צוואה היא מסמך משפטי שמהווה הצהרה כתובה של המצווה המסדירה את חלוקת רכושו אחרי מותו. בעוד צוואה עשויה להיות כללית ולפרט את אופן חלוקת הרכוש בקווים כלליים היא יכולה להיות גם מפורטת, להתייחס לכל רכוש שהיה לאדם במותו ולכלול הוראות מדויקות ותנאים ביחס לחלוקת הרכוש בין היורשים.

צוואה בכתב ידו של המצווה
חוק הירושה (להלן: "החוק") מכיר בארבע דרכים לערוך צוואה כדי שתהא תקפה ומחייבת. אפשרות אחת היא לערוך צוואה שכתובה בכתב ידו של המצווה, חתומה בחתימתו ונושאת את תאריך עריכתה בכתב ידו. 

אפשרות נוספת לעריכת צוואה היא בעל פה, כאשר צורה זו ידועה גם בשמה החלופי "צוואת שכיב מרע". ניתן לעשות צוואה כזו רק במקרים שבהם המצווה נמצא על סף מוות או רואה את עצמו כמי שעומד למות. לפי דרישות החוק, צוואה בעל פה צריכה להיעשות בפני שני עדים אשר מבינים את שפתו של המצווה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ד"ר איריס טרומן לחץ/י כאן

צוואה בעל פה – צוואת שכיב מרע
שני העדים נדרשים להעלות את הדברים על הכתב במסגרת זיכרון דברים ולציין בו את תאריך עריכתה, את תוכן הצוואה ואת הנסיבות שהובילו לעריכתה. בהמשך, העדים מחויבים להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה בהקדם האפשרי. יש לציין כי צוואה בעל פה תתבטל לאחר חודש ימים אם הנסיבות שהצדיקו את עריכתה כבר אינן מתקיימות והמצווה עדיין בין החיים.

צוואה בפני רשות
החוק מכיר גם בצוואה בפני רשות כאשר במקרה זה מדובר בצוואה שמוגשת בכתב או נאמרת בעל פה בפני שופט, נוטריון, חבר בית דין דתי או רשם לענייני ירושה. במקרים שבהם הצוואה נאמרת בעל פה, היא תיקרא למצווה על ידי הגורם המוסמך ובסופה יובאו חתימת הרשות, הצהרה ואישור הרשות על מועד עריכת הצוואה ועל כך שהיא נערכה על ידי המצווה. 

צוואה בפני עדים
סוג נוסף ושכיח של צוואה המוכרת בחוק הוא צוואה בפני עדים. צוואה זו נעשית בכתב, מצוין בה תאריך עריכתה והיא נחתמת על ידי המצווה בפני שני עדים. לפי סעיף 20 לחוק, המצווה מחויב להצהיר בפני העדים כי זוהי צוואתו ואילו העדים נדרשים לחתום באותו מעמד על הצוואה כדי לאשר שהיו עדים לעריכתה. בעוד הצוואה עצמה יכולה להיות מודפסת או להירשם בכתב יד, קיימת דרישה כי החתימות של המצווה והעדים יהיו בכתב ידם ויבוצעו במועד עריכת הצוואה.

מי רשאי לערוך צוואה?
כל אדם שעבר את גיל 18 אשר לא הוכרז על ידי בית המשפט כפסול דין או כמי שאינו מבין בטיב צוואה רשאי לערוך צוואה (באחד האופנים המוכרים על פי החוק כאמור). הכרזה על אדם כפסול דין יכולה להיעשות על ידי בית המשפט במקרים שבהם הוא לוקה בליקוי שכלי או סובל ממחלת נפש ולכן אינו מסוגל לדאוג לענייניו בעצמו. לפי הפסיקה, קביעה בעניין כשרות לערוך צוואה של אדם שאינו מבין בטיבה של צוואה ודעתו אינה צלולה, תתבצע תוך בחינת מודעותו לעצם עריכת הצוואה, ידיעתו ביחס לזהות יורשיו והיקף רכושו כמו גם מודעותו לתוצאות עשיית הצוואה עבור יורשיו.

