דיני ניירות ערך חוקקו כדי להגן על קיומו של מסחר תקין, חופשי והוגן בשוק ההון, וזאת תוך שמירה על אמינותו ושקיפותו. מאחר שחלק מניירות הערך הנסחרים בבורסה נרכשים באמצעות כספי פנסיה וחסכונות של הציבור במדינת ישראל, ישנה חשיבות מיוחדת לשמירה על כללי מסחר הוגנים, על אמינותו של המסחר בשוק ההון ועל כך ששערי העסקאות יקבעו על ידי כוחות ההיצע והביקוש. כל זאת במטרה למנוע פגיעה כלכלית בציבור הרחב.

הערכים המוגנים במסגרת חוק ניירות ערך וסמכויות האכיפה של רשות ניירות ערך
חוק ניירות ערך ורשות ניירות ערך שהוקמה מכוח החוק, נועדו לצורך "שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך". לשם מילוי תפקידה, החוק העניק לרשות ניירות ערך סמכויות אסדרה, פיקוח ואכיפה.

אכיפה יעילה, אך בה בעת מידתית ושוויונית, של הפרות ועבירות בשוק ההון, חיונית על מנת להבטיח את הוגנות השוק, ולשמור על אמון הציבור בשוק.
רשות ניירות ערך פועלת בתחום האכיפה בשלושה מישורים שונים: אכיפה פלילית, אכיפה מנהלית ומעורבות בהליכי אכיפה פרטית (בעיקר באמצעות הגשת תובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות).
 
בכתבה זו נתמקד בעיקר באכיפה הפלילית.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין מנשה - רון, לחץ/י כאן

העבירות העיקריות לפי חוק ניירות ערך
חוק ניירות ערך כולל מספר עבירות ובהן: עבירות תרמית בניירות ערך, עבירות שימוש במידע פנים ועבירות דיווח.

עבירת התרמית בניירות ערך נחשבת לעבירה החמורה ביותר מבין העבירות האמורות. העונש הקבוע בצידה הוא חמש שנות מאסר והיא כוללת שתי חלופות: (1) הנעה או ניסיון להניע אדם לרכוש או למכור ניירות ערך באמרה, בהבטחה או בתחזית שמציג האמרה ידע או היה עליו לדעת שהן כוזבות. (2) השפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של ניירות ערך – עבירה המכונה "הרצת מניות".

עבירות השימוש במידע פנים עוסקות במקרים בהם אדם שהיה לו מידע פנים לגבי חברה מסוימת עשה עסקה בנייר ערך של אותה חברה או מסר את המידע לאדם אחר אשר הוא יודע או יש לו יסוד סביר להניח כי יעשה שימוש במידע הפנים.

עבירות דיווח מוגדרות בסעיף 53 לחוק ניירות ערך אשר כולל, בין היתר, מקרים בהם בדיווח או בפרסום של התאגיד פורסם פרט מטעה העלול להטעות משקיעים או לא הופיע מידע מהותי שהיה צריך להופיע. עבירות אלו נועדו לשמור על ערכי השקיפות והגילוי הנאות אשר עליהם מתבסס המסחר בשוק ההון. 

יובהר כי את העבירות על חוק ניירות ערך ניתן לייחס הן לאנשים והן לגופים ותאגידים שונים.

עורכי הדין רונן מנשה וקובי רון (צילום: יונתן בלום)
עורכי הדין רונן מנשה וקובי רון (צילום: יונתן בלום)

ענישה מחמירה בעבירות ניירות ערך
לנוכח הנזק הכבד שעבירות בניירות ערך גורמות לציבור הרחב כאמור, מגמת הענישה של המחוקק ושל בתי המשפט הולכת ומחמירה כדי לייצר הרתעה ולצמצם את היקף העבירות מסוג זה. מדי שנה נפתחים עשרות תיקי חקירה על ידי הרשות לניירות ערך אשר חלקם מסתיימים בהרשעות ובעונשים חמורים הכוללים קנסות כבדים ועונשי מאסר ממושכים בפועל.

מאחר שחקירה ברשות לניירות ערך עלולה להסתיים בעונשי מאסר ממושכים ובקנסות כבדים כאמור, לאדם שקיבל זימון לחקירה כדאי לפנות ולהיוועץ בעורך דין מקצועי ומנוסה בייצוג נחקרים בעבירות ניירות ערך. לעיתים, אדם שבטוח בחפותו מוזמן לחקירה ברשות לניירות ערך לצורך מתן עדות בפרשה שאינה קשורה אליו ישירות, אך תוך כדי חקירה ועל סמך דבריו של הנחקר, החוקרים מחליטים כי הוא חשוד בביצוע עבירות ניירות ערך על כל המשתמע מכך, ומעמדו משתנה לחשוד.

על כן, בעת קבלת זימון לחקירה ברשות לניירות ערך מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין ניירות ערך כדי שייבחן את המצב העובדתי והמשפטי לעומק ויעניק לכם הכוונה וייעוץ משפטי שיסייעו לכם לצלוח את החקירה בשלום. 

ייצוג משפטי מקצועי על ידי עורך דין ניירות ערך עשוי להביא לסגירת התיק ללא כתב אישום או לכל הפחות להקלה בעונש ולהפחתה בסכום הקנס
ייצוג וליווי משפטי מקצועי בתחום עבירות ניירות ערך כבר בשלב החקירה עשוי להוביל לסגירת התיק כבר בשלב החקירה. 

יתרה מזאת, באפשרותו של עורך דין ניירות ערך לפעול לקיום ישיבת שימוע טרם הגשת כתב אישום על מנת לשכנע את הפרקליטות שלא להגיש נגדכם כתב אישום. במקרים בהם הוגש כתב אישום, עורך דין ניירות ערך יפעל על מנת לזכות אתכם מהאשמה המיוחסת לכם או לכל הפחות לצמצם את האישומים נגדכם ולהפחית את העונש והקנס שיוטל עליכם.

פניה לעורך דין פלילי שעוסק בתחום הצווארון הלבן ועבירות ניירות ערך בפרט, מוקדם ככל האפשר, עוד לפני ההתייצבות לחקירה ברשות לניירות ערך, תוכל לשרת את האינטרסים של הנחקר, למזער את נזקיו ובמקרים מסוימים אף להביא לביטול מוחלט של ההליך הפלילי שנפתח נגדו. 

משרד עורכי דין מנשה - רון עוסק בתחום המשפט הפלילי, עבירות צווארון לבן, עבירות ניירות ערך, הגבלים עסקיים, הלבנת הון, מרמה, שוחד, עבירות מנהלים ונושאי משרה, עבירות מחשב וסייבר ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לעבירות צווארון לבן LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.