ליקויי רטיבות ועובש גורמים, בין היתר, לריח לא נעים ומהווים אף סכנה בריאותית. סעיף 7 לחוק השכירות והשאילה (להלן: "החוק") קובע כי המשכיר מחויב לתקן כל דבר אשר גורם להפרעה ממשית לשימוש הרגיל בנכס, זאת תוך זמן סביר מפניית השוכר.

למותר לציין, כי ברוב המקרים בעיות רטיבות בדירה קשורות למבנה ולכן הן באחריות המשכיר. שוכר שמזדרז להודיע לבעל הנכס על קיומם של ליקויי רטיבות בנכס למעשה מסייע לבעל הנכס לתקן את הבעיה לפני שתחמיר ותגרום לנזק יקר ורחב היקף, וגם לעצמו בכך שהוא ממזער את הסיכון הנלווה לחשיפה לרטיבות, לעובש ולטחב בנכס.

לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

מי אחראי לתיקון ליקויים בנכס?
על פי רוב, תיקון ליקויים בנכס שנגרמו בשל בלאי טבעי ושימוש סביר, יהיה באחריות המשכיר, כאשר ליקויים שנגרמו בשל שימוש בלתי סביר של השוכר, יתוקנו על ידי השוכר. ככלל, ליקויי רטיבות, ליקויי חשמל וצנרת הקשורים לתשתיות יהיו באחריותו של המשכיר. 

לעיתים שוכרי דירות שסובלים מליקויי רטיבות קשים נתקלים בבעל נכס שמסרב לתקנם. במצב כזה מתעוררת השאלה האם ליקויי רטיבות בלתי מטופלים בנכס עשויים להוות עילה לביטול הסכם השכירות שנחתם עם המשכיר. בהתאם לפסיקה, במקרים שבהם הדירה אינה ראויה למגורים עקב בעיות רטיבות חמורות והמשכיר מתנער מאחריותו לטפל בהן, אזי מדובר בהפרה יסודית של הסכם השכירות המזכה את השוכר בביטול הסכם השכירות ופיצוי כספי. 

כיצד לפעול בעת גילוי ליקויי רטיבות בדירה?
בעת גילוי ליקויי רטיבות בנכס רצוי לפנות באופן ישיר לבעלים, ליידע אותו אודות הליקויים תוך ניהול שיח מכבד וברוח טובה. פניה לבעל הנכס כבר עם הופעת סימני רטיבות ראשונים תוכל לסייע לשוכר בהוכחת טענותיו כנגד המשכיר.

מן הראוי לציין, שהשוכר צריך לאפשר למשכיר לתקן את הליקויים בדירה ותוך כך לשתף עימו פעולה ביחס לתיקון הליקויים, להתיר לבעלי מקצוע להיכנס לנכס ולתקן את הדרוש תיקון. אם השוכר הודיע לבעל הנכס על בעיות הרטיבות ונתקל בהתעלמות ובחוסר שיתוף פעולה מצידו, כאשר המצב בנכס אינו מאפשר מגורים, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני המקרקעין והחוזים אשר ייבחן את חוזה השכירות, את נסיבות המקרה ואת ההתכתבויות בין הצדדים כדי לסייע לשוכר למצות את זכויותיו מכוח ההסכם, הפסיקה והחוק.

הפרה יסודית של חוזה השכירות
במקרים שבהם עורך הדין מעריך כי התנהגותו של בעל הנכס עולה לכדי הפרה יסודית של הסכם השכירות, השוכר יוכל לשקול אפשרות לשלוח לבעל הנכס הודעה על ביטול חוזה השכירות או לשקול צעדים אחרים שיסייעו לו לכפות על המשכיר לתקן את הליקויים במהירות האפשרית. חשוב לציין כי במקרים רבים ליקויי רטיבות נוטים לשוב ולהופיע אם הם לא מטופלים באופן יסודי ומקיף ולכן ההמלצה לשוכר היא לא לתקנם באופן עצמאי ונקודתי במטרה להתקזז בהמשך עם בעל הנכס.

אם המחלוקת תגיע לפתחו של בית המשפט, הוא ייבחן את הסכם השכירות ואת התנהלות המשכיר בכל הקשור לטיפול בליקויי הרטיבות. אם יוחלט כי התנהגותו של המשכיר עולה לכדי הפרה יסודית של הסכם השכירות, ייתכן כי ייקבע שהשוכר פעל כדין כאשר בחר לבטל באופן חד צדדי את חוזה השכירות. 

לסיכום הדברים ניתן לומר כי במצב שבו מופיעים ליקויי רטיבות בדירה שכורה, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי שעוסק בתחום המקרקעין והחוזים לצורך בחינת אפשרויות הפעולה החוקיות שעומדות בפני השוכר. כך השוכר יוכל להביא לפתרון מהיר ויעיל של הבעיה ותוך כך להגן על עצמו מפני תביעות משפטיות עתידיות בגין הפרת חוזה. 

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק במקרקעין ונדל"ן, חוזים והסכמים, משפט מסחרי ועסקי ועוד. הכתבה באדיבות אתר לו גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת ע ל אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.