כולנו שמענו כי לאחר הליך ממושך ורב תהפוכות מבחינה פוליטית, היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי אושרה סופית על ידי הפרלמנט הבריטי ביום 31/01/2020. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הצליח להשיג את מבוקשו, לאחר שקיבל את אמון הציבור בבחירות כלליות, להוביל את בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי, בהתאם למשאל העם בעד היציאה, עוד בשנת 2016, לפני למעלה משלוש שנים.

אבל כיצד משפיע הברקזיט על מדיניות ההגירה לבריטניה בכלל, וכיצד יושפעו ישראלים המבקשים להגר לבריטניה בפרט?
בכתבה זו נדגיש כי עבור ישראלים המחזיקים דרכון אירופאי מדובר בהזדמנות אחרונה, פתוחה עד סוף שנת 2020, להגר לשטחי הממלכה המאוחדת במסלול הפשוט האפשרי עבור אזרחי מדינות האיחוד האירופי.

לפניה ישירה אל עורך הדין יהושע פקס ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס, ברוש לחץ/י כאן

תקופת המעבר - שמירה על סטאטוס נוכחי בין בריטניה לאירופה עד סוף שנת 2020
תחילה חשוב להבהיר כי למרות אישור הסכם היציאה מהאיחוד בתחילת השנה, הרי שעד ליום 31/12/2020 לא יהיה שינוי בכל האמור לדיני ההגירה לבריטניה, עבור כל אלו המחזיקים בדרכון אירופאי. המשמעות היא כי ישראלים בעלי אזרחות כפולה, כלומר המחזיקים דרכון ישראלי ודרכון של מדינה החברה באיחוד האירופי, יכולים להגר לבריטניה עד סוף שנת 2020, כרגיל, בקלות יחסית.

מה צופן העתיד לגבי חוקי ההגירה לבריטניה?
אחד הכוחות המניעים אשר גרמו ליציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי היה נושא ההגירה לבריטניה. ביקורת כלפי מדיניות ההגירה הבריטית בעשורים האחרונים, שימשה את תומכי הברקזיט לשכנע מצביעים כי בריטניה זקוקה לשינוי בתחום ההגירה. לפיכך, סביר להניח כי נראה שינויים משמעותיים בחקיקה של הממשלה החדשה בכל הקשור לחוקי ההגירה הבריטיים. 

שאלות קריטיות שעומדות על הפרק במשא ומתן בין אירופה לבריטניה כרגע נוגעות לזכות לתנועה החופשית של אזרחי אירופה לבריטניה ולהיפך. לאחר שנים רבות של מעבר פתוח של בני אדם וסחורות בין האיים הבריטיים ליבשת אירופה צפויות להגיע הגבלות. 

כמו כן, צוותי המשא ומתן בוחנים את האפשרויות של אזרחי מדינות האיחוד האירופי לעבוד בבריטניה. הנושא נבחן בין אם מדובר בעובדים מיומנים, או בין אם מדובר בעובדים פשוטים, אשר רובם הגיעו לבריטניה ממדינות שהצטרפו לאחרונה לאיחוד האירופי, כגון: צ'כיה, פולין וכו'. 

מוקדם מידי לדעת כיצד יראו ההסכמים בין בריטניה לאיחוד האירופי בכל הקשור למדיניות ההגירה. אולם, נראה כי הצדדים יהיו חייבים למצוא פתרון סביר ומתקבל על הדעת עבור שלושה מיליון אירופאים אשר השתקעו בבריטניה, ובערך מיליון בריטים אשר מתגוררים דרך קבע ברחבי אירופה. 

בכל האמור לגבי מדיניות ההגירה של בריטניה לעתיד, סביר להניח כי הפרלמנט צפוי לחוקק חוקי הגירה נוקשים יותר, בהתאם למדיניות של הממשלה השמרנית, על מנת להגביל כניסת זרים לבריטניה.  

חלון הזדמנויות - הגירה לבריטניה עבור ישראלים בעלי דרכון אירופי
ישראלים בעלי דרכון אירופאי, כמו ישראלים רבים המחזיקים בדרכון צרפתי, גרמני, פולני, פורטוגלי וכדומה, רשאים להיכנס לבריטניה ולהשתקע במדינה, לרבות האפשרות לעבוד באופן חוקי, יחד עם בני זוגם וילדיהם הקטינים, עד לסוף שנת 2020. מדובר בחלון הזדמנויות קצר עבור ישראלים בעלי דרכון אירופאי ששוקלים להגר לבריטניה.

שימו לב כי גם אם אתם לא שוקלים להגר לבריטניה בשנה הקרובה, אולם אתם בעלי דרכון אירופאי ואינכם רוצים לפספס את ההזדמנות לעבור לאנגליה במסלול הפשוט, יש מה לעשות. החל משנת 2021 הגירה לבריטניה תהיה קשה הרבה יותר, לכן מי שמחזיק בדרכון אירופאי, יכול להגיש בקשה מתאימה להקפאת הזכאות להגר לבריטניה למשך שנתיים נוספות. 

הדרישה היא לשהות באנגליה בשנה הנוכחית למשך מספר שבועות, שבמהלכם מגישים בקשה לקידום תשובות (מדובר בבקשה פשוטה יחסית פשוטה אשר ניתן להגיש אונליין). לאחר שהבקשה מאושרת ניתן לעזוב את בריטניה, אולם הזכות לחזור ולהתיישב בבריטניה נשמרת למשך שנתיים של שהייה מחוץ לממלכה המאוחדת.

עורך הדין יהושע פקס (צילום: שירי דקר)
עורך הדין יהושע פקס (צילום: שירי דקר)
 
עורך דין יהושע פקס ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס, ברוש עוסק בהגירה לבריטניה, ייעוץ משפטי לחברות ללא כוונת רווח (חל"צ), עמותות, דיני עבודה ומשפט מנהלי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למדינות והגירה LawGuide.