ביום 1.3.2020 ניתן פסק דין בבית משפט השלום בחיפה בתביעת פיצויים שהגיש איש אבטחה שנורה בבטנו ויוצג על ידי עו"ד אייל טל, נגד חיילת ששירתה בצה"ל בזמנים הרלבנטיים. בפסק הדין השופטת פסקה שהחיילת הפרה את הוראות הממונים עליה ואת הוראת הבטיחות בנשק בכך ששיחקה באקדח וכיוונה אותו לעבר האיש. על כן, נקבע כי החיילת התרשלה בעת ששיחקה באקדח וירתה בו ולכן היא חויבה לשלם פיצויים לנפגע על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התקרית.

 לפניה ישירה אל עו"ד אייל טל, לחץ/י כאן

החיילת שיחקה באקדח ופלטה כדור לעבר המאבטח שנפגע בבטנו
כפי שנקבע בפסק הדין, בחודש מרץ בשנת 2008, לאחר שהחיילת סיימה משמרת שמירה כחלק מפעילות אבטחת יישובים, היא נסעה עם חברתה אל היישוב הסמוך כדי להתקלח. כאשר סיימו להתקלח איש האבטחה הסיע אותן חזרה למגוריהן ביישוב הסמוך באמצעות רכב הביטחון שהיה ברשותו. לקראת הגעתם ליישוב ביקשו החיילות מהמאבטח להיכנס למועדון סנוקר שמוקם בסמוך למגוריהן.

המאבטח הצטרף לחיילות ונכנס עימן למועדון כאשר הוא נושא את אקדחו הפרטי. אחרי שנכנסו למועדון החיילות הבחינו באקדח והביעו בו התעניינות ובקשו לקבל הסבר כיצד להשתמש בו. בתגובה, האיש הוציא מאקדחו את המחסנית, פרק אותו ותוך כך הסביר לחיילות כיצד מתפעלים את הנשק. 

בהמשך כל אחת מהחיילות נטלה לידיה את האקדח, דרכה אותו ולחצה על ההדק. לאחר מכן, האיש הניח את האקדח ואת המחסנית על אחת הספות במועדון ופנה לשחק סנוקר. בזמן ההמתנה לתורן, החיילות המשיכו לשחק בנשק וכעבור כשעה בעת שאחת החיילות שיחקה באקדח נפלט ממנו כדור שפגע בבטנו של המאבטח.

בסמוך לאחר התאונה המאבטח הובהל לבית החולים כדי לקבל טיפול רפואי. בבית החולים אובחן כי נגרם לו נזק במעי הגס ולכן בוצעו לו שני ניתוחים.

על פי פסק הדין- החיילת הפרה את האיסור לשחק בנשק למרות הסמכתה הצבאית
לאחר שבחנה את כלל העדויות והראיות, השופטת קבעה כי החיילת טענה את האקדח במחסנית לפני שהתרחשה פליטת הכדור. היא ציינה כי החיילת סיימה בהצלחה הכשרה צבאית שכללה הסמכה להחזקת נשק ארוך. כמו כן הובהר כי החיילת עברה תדריכים עיוניים ומעשיים שכללו בין היתר הדרכות בטיחות בנשק שבמסגרתן הובהר לה שקיים איסור לשחק בנשק וחרף זאת היא בחרה לשחק בנשקו של המאבטח.

לפי קביעת השופטת שקיבלה את טענתו של עו"ד אייל טל, בעת האירוע החיילת הייתה מודעת לכללי הבטיחות והשימוש בנשק לנוכח הכשרתה הצבאית וכיוצא בזה נקבע שהיא התרשלה והפרה את הוראות הבטיחות בכך ששיחקה באקדח, כיוונה אותו לעבר התובע ולחצה על ההדק! בעיקר לנוכח העבודה שלא היה לחיילת כל מיומנות להשתמש באקדח ולמרות זאת היא החליטה לשחק בו. 

החיילת הפרה את ההנחיות שקיבלה ממפקדיה ויצאה מהמגורים בתום המשמרת
נוסף על כך, השופטת ציינה כי בהתנהגותה הפסולה החיילת הפרה את ההנחיות שקיבלה ממפקדיה שאסרו עליה לצאת מהמגורים בתום המשמרת ולהיפגש עם אזרחים. השופטת קיבלה את טענותיו של עו"ד אייל טל, שייצג את המאבטח וקבעה כי החיילת התרשלה בכך ששיחקה באקדח, כיוונה אותו לעברו ופלטה כדור שפגע בבטנו. לפיכך, היא החליטה לחייב את החיילת לפצות את התובע על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התקרית.

עם זאת, השופטת החליטה כי המאבטח נושא אף הוא באחריות בשיעור של 50% לאירוע וזאת מאחר שהותיר את אקדחו האישי ללא השגחה. לפיכך, נקבע כי אשמו התורם של האיש לתקרית הוא בשיעור של 50%.

השופטת מינתה מומחה רפואי כדי שיעריך את הנכות שנגרמה למאבטח כתוצאה מהאירוע. המומחה קבע כי בעקבות התקרית נגרמה לו נכות קבועה בשיעור של 10% בשל בעיות במעיים ובקיבה שמהן הוא סובל לאחר ניתוח שבוצע לו בבטנו. עוד נקבע כי יש האיש סובל מנכות קבועה בשיעור של 5% לנוכח קיומה של צלקת מכאיבה או מכערת שנגרמה לו בעקבות התאונה.

סופו של דבר- למאבטח נקבעו פיצויים בסך 187 אלף שקלים
אמנם השופטת פסקה כי נזקיו של המאבטח מסתכמים בסך של 315,074 שקלים עבור הוצאות רפואיות, הפסד כושר השתכרות, הפסד פנסיה, עזרת הזולת וכאב וסבל. מסך זה הופחתו 50% בשל האשם התורם שיוחס לתובע וכיוצא בזה נקבע שהחיילת תשלם לתובע פיצויים בסך של 157,537 שקלים. נוסף על כך, החיילת חויבה לשלם אגרת בית משפט ואת שכר טרחתו של עו"ד אייל טל שייצג את המאבטח בסך של 30 אלף שקלים.

תא 23990-03-15

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתביעות פיצויים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.