לפי חוקי מדינת ישראל, כל בעל עסק מחויב לנהל ספרי חשבונות ותקבולים כבר עם תחילת הפעילות העסקית. במקרים רבים בעלי עסקים נקלעים למצב שבו הוצאה עבורם שומה לפי מיטב השפיטה על ידי מפקחי מס במשרדי פקיד השומה או על ידי מבקרי חשבונות במשרדי מס ערך מוסף. עריכת שומה לפי מיטב השפיטה נעשית על בסיס מסקנתם של מפקחי המס ומבקרי החשבונות במסגרת ביקורת חשבונות כי בעל העסק לא ניהל פנקסי חשבונות בהתאם לדין או שהכנסותיו הרשומות ביחס להוצאותיו בעסק נמוכות בצורה חריגה ביחס לנתונים של בעלי עסקים שפועלים באותו תחום עיסוק. כל זאת, בהיעדר הסבר סביר להכנסות הנמוכות שנרשמו לאורך תקופה ממושכת.

כיצד ניתן להגיש השגה על שומות לפי מיטב השפיטה?
מנהל מע"מ מוסמך לערוך שומת מס לפי מיטב השפיטה מכוח סעיף 77 לחוק מס ערך מוסף ואילו פקיד השומה מוסמך לכך מכוח סעיף 145 לפקודת מס הכנסה. במסגרת החוקים נקבע מנגנון שלפיו בעל העסק רשאי להגיש השגה על שומה לפי מיטב השפיטה תוך 30 יום ממועד קבלת הודעת השומה, או תוך תקופה ארוכה יותר שהתיר מנהל מע"מ או פקיד שומה. במקרים שבהם פקיד השומה או מנהל מע"מ יחליטו לדחות את ההשגה באופן חלקי או מלא, בעל העסק יוכל לערער על החלטתם בפני בית המשפט המחוזי.

בפסיקת בית המשפט נקבע כי שומה לפי מיטב השפיטה לא נועדה להעניש את הנישום שנכשל אלא לקדם קביעת מס אמת. השומה צריכה להיות מבוססת על נתונים וראיות ממשיות ותוך כך אסור שתהיה מוגזמת, שרירותית ומופרכת, ולמעשה מדובר בהשערה מושכלת המתבססת על מומחיותו של הגורם המוסמך כאמור.

קבלת ייצוג משפטי מקצועי במקרים של שומה לפי מיטב השפיטה 
בעת הוצאת שומה לפי מיטב השפיטה לבעל עסק מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מקצועי ומנוסה בייצוג בעלי עסקים ונישומים בתחום המיסים שמכיר היטב את דרך ההתנהלות של רשות המיסים ונהליה. עורך דין מיומן בייצוג נישומים בענייני שומה לפי מיטב השפיטה, יוכל לבחון את השומה לעומק, את סבירותה ואת התאמתה למאפיינים ולנסיבות הפרטניות של העסק ושל הנישום.

חשוב לציין כי הגשת השגה על שומה לפי מיטב השפיטה חייבת להיתמך בנימוקים מבוססים בצירוף אסמכתאות מתאימות וזאת תוך התייחסות ספציפית לכל אחד מסעיפי השומה. לפיכך, כאשר מתעורר צורך בהגשת השגה על שומה לפי מיטב השפיטה כדאי מאוד לפנות לקבלת ייצוג משפטי מעורך דין שמתמקצע בתחום דיני המיסים כדי שיגיש השגה על השומה לצורך הפחתת סכום חיובי המס עבור הנישום. במקרה שההשגה נדחתה, עורך הדין יוכל לבחון את נימוקי הדחייה ובהתאם לצורך יוכל להגיש בשם הנישום ערעור לבית המשפט המחוזי על החלטת המנהל.

ידע משפטי נרחב וניסיון רב שנים בתחומי המס השונים
עורכת דין גילה בן זאב הקימה את משרדה עם פרישתה מתפקידה האחרון ברשות המיסים כמנהלת המחלקה הכלכלית. תחת הנהלתה של עורכת הדין בן זאב נערכו תדריכים כלכליים המשמשים את הרשות לעריכת שומות מס לנישומים בענפי העיסוק השונים. עו"ד בן זאב מביאה לידי ביטוי את הידע הנרחב ואת הניסיון רב השנים שצברה במהלך שנות עבודתה ברשות המיסים לצורך מתן ייצוג משפטי איכותי ומקצועי ללקוחות המשרד במישור האזרחי והפלילי.

משרד עו"ד גילה בן זאב מתמחה בתחומי מס שונים ועוסק בין היתר בייצוג נישומים בשומות מס הכנסה לפי מיטב השפיטה, מיסוי תאגידים, מיסוי בינלאומי, גילוי מרצון, תכנוני מס, מיסוי מוסדות ללא כוונות רווח ומיסוי מקרקעין. עורכת הדין גילה בן זאב דוגלת במתן שירות משפטי מקצועי ויחס אישי לכל לקוחות המשרד בכל תחומי המס ובפני כל הערכאות והטריבונלים המשפטיים.

פרטי התקשרות:
