הליכה ברחוב עלולה להוביל לפגיעת גוף ולתאונה, במגוון רחב של נסיבות. 

מי מאיתנו לא מכיר את תחושת הבהלה, הלחץ הנפשי, הכאב והבלבול אשר מתלווים לאירוע נפילה ברחוב - שלנו או של מי מקרובינו. במקרים רבים מדובר בנפילה עקב התקלות במדרכה משובשת /לקויה, ובריצוף חסר או בולט ו/או במפגע כלשהו.

פגיעות מסוג זה עלולות להוביל לפציעות שונות כגון שברים בכפות הידיים, במרפקים, בקרסול, שברים בפנים וכן פגיעות גב וצוואר. 

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ענת אשכנזי, לחץ/י כאן

אילו מפגעים ומכשולים מהווים מפגע ועילה לקבלת פיצוי כספי?
מפגע או מכשול שמהווים עילה לקבלת פיצוי הינם מפגעים כמו בור במדרכה ו/או במקום לא צפוי, מדרכה שבורה, מכסה ביוב פתוח, ספסל שבור, היעדר מעקה, היעדר תאורה מספקת ברחוב וספסל שבור. ביחס למפגעים אלו העירייה הייתה חייבת לנקוט אמצעי זהירות כלפיהם- לתקן את המפגע, לגדר ולהציב תמרור אזהרה. יובהר כי אי קיום אמצעי זהירות אלו מהווים עילה טובה לתביעה.

אם נפלתי ברחוב ונפגעתי בגופי - ממי אני יכול לקבל פיצוי כספי?
הכלל הוא כי לרשות מקומית קיימת חובת זהירות כלפי עוברי אורח בשטח שיפוטה ולכן חובה עליה לעשות כל הדרוש לשמירה על ביטחון הציבור בתחומיה, לדאוג להסרת מכשולים בשטחים ציבוריים וכן לנקוט באמצעי זהירות נאותים, נגד תאונות ברחובות אשר נמצאים בחזקתה. אמת הדבר שמדרכה אינה אמורה להיות משטח סטרילי, אך העירייה אמורה לטפל במפגעי בטיחות המצויים בדרכה, אשר ידעה על קיומם או אשר היה עליה לדעת עליהם.

נוסף על כך, כאשר מתבצעות עבודות בנייה ברחוב, היוצרות מכשול או מפגע שאינו מגודר, ואין שילוט שמתריע מפניו, ייתכן שניתן יהיה להגיש תביעה גם נגד הקבלן המבצע.

במקרה שהמפגע או המכשול נמצאים בבניין מגורים ולא בשטח ציבורי השייך לעירייה, למשל מדרגה שבורה או היעדר מעקה בטיחות, יש לבחון הגשת תביעה כנגד ועד הבית.

יצוין כי במידה והאירוע התרחש בדרך לעבודה, במהלכה, או בדרך חזרה ממנה, ייתכן והמקרה יוכר גם כתאונת עבודה, ולכן ישולמו לנפגע דמי פגיעה בגין התקופה שבה הוא נאלץ להיעדר מעבודתו ופיצויים על הנכויות הזמניות שנגרמו לו.

באפשרותכם לתבוע פיצויים נוספים אם יש ברשותכם פוליסת ביטוח תאונות אישיות, כזאת שנעשתה באופן פרטי או מטעם מקום העבודה (תלמידים מבוטחים בפוליסת תאונות אישיות שמעניקה כיסוי ביטוחי במשך כל ימות השנה ובכל שעות היממה).

כיצד רצוי לנהוג בזמן תאונה ברחוב?
על מנת לשפר את סיכוייך לזכות בפיצוי המקסימאלי בשל הפגיעות שנגרמו לך בתאונת הרחוב, רצוי להקפיד על ביצוע הפעולות הבאות: 
תיעוד מיד לאחר התאונה- תיעוד זירת התאונה מזוויות שונות, תיעוד הפציעות ושמירת פרטי העדים לתאונה.
קבלת טיפול רפואי ראשוני- חשוב מאד להתפנות לבית חולים ולקבל טיפול רפואי מיד לאחר התאונה בהקשר זה. זאת מאחר שכל עיכוב בקבלת טיפול רפואי פועל לרעת הנפגע. במסגרת הטיפול הרפואי, חשוב לציין בפני הרופא שנפגענו בתאונה ברחוב וחשוב לוודא כי הרופא ירשום הכל בגיליון הרפואי.
דיווח לעירייה- יש לדווח לעירייה על התאונה ועל המפגע שהוביל לתאונה באמצעות שיחה טלפונית (מוקד 106).
המשך הטיפול ותיעודו- יש להקפיד על המשך קבלת טיפול רפואי. היעדר תיעוד על טיפולים רפואיים רצופים ומתמשכים, עלול לפגוע בגודל הפיצוי.
תיעוד ההוצאות- נפגע בתאונת רחוב עשוי להזדקק לעזרה נוספת בבית ועלולות להיגרם לו הוצאות מוגברות על תחבורה. יש לתעד את כל ההוצאות הללו ולשמור את כל הקבלות בגינן, על מנת לקבל עליהן החזר מחברת הביטוח. 

עו"ד מומחה- מומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום שילווה אתכם בתהליך ויסייע לכם לקבל את הפיצוי המקסימלי המגיע לכם. 

הפיצוי
סכומי הפיצוי בתביעות מעין אלה עשויים להשתנות, ומושפעים מגיל הנפגע, השכר של הנפגע, חומרת הפגיעה (אחוזי נכות) וגודל ההפסדים שנגרמו לו. שיעור הנכות הרפואית יקבע באמצעות חוות דעת של רופא מומחה.

משרדנו טיפל עד כה במאות תיקי לקוחות אשר נפגעו בתאונות נפילה ברחוב בנסיבות שונות. 

לא מכבר הצליחה עורכת דין ענת אשכנזי להגיע להסכם פשרה עם המבטחת של רשות מקומית בארץ לפיו הרשות המקומית תשלם פיצוי בסך 240 אלף שקלים לתובעת, תושבת אזור המרכז, אשר נפלה ברחוב בעיר בדרכה לעבודתה ונחבלה קשות בשורש כף היד לאחר שנתקלה במכסה ביוב בולט. 

במסגרת ההליך הוכיחה עורכת דין ענת אשכנזי כי העירייה התרשלה בכך שידעה על המפגע ולא עשתה דבר להסרתו ולא גידרה אותו ו/או לא נקטה באמצעי הזהירות הנדרשים. לפיכך הרשות נאלצה לפצות את התובעת על הנזקים שנגרמו לה בעקבות התאונה.

עורכת דין ענת אשכנזי עוסקת בדיני נזיקין, תאונות נפילה ברחוב, תאונות ילדים ותלמידים, נזקי גוף, רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נזקי רכוש וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות נפילה ברחוב LawGuide.

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.