התפרצות מגפת הקורונה בישראל, הביאה את הממשלה להטיל הגבלות בהיקף חסר תקדים על הציבור. במסגרת ההגבלות שהוטלו על הציבור ועל פעילות המשק, רוב העסקים שלא הוגדרו כחיוניים הושבתו מפעילות ועובדים רבים מצאו את עצמם מחוסרי תעסוקה.
 
צמצום הפעילות במשק וסגירת בתי עסק רבים, גרמו למעסיקים רבים במשק להוציא את עובדיהם לחופשה ללא תשלום (חל"ת). יצוין כי הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום כפופה להסכמתו.
 
לפניה ישירה אל עורכת דין אליס שמאי, לחץ/י כאן

הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום
בתקופת החל"ת העובד אינו זכאי לקבל שכר מהמעסיק, אך בין הצדדים נשמרים יחסי עובד מעסיק כמו גם חובת הנאמנות של העובד כלפי המעסיק.
חשוב להבהיר כי במהלך תקופת החל"ת יחסי העבודה בין העובד ובין המעסיק מושהים. עם זאת היחסים אינם ניתקים ולכן ותק העבודה שנצבר לזכות העובד לפני יציאתו לחל"ת נשמר לצורך חישוב זכויותיו התלויות בוותק. עם זאת, העובד אינו ממשיך לצבור ותק בתקופת החל"ת לצורך חישוב דמי מחלה, חופשה שנתית או ימי מחלה.

הוצאה כפויה של עובד לחל"ת היא בגדר הרעה מוחשית בתנאי העבודה
הוצאה של עובד לחל"ת ללא הסכמתו של העובד, נחשבת להרעה מוחשית בתנאי העבודה. לפיכך, במצב כזה העובד יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק אם יחליט להתפטר בעקבות ההרעה בתנאים (התפטרות בדין מפוטר). במקרה כזה עובד שהתפטר יהיה זכאי לקבל פיצויים מהמעסיק רק אם השלים שנת עבודה אחת לכל הפחות אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה.

יש לציין כי גם בנסיבות אלה העובד מחויב למסור הודעה למעסיק בדבר כוונתו להתפטר מהעבודה עקב ההרעה בתנאים, ולאפשר לו לחזור בו מכוונתו להוציאו לחל"ת. אם המעסיק תיקן את המצב, והעובד החליט להתפטר מהעבודה בכל זאת, הוא לא יהא זכאי לקבל פיצויי פיטורים.

אם חל על העובד ההסדר הקבוע בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, הוא זכאי לקבל את כספי הפיצויים שנצברו בקופת תגמולים, קרן פנסיה וביטוח מנהלים גם במקרה של התפטרות. זאת ללא קשר לנסיבות עזיבתו של העובד .

הוצאה כפויה של עובד לחל"ת לתקופה בלתי מוגבלת
אם המעסיק כופה על העובד לצאת לחל"ת לתקופה בלתי מוגבלת, הדבר נחשב כפיטורים. על כן, המעסיק מחויב לערוך לעובד שימוע לפני פיטורים ולשלם לו פיצויי פיטורים לפי חוק.

במסגרת התביעה נגד המעסיק בבית הדין לעבודה העובד יצטרך לטעון כי הוצאתו לחל"ת היא בגדר הרעה מוחשית בתנאי העבודה. נוסף על כך, העובד יצטרך להוכיח כי התפטר מהעבודה בשל הוצאתו לחל"ת ולא בשל סיבה אחרת.

חשוב לציין כי ככל שהעובד יתפטר במועד הסמוך למועד שבו קיבל את ההודעה על הוצאתו הכפויה לחל"ת, כך יהיה לו קל יותר להוכיח את הקשר הסיבתי הנדרש בין הוצאתו לחל"ת ובין התפטרותו מהעבודה. 

נוסף על כך, העובד יצטרך להוכיח בבית המשפט כי מסר הודעה למעסיק בדבר כוונתו להתפטר והעניק לו הזדמנות נאותה לתקן את ההרעה בתנאים ולהחזירו לעבודה ככל שהדבר אפשרי.

פניה משפטית אל המעסיק, באמצעות עורך דין מתחום דיני העבודה, יכולה לקצר ולייתר הליך משפטי של תביעה בפני בית הדין לעבודה במקרים של אי הסכמה לחל"ת.

עורכת הדין אליס שמאי (צילום: משרד עו''ד אליס שמאי)
עורכת הדין אליס שמאי (צילום: משרד עו''ד אליס שמאי)

עורכת דין ומגשרת אליס שמאי עוסקת בתביעות לפיצויי פיטורים ובדיני עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לפיצויי פיטורין LawGuide.

 *לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.