אכבד את החלטתו אבל אעמוד על דעתי שהגברת אמיתי אינה ראויה לשמש נציגה של ישראל".