ענף הספורט קיבל מכה אנושה בעקבות משבר הקורונה ואגודות ספורט המפעילות קבוצות ספורט (בעיקר בענפי הכדור) וקשורות בהסכמים לתקופה קצובה עם עובדים בכלל ועם ספורטאים בפרט נאלצו להוציא את עובדיהם לחופשה ללא תשלום (חל"ת).

מצב זה מעלה שאלות בנוגע לחובות ולזכויות של הקבוצות מחד ושל העובדים לרבות הספורטאים מאידך.

חלק מהשאלות שעומדות על הפרק הן האם ניתן להוציא את הספורטאים החתומים על הסכמים לתקופה קצובה לחל"ת, או לחילופין לקצץ בשכרם ואף להרחיק לכת ולבטל את ההסכמים הללו כתוצאה מהשבתת ענף הספורט באופן מוחלט.


לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ונוטריון שי טל, לחץ/י כאן

 
הוצאה כפויה לחופשה ללא תשלום
ככלל, אגודת ספורט רשאית להוציא את עובדיה לרבות הספורטאים הקשורים בהסכם לתקופה קצובה  לחל"ת בהסכמה בלבד.

יובהר כי לא קיימת, נכון למועד זה, כל הוראה חדשה המתירה הוצאה לחל"ת ללא הסכמת העובד (זאת אף על פי שישנם מעסיקים שפועלים כך בחסות הקורונה וזה נוגד את הדין).
 יודגש כי מעסיק המוציא  עובד לחל"ת ללא הסכמת העובד, נוטל  עליו סיכון כי הדבר יחשב כהרעת מוחשית בתנאי העסקתו, העלולה לזכות את העובד בפיצויי פיטורים ככל והעובד יתפטר בעקבות ההרעה הנ"ל. פסיקת הפיצויים תיעשה בכפוף לכך שהעובד מסר למעסיק הודעה על ההרעה בתנאי ההעסקה ואפשר לו לתקנה.

הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום על ידי אגודת ספורט
הדברים האמורים תקפים גם באשר לאגודת ספורט הקשורה בהסכם העסקה עם עובד לתקופה קצובה. כל עובד המחזיק בהסכם עבודה לתקופה קצובה רשאי לסרב לצאת לחל"ת. במקרה שבו אגודת הספורט תחליט בכל זאת להוציא את העובד לחל"ת, היא נוטלת על עצמה חשיפה לתביעה עתידית ואף להשלכות עתידיות באשר למעמדו של הספורטאי מולה בעתיד.

פסיקת בית הדין הארצי קובעת כי ניתן לראות בהוצאת עובד לחל"ת ללא הסכמתו, כפיטורין-מחד, ברם מאידך- ניתן לומר כי לאגודות הספורט עשויה לעמוד טענת הגנה טובה כגון סיכול ההסכם על ידי כוח עליון שבעקבותיו אי אפשר לקיים כל פעילות ספורטיבית. 

ביטול הסכמים או שינוי הסכמים (קיצוצי שכר)
ככלל לא ניתן לבטל הסכמים בגלל משבר הקורונה. כמו כן אגודת הספורט לא יכולה לבצע קיצוצי שכר לספורטאים אלא בהסכמה.

במקרה שאגודת הספורט החליטה באופן חד צדדי לבטל הסכמים לתקופה קצובה או לבצע קיצוץ בשכר  הספורטאים  שלא בהסכמתם, רשאים האחרונים לבטל את ההסכם ולטעון להפרתו על כל המשתמע מכך. לפיכך, הספורטאים יכולים לדרוש פיצויי הפרה לרבות תשלום פיצויי פיטורים על פי דין, בשים לב לניסיון להקטין את הנזק בשקידה סבירה כאשר במקרה דנן מדובר בניסיון לקבל דמי אבטלה.

ראוי להוסיף ולציין כי הפרת ההסכם עלולה לגרום לאגודת הספורט לאבד את ההסכם עם הספורטאי. במצב דברים כזה הספורטאי עשוי להשתחרר מכל התחייבות כלפי האגודה, ולחתום באגודת ספורט אחרת. 

קיום הסכמים לתקופה קצובה
לסיכום, ניתן לומר כי הסכמים לתקופה קצובה יש לקיים בתום לב ובדרך מקובלת כאשר לא ניתן לבצע בהם כל שינוי שלא בהסכמה חרף משבר הקורונה. כל שינוי שיעשה באופן חד צדדי על ידי אגודת הספורט עלול לזמן לה תביעות עתידיות. עם זאת חשוב לשים לב לכך הדברים כפופים לפרשנותו של בית המשפט או כל מוסד שיפוטי אחר. במקרה שבו הטריבונל השיפוטי יכריע כי משבר הקורונה הוא בגדר כוח עליון, או אז הוא יצטרך לאזן בין אכיפת ההסכם-מחד לבין סיכול ההסכם-מאידך.

עורך הדין שי טל (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין שי טל (צילום: צילום עצמי)

עורך דין שי טל עוסק בדיני עבודה ודיני ספורט ומייצג בין היתר מעסיקים פרטיים וחברות, עובדים וקבוצות עובדים, עמותות ספורט, איגודי ספורט, מחלקות ספורט ברשויות מקומיות, קבוצות בענפי הכדור, ספורטאים מקצוענים, סוכני שחקנים ומאמנים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני ספורט LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.