הכתבה שלפניכם נכתבה בשפה קולחת ופשוטה כדי שכל מי אשר מצוי כבר בהליך גירושין או שוקל לפתוח בהליך כזה, יוכל להבין ולדעת לקראת איזו הרפתקה הוא הולך ולהיווכח כי אפשר לסיים את סאגת הגירושין ללא מלחמות.

כיצד מתחילים?
זוג שהחליט - מסיבותיו שלו - לפרק את הקשר ביניהם, או שהפרידה היא יוזמה של אחד מבני הזוג שנקעה נפשו מבן הזוג השני וכדו', חשוב מאוד להיות קודם כל סגורים על ההחלטה להתגרש. הסיבה לכך היא פשוטה, הליכה לקראת גירושין אינה פשוטה כלל הן בפן הרגשי והן בפן המשפטי, וכמובן גם בפן הכלכלי, ואם יש ילדים (מה גם קטנים) באמצע, הקושי הוא בהכפלה מטרידה. אז חשוב מאוד לשקול את הדברים יותר מפעמיים ולהגיע (באמת) למסקנה שזהו ואי אפשר יותר. אז אם הגעת להחלטה שגירושין הם צעד בלתי נמנע, ויוכלו רק להיטיב עמך, אז קח\י טיפ או שניים לפני תחילת ההליך.

גירושין בהסכמה ועריכת הסכם גירושין
כל זוג העומד בפני גירושין חש מבוכה ואי ודאות רבה במישור הרגשי והמשפטי (תשאלו את מי שעבר את זה). בעוד בפן האישי זוהי החלטה אישית כיצד להתמודד עם המשבר, בפן המשפטי ואף הכלכלי ישנה חלופה מבורכת מאוד. כיום יותר ויותר זוגות מעדיפים לעבור את משׂוכת הגירושין הקשה והמפרכת רגשית וגם גופנית, בחלופה אטרקטיבית הממזערת בעשרות מונים את נזקי והליכי הגירושין, שיודעים רק מתי הם מתחילים אבל לא יודעים ולא יכולים לצפות כלל מתי יסתיימו ואיזה רמת הרס הם יביאו בכנפיהם. אז אם לא ניחשתם, לחלופה הזו קוראים גירושין בהסכמה, והיא מסתיימת בחתימה על הסכם גירושין ומיד לאחריה טקס הגט.

לפניה ישירה אל טוען רבני אליהו יוסף, לחץ/י כאן

הסכם גירושין מעניק לצדדים ודאות משפטית וחוסך להם זמן וכסף|
גירושין בהסכמה ועריכת הסכם גירושין הינו הליך יעיל, קצר, וזול יותר לאין ערוך ממלחמות שלא נגמרות בביה"ד או בביהמ"ש. נוסף על כך, הסכם גירושין מעניק לצדדים ודאות משפטית, כך שאינכם תלויים בחסדיהן או לחילופין בשבטן של החלטות שיפוטיות, ההחלטות הם שלכם, ושלכם בלבד. אז נכון, יש גם רצונות של הצד האחר ומוכרחים ואף נאלצים לוותר פה ושם, אך עם כל זה כדאיות הליך של גירושין בהסכמה תוך עריכת הסכם גירושין היא גבוהה הרבה יותר מכדאיות החלופה של ניהול מלחמות מתישות בערכאות משפטיות שעלולות לפגוע בנפשם הרכה של הילדים שלרוב אינם יודעים מהיכן ה"מכה" הזו נחתה עליהם.

ואז, גם אם לא בדיוק קיבלתם את מה שרציתם או חשבתם לקבל ונאלצתם פה ושם לוותר, אבל הרווחתם את החירות והרוגע הנפשי שלכם שייתנו לכם כוחות. כך, יוותרו לכם יותר מזומנים בכיס עקב חיסכון בעלויות ההליכים המשפטיים ותוכלו לבנות לכם עתיד טוב יותר.

אזהרה
אף על פי שמבחינה חוקית אפשר בהחלט לערוך הסכם גירושין בכוחות עצמכם, כלל לא מומלץ לעשות זאת, כאשר הדברים נכונים גם עבור צדדים שסבורים כי הם מבינים בענייני נישואים וגירושים.

הסכם גירושין איננו עוד סוג של חוזה נקודתי. הבא לערוך הסכם גירושין חייב לצפות פני עתיד בכל הסוגיות הקשורות להסכם הגירושין (רכוש, מזונות ילדים, משמורת, הסדרי ראיה, חינוך ועוד) ולהיות ער לכל תרחיש עובדתי שיכול לצוץ מאי שם ולבוחנו בכלים משפטיים רלוונטיים. ערנות לכל תרחיש משפטי ובחינה משפטית מעמיקה תסייע לצדדים לבסס הגנה מפני טעויות משפטיות מסוגים שונים (תביעות על הפרת הסכם גירושין או תביעות לביטול ההסכם הם דברים שבשגרה בערכאות המשפטיות). לפיכך, לא יהיה חכם לערוך הסכם ללא ידע משפטי רחב וניסיון מקצועי בעריכת הסכמי גירושין.

ייצוג משפטי - מתי?
אם בכל זאת החלטתם ללכת על החלטות שיפוטיות (ישנם לא מעט מצבים שבהם היזקקות להחלטות שיפוטיות היא בלתי נמנעת) אז חשוב שתבחרו לכם טוען רבני או עו"ד מקצועי (אפשר שניהם יחד) מיד עם ההחלטה להתגרש. זאת מאחר שבמקרים רבים הצד שמקדים את הצד השני בְפוזיציה משפטית יוצר לעצמו סיכויים טובים יותר לקבל החלטות משפטיות המטיבות עימו. עם זאת, בלא מעט מהמקרים זה בדיוק הפוך. לכן חשוב להיות בקשר עם מייצג משפטי מוקדם ככל האפשר כדי שייעץ ויבנה עבורכם את האסטרטגיה שמתאימה לכם אישית. 

מה זה בעצם טוען רבני?
טוען רבני או בקיצור טו"ר הינו מקבילה של עו"ד לענייני גירושין בבתי הדין הרבניים. הטו"ר לומד ונבחן על 'שולחן ערוך', חושן משפט ואבן העזר שהם הבסיס עליו מושתתים פסקי הדין בבתי הדין הרבניים בכל הקשור לענייני גירושין, צוואות וירושות, גיור ועוד. זאת בניגוד לעו"ד שאינו צריך וממילא אינו לומד ולכן אינו בקיא ולרוב אף אינו מבין את ההלכה היהודית שמוצאת את ביטויה בפסקי דין שמצויים בספרי השולחן ערוך, חושן משפט ואבן העזר. 

לאחר שהחלטתם להתגרש, חשוב וכדאי מאוד לפנות לטוען רבני שמטבע הדברים בקיא ומבין בהלכה ובפסיקה היהודית ומבין היטב את שפתם ופסקיהם של בתי הדין הרבניים וממילא יודע גם בעת הצורך איך לערער על הדברים הן בערכאה שבה נידון העניין (על פי סדרי וכללי הדין) והן בערכאה הגבוהה שתפקידה לדון בערעורים על פסקי דין של בתי הדין האזוריים.

טוען רבני אליהו יוסף עוסק בכל התחומים הקושרים לבתי הדין הרבניים כולל הסכמי גירושין, כתובה, משמורת ילדים, חלוקת רכוש, מזונות, צוואות, אישורי יהדות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לבית דין רבני LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.