איסור התעמרות בעובד במקום העבודה נובע מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, מחובת תום הלב המוגברת בדיני העבודה ומחובת המעסיק לספק לעובד סביבת עבודה הוגנת ובטוחה.

עדיין לא חוקק חוק מפורש האוסר על התעמרות בעבודה והצעת החוק בעניין עברה קריאה טרומית בלבד. התעמרות יכולה לבוא לידי ביטוי בצעקות, קללות, יחס משפיל ומזלזל, האשמות שווא והפצת שמועות על העובד, פגיעה בפרטיות העובד, התעלמות והחרמת העובד. 

כמובן שהבחינה מתבצעת ביחס לכל מקרה לגופו ולא על כל הרמת קול או על כל יחס משפיל כזה או אחר מצד המעסיק מוצדק להגיש תביעה מצד העובד. אולם, בתי הדין לעבודה יתנו משקל לתביעה, כאשר התביעה בגין התעמרות מבוססת על מספר אירועים ולא על אירוע בודד.

לפניה ישירה אל עורך הדין ומגשר עופר בן אב"י לחץ/י כאן

מהי התעמרות בעבודה?
התעמרות מתארת התנהגות שאינה פיזית, החוזרת על עצמה במסגרת העבודה. התעמרות יכולה להיות מצד המעסיק, מצד עמיתים לעבודה, או על ידי אדם אחר הנמצא בקשרי עבודה עם העובד. 

הבסיס לאיסור התעמרות במקום העבודה, מקורו בחובת המעסיק לדאוג לעובד לסביבת עבודה רגועה ונטולת התעמרויות, תוך שמירה על כבודו, כאדם וכעובד. חובה זו נובעת מהזכויות שנקבעו בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ומתקנת הציבור, כמו גם מההתקשרות בין העובד למעסיק הנוגעת ליחסים ביניהם.

בתי הדין לעבודה הכירו בעוולה של התעמרות ופסקו לעובדים פיצויים בגין עוגמת נפש או בגין הפרת החובה לנהוג בתום לב.

עורך הדין עופר בן אב"י. צילום: טל אקוקה.
עורך הדין עופר בן אב"י. צילום: טל אקוקה.

בית הדין לעבודה פסק לעובד פיצויים בעקבות התעמרות במקום העבודה
לאחרונה נדונו תביעות של עובדים בבתי הדין לעבודה שטענו ליחס של התעמרות מצד המעסיק שלהם, יחס שגרר מצב בלתי נסבל במערכת יחסי העבודה, עד למצב של פיטורים ביוזמת המעסיק או התפטרות העובד כתוצאה מהרעת תנאי העסקתו.

פסק הדין המוכר בו נפסקו פיצויים לעובד בגין התעמרות במקום העבודה, בתיק סע"ש 16783-04-14 גיא אליהו נגד משרד ראש הממשלה, שם נפסק לתובע פיצוי בגין עוגמת נפש בסך של 30,000 ₪ שישולם על ידי מדינת ישראל ופיצוי בסך של 10,000 ₪ שישולם על ידי חברת כוח האדם שהעסיקה את האיש.

להלן שתי דוגמאות להתעמרות בעבודה:

מנהל בסופרמרקט פיטר עובדת לעיני העובדים והלקוחות
עובדת שהועסקה בתפקיד סדרנית בסופרמרקט הגישה תביעה לפיצוי בגין עוגמת נפש והתעמרות בעבודה לאחר שפוטרה בבושת פנים לעיני כלל עובדי הסופרמרקט והלקוחות. 

לפיטורי העובדת קדם יחס מתעמר, שכלל צעקות והשפלות במספר אירועים ובמועדים שונים. העובדת חשה כי המנהל שלה "מחפש אותה" מעיר לה הערות קטנוניות, מציק לה ומטריד אותה בדברים שוליים ועל בסיס אישי. 

ראויה לציון אמירה בוטה ומתעמרת, אחת מיני רבות שנאמרה לעובדת על ידי אותו מנהל: "פה זה לא אוקראינה! מה פה מה שאני אגיד לך ככה זה יהיה". אמירה בוטה זו שיקפה את הלך הרוח ואת האווירה העכורה בה הייתה נתונה התובעת במקום העבודה.

רופא השיניים צעק על המזכירה לעיניי המטופלים
מקרה נוסף לדוגמה של התעמרות כלפי עובדת שעבדה כמזכירה במרפאת שיניים. העובדת הגישה תביעה לפיצוי בגין עוגמת נפש והתעמרות מצד רופא השיניים לאחר שפוטרה מעבודתה בהודעה כתובה באמצעות WHATSAPP. לפיטוריה קדם יחס משפיל ומתעמר מצד רופא השיניים במספר אירועים ובמועדים שונים.

האירוע הבולט אירע במהלך עבודתה, לאחר שרופא השיניים צרח על העובדת בקולי קולות בנוכחות כלל המטופלים ששהו באותה העת במרפאה. הרופא דפק באגרופו בחוזקה על שולחנה של העובדת באגרסיביות, תוך שימוש במילים קשות ומעליבות כלפי העובדת ואופן תפקודה. 

התובעת שנלחצה ונפגעה קשות מהתנהגותו הבוטה והמשפילה, במיוחד עקב נוכחות המטופלים, פרצה בבכי ונאלצה לסיים את עבודתה לפני סיום המשמרת. רופא השיניים שהבחין בכך, לא רק שלא ניסה לכפר על מעשיו ולתקן את מחדליו, ולהתנצל על התנהגותו בפני העובדת, הודיע לעובדת בעל פה ובפומבי כך: "תבואי מחר מחכה לך מכתב פיטורים!"

עורך הדין ומגשר עופר בן אב"י עוסק בדיני עבודה, זכויות עובדים ומייצג עובדים ומעסיקים.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני עבודה וזכויות עובדים LawGuide.