צוואה הדדית היא צוואה שבני זוג רשאים לערוך תוך הסתמכות זה על זה, במסגרת מסמך אחד ואז היא תיקרא גם צוואה משותפת, בעוד קיימת גם אפשרות לערוך אותה בשתי צוואות נפרדות. בצוואה הדדית בני הזוג מורישים האחד לשני את הרכוש, כך שרכושו של בן הזוג שנפטר קודם עובר לבן הזוג שנותר בחיים. על פי רוב, בצוואה הדדית קובעים בני הזוג גם למי ובאיזה אופן יחולק הרכוש אחרי פטירתו של בן הזוג השני.
 
יובהר כי כל הוראות החוק הנוגעות לצוואה רגילה חלות גם על צוואה הדדית למעט ההגבלות הייחודיות שחלות ביחס לצוואה הדדית כפי שיפורט בהמשך.
 
צוואה הדדית מביאה לידי ביטוי את "עיקרון ההסתמכות", אשר לפיו כל אחד מבני הזוג מוריש את רכושו, אם הוא ימות קודם, לבן הזוג שנותר בחיים. דרך הורשה זו נעשית תוך הסתמכות הדדית כי גם במקרה של פטירת בן זוג השני, רכושו יעבור לבן הזוג שנותר בחיים. בצוואה הדדית לרוב נקבע גם כי לאחר מותו של בן הזוג השני, הרכוש יחולק ליורשים בהתאם לתוכן הצוואה ההדדית.

 לפניה ישירה אל משרד עו"ד מיכאל גנון ושות', לחץ/י כאן

צוואה הדדית - עד שנת 2005 ולאחר מכן
במסגרת צוואה הדדית שנעשתה עד שנת 2005 בן זוג שירש את בן זוגו, היה רשאי לערוך צוואה חדשה שמבטלת או משנה את הצוואה ההדדית. הנחה הגיונית היא כי אילו בן הזוג שנפטר היה צופה שבן זוגו שנותר בחיים ינהג כך נגד רצונו ובניגוד גמור להסתמכות ההדדית בין הצדדים, לא בטוח שהיה עורך צוואה הדדית מלכתחילה.

מצב משפטי זה גרם לא פעם למחלוקות בין יורשים מכיוון שבפועל הוא הוביל לביטול רצונו של המוריש. כדי לתת מענה לבעייתיות זו, חוק הירושה תוקן בשנת 2005 כך שנקבע במסגרתו כיצד ומתי ניתן לשנות או לבטל צוואה הדדית, כאשר שני בני הזוג בחיים ובמצב שבו אחד מהם נפטר.

שינוי או ביטול צוואה הדדית
בני הזוג חיים וכשירים לקבל החלטות: במצב כזה בני הזוג רשאים לבטל יחדיו בכל עת את הצוואה ההדדית, לשנות אותה או לכתוב צוואה הדדית חדשה שתבטל כל צוואה קודמת. יש לציין כי כל אחד מבני הזוג שערכו את הצוואה ההדדית רשאי לבטלה בעצמו בכפוף לכך שהצד שביטל את הצוואה הודיע על הביטול בכתב מראש לצד השני. מרגע מסירת הודעת ביטול הצוואה ההדדית תיחשב בטלה.

אחרי פטירה של אחד מבני הזוג: אם הצוואה ההדדית לא כוללת תנאי שמגביל את אפשרות הביטול או השינוי, לפני חלוקת העיזבון, בן הזוג שנותר בחיים יכול לבטל את הצוואה ההדדית רק באמצעות הסתלקות. במילים אחרות, בן הזוג שנותר בחיים וחפץ בביטול הצוואה ההדדית, מחויב לוותר תחילה על הרכוש שהיה מיועד לרשת מבן הזוג שנפטר לפניו.

אחרי חלוקת העיזבון: בן הזוג שנותר בחיים יוכל לבטל את הצוואה ההדדית רק לאחר שהשיב בפועל לעיזבון את כל הרכוש שקיבל בירושה מבן הזוג שנפטר. בקמרה שאין אפשרות מעשית להשיב את הרכוש מאחר שהוא נמכר לצד שלישי, בן הזוג שנותר יידרש להשיב קודם לעיזבון סכום כסף ששווה בערכו לרכוש שנמכר.

קביעת תנאים בצוואה הדדית
בצוואה הדדית בני הזוג רשאים לכלול תנאים מסמיכים או תנאים מגבילים. להלן מספר דוגמאות לתנאים שונים שעשויים להופיע בצוואה הדדית: 

א.      תנאי להגבלת יכולת מימוש העיזבון, כמו גם הגבלת האפשרות לבצע עסקה מסוימת או להוציא סכום מעל גובה מסוים. 