עו''ד ד''ר איריס טרומן (צילום: תומר שלום)
עו''ד ד''ר איריס טרומן (צילום: תומר שלום)

מי כשיר לרשת מכוח צוואה?
אדם שהורשע במסגרת הליך פלילי במעורבות במותו של המוריש או בניסיון לגרום למותו, לא יוכל לרשת אותו גם במקרה שבו המוריש ציין אותו בצוואתו. אדם שהורשע בהעלמת צוואתו האחרונה של המוריש, בתביעה לירושה לפי צוואה מזויפת, בזיוף צוואה או בניסיון לבצע כל אחת מהעבירות הללו, אינו יכול לרשת את המצווה. סעיף 3 לחוק קובע כי המצווה רשאי להוריש בצוואה את רכושו גם לילד שיוולד תוך 300 יום ממועד פטירתו.

מתי ייקבע שצוואה היא חסרת תוקף?
החוק מתייחס לנסיבות מסוימות שבהן הצוואה תיחשב לבטלה וחסרת תוקף. בין היתר מצוין בחוק מצב שבו הצוואה נעשתה על ידי אדם אחר - שליח של המצווה. במקרה כזה, מאחר שרק המצווה רשאי לערוך בעצמו את צוואתו, הצוואה תיחשב לבטלה וחסרת תוקף. נוסף על כך, צוואה שתוקפה או ביצועה תלויים ברצונו של צד שלישי שאינו המצווה תהיה חסרת תוקף.

בסעיף 30 לחוק נקבע כי כל צוואה שנערכה תחת השפעה של איום, לחץ, כפייה, תרמית או כל השפעה לא הוגנת אחרת, אינה תקפה ודינה להתבטל. יתרה מזאת, בסעיף 35 לחוק נקבע כי כל הוראה בצוואה המיטיבה עם אדם שהיה מעורב בעריכתה או שנכח במועד זה, תהיה בטלה וחסרת תוקף. במסגרת סעיף 34 לחוק נקבע כי כל סעיף בצוואה שהוא בלתי מוסרי, בלתי אפשרי או מנוגד לחוק לא יהיה תקף.

איך להקטין את הסיכויים להתנגדות עתידית לצוואה?
כדי להקטין את הסיכויים להגשת התנגדויות עתידיות ביחס לתוקף הצוואה, רצוי לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי שעוסק בתחום הצוואות. עורך הדין ייבחן את נסיבותיו הפרטניות של המצווה ויסייע לו לערוך צוואה שתשקף את רצונו ביחס לחלוקת רכושו בצורה הטובה ביותר. עורך הדין יסביר למצווה את המשמעות של כל אחד מהסעיפים בצוואה תוך בחינת עמידתם בדרישות החוק ובסופו של דבר יחתים את העדים ואת המצווה על הצוואה כנדרש. 

במקרים רבים קיומה של צוואה מאושרת ומאומתת על ידי נוטריון שנחתמה בפני עדים, תצמצם משמעותית את הסיכוי להגשת התנגדויות עתידיות ביחס אליה. חשוב לציין כי המצווה רשאי להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה, כאשר פעולה זו מבטיחה שאחרי מותו לא יינתן צו קיום צוואה או צו ירושה תוך התעלמות מהצוואה.

עריכת צוואה ברורה ומפורשת עשויה למנוע חילוקי דעות וסכסוכי ירושה קשים בקרב היורשים. עורך דין שמתמחה בעריכת צוואות יוכל לסייע למצווה לערוך צוואה בהירה וברורה שתשקף באופן מדויק את רצונו ביחס לרכושו תוך הקטנת הסיכויים למחלוקות ולהגשת התנגדויות בהמשך.

עורכת הדין ד"ר איריס טרומן עוסקת בדיני משפחה, עריכת צוואות, הגשת התנגדויות לצוואה, ביטול ופסילת צוואה, ירושות ועיזבונות, ייפוי כוח מתמשך ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני צוואה LawGuide. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.