פושע מתוחכם, שמצליח, פעם אחר פעם, להערים על הרשויות, או קורבן של מערכת אכיפת החוק? דבר אחד בטוח - סיפורו של זוהר (שם בדוי), דר רחוב מתל אביב, הינו יוצא דופן בכל קנה מידה שהוא, במיוחד בישראל, בה שיעור ההרשעות עומד על אחוזים בודדים בלבד. נתחיל מהסוף: בשבוע שעבר זיכה בית משפט השלום בתל אביב את זוהר (50) מעבירות של החזקת סם מסוג קוקאין שלא לצריכה עצמית והפרעה לשוטר. הזיכוי כשלעצמו לא היה מפתיע אלמלא העובדה כי מדובר בפעם הרביעית בשנה אחת שבה מזוכה זוהר מעבירות פליליות. במדינה שבה שיעור הזיכויים במשפטים פליליים עומד על אחוזים בודדים בלבד, אין ספק כי מדובר במקרה יוצא דופן בכל קנה מידה שהוא,
 
זוהר (50), צריך להדגיש, אינו טלית שכולה תכלת. הוא בעל עבר פלילי. אך למרות זאת, לדבריו, בסדרת התיקים האחרונים שבהם הואשם, הוא היה חף מפשע לחלוטין – כך קבע בית המשפט. מי שסייעה לו להוכיח זאת הייתה פרקליטתו, עו"ד יעל ניסן פינקלמן, שייצגה אותו מטעם הסנגוריה הציבורית. 
השתלשלות האירועים החלה ביוני 2015 כאשר הגיעו שוטרים למבנה נטוש בדרום תל אביב שבו שוהים דרי רחוב צרכני סמים. זוהר, שישן שם על ספסל, נעצר בחשד כי החזיק קוקאין שלא לשימוש עצמי. הוא טען שהסמים אינם שלו.

אחרי שמיעת עדותו המבולבלת והמתפתלת של השוטר שעצר את זוהר, החליטה המשטרה לחזור בה מכתב האישום, והשופט דניאל בארי, מטבע הדברים, זיכה את הנאשם. זמן קצר לאחר מכן שוב נעצר זוהר באותו מבנה, והפעם הטענה הייתה כי החזיק הרואין שלא לשימוש עצמי. המשטרה הגישה נגדו כתב אישום, ועו"ד ניסן פינקלמן הפנתה את תשומת לב בית המשפט לעובדה שהחולצה שלבש זוהר בחקירתו, מיד לאחר מעצרו, אינה תואמת את החולצה שלכאורה לבש על פי עדותם של השוטרים שעצרו אותו. גם במקרה זה, התביעה חזרה בה מכתב האישום, והוא זוכה.


עורכת הדין  יעל ניסן פינקלמן
עורכת הדין יעל ניסן פינקלמן

 

בהמשך, בנובמבר 2015, טענה המשטרה כי זוהר החביא מתחת לסלע, בתוך קופסת סיגריות, שש מנות קוקאין ומנה אחת של הרואין. זוהר טען שהסמים אינם שלו. בבדיקה שנערכה לקופסה לא נמצאו טביעות אצבע. בכל זאת, הגישה המשטרה כתב אישום. שופטת בית משפט השלום בתל אביב, יעל פרדלסקי, קבעה כי לא הוכח מעל לכל ספק שהסמים של זוהר – וזיכתה אותו זיכוי מלא. 
 
הזיכוי האחרון, בינתיים, נרשם בשבוע שעבר כשהמשטרה הסתבכה עם כתב אישום שהגישה נגד זוהר, בטענה כי במאי 2015 השליך מידו 33 מנות קוקאין כשהבחין בשוטרים מגיחים לעברו. מדובר לכאורה בתיק סגור, אך הסנגורית חשפה כי פרטים מהותיים נעדרו מדוח התצפית שערכו השוטרים. גם כאן חזרה בה המשטרה מכתב האישום והשופט צחי עוזיאל זיכה את זוהר בפעם הרביעית. 
 
בימים אלו ממתין זוהר לפסק דין בכתב אישום חמישי במספר שהוגש נגדו. פרקליטתו טענה אתמול כי המשטרה חייבת לערוך בדק בית: "פסקי הדין בשנים האחרונות מטילים חובה על המשטרה לפעול באופן תקין וראוי, תוך הקפדה על זכויות נאשם וחשוד, שהן לא פחות חשובות מהבאה להרשעה. ההרשעה היא לא הדבר היחיד שחשוב – אלא גם הדרך", הוסיפה. 
 
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך מספר פעילויות אכיפה שונות שבוצעו נגד נגע הסמים המסוכנים במהלך שנת 2015, הוגשו כתבי אישום נגד החשוד בגין החזקת סמים מסוכנים מסוג הרואין וקוקאין בכמות שלא לצריכה עצמית. בשני מקרים, לאור קושי בחומר הראיות, החליטה התביעה לחזור בה מכתב אישום, ובמקרה אחר בעניינו בית המשפט הורה על זיכויו מחמת הספק. לצד רצף נדיר זה, החשוד הורשע במקרים אחרים בבית המשפט, ומטבע הדברים לא נפרט לגביהם. עם זאת, נסיבות המקרים והחלטות בית המשפט בעניינו נלמדות על ידי התביעה, ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".