ב.      תנאי להגבלת יכולתו של בן הזוג שנותר בחיים לבטל את הצוואה ההדדית ולבצע בה שינויים. 

יתרה מזאת, במסגרת צוואה הדדית ניתן לקבוע גם תנאים מחייבים לצורך קבלת הירושה כמפורט להלן:

א.      תנאי מפסיק - בהתאם להוראות סעיף 44 לחוק הירושה, במסגרת הצוואה ההדדית ניתן לקבוע כי הירושה תישלל מיורש כלשהו בהתקיים תנאי מסוים או בהגיעו של מועד כלשהו. יש לציין כי אדם שמבקש לשלול את זכות הירושה מיורש כלשהו יצטרך להוכיח כי התנאי לכך התקיים או שהגיע המועד שנקבע בצוואה.

ב.      תנאי דוחה - לפי סעיף 43 לחוק הירושה, יורש יקבל את הירושה רק כאשר התקיים תנאי מסוים או עם הגיעו של מועד מסוים. יש לציין כי במקרה שנקבע בצוואה תנאי דוחה, עד לקיומו של התנאי העיזבון יטופל על ידי מנהל העיזבון. גם במקרה זה הטוען לירושה נדרש להוכיח שהתנאי התקיים או המועד הגיע. גם במקרה זה הטוען לירושה מחויב להוכיח את קיום התנאי או הגעת המועד.

ג.       הסמכת בן הזוג שנותר בחיים - במסגרת צוואה הדדית ניתן לנסח גם תנאים שמקנים לבן הזוג שנותר בחיים סמכויות לפעול בהתאם לשיקול דעתו. לפיכך, הוא יוכל להעדיף את אחד היורשים על פני יורשים אחרים בשל מצב רפואי או כלכלי, לשנות את התנאים לחלוקת הרכוש ואף לבטל את הצוואה ההדדית לפי שיקול דעתו.

באילו מקרים רצוי לערוך צוואה הדדית?
בני זוג שצברו במהלך חייהם המשותפים רכוש משותף בהיקף נרחב, אשר מעוניינים למנוע סכסוכי ירושה עתידיים בין בן הזוג שנותר ובין הילדים או יורשים אחרים, יכולים לערוך צוואה הדדית. על ידי עריכת צוואה הדדית בני הזוג יכולים לשמור על טובתו של בן הזוג שנותר בחיים במקרה של פטירת אחד מהם, ותוך כך להבטיח כי הוא לא יאולץ לפנות את דירת המגורים ולהעביר את הרכוש המשותף של בני הזוג לילדים או לצד שלישי אחר.

בהיעדר צוואה, הורשת הרכוש תיעשה על פי דין באופן שבו בן הזוג שנותר בחיים יתחלק שווה בשווה ברכושו של בן הזוג שנפטר עם ילדיו של המוריש או עם הילדים המשותפים של בני הזוג. כדי להבטיח שבן הזוג שנותר בחיים יוכל להמשיך לגור בדירה, הילדים יצטרכו להסתלק מהירושה ורק אז בן הזוג שנותר בחיים יוכל לרשת את הרכוש. במקרה שלא מתבצעת הסתלקות מהירושה והילדים של בני הזוג הם בוגרים, תהיה להם אפשרות לדרוש את פירוק השיתוף בדירת המגורים של הוריהם ובהמשך לקבל את חלקם ברכוש על פי דין.

מניעת סכסוכים עתידיים על ידי צוואה הדדית
באמצעות עריכת צוואה הדדית, כל אחד מבני הזוג מוריש את כל הרכוש לבן הזוג שנותר ובכך הוא מונע סכסוכים ומאבקים בין היורשים. נוסף על כך, צוואה הדדית מאפשרת לבני זוג להגביל את האפשרות לבטל את הצוואה או לשנותה בעתיד, כך שבן הזוג שנותר אחרון לא יוכל לנשל את היורשים מסיבה כלשהי, בניגוד לרצונם של בני הזוג.

לצורך עריכת צוואה הדדית רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום הירושות והצוואות כדי שיסייע לכם בעריכת הצוואה. עורך הדין יוכל לסייע לבני הזוג לנסח צוואה שתבטא במדויק את רצונם בכל הקשור לחלוקת הרכוש המשותף במקרה פטירה של אחד מהם ותוך כך למנוע סכסוכי ירושה עתידיים בקרב היורשים.

עורך הדין מיכאל גנון (צילום: משרד עו''ד מיכאל גנון)
עורך הדין מיכאל גנון (צילום: משרד עו''ד מיכאל גנון)

עורך דין מיכאל גנון, עוסק בצוואות וירושות, ניהול עיזבונות, הסכמים בין יורשים וייצוג בבתי משפט לענייני משפחה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני צוואה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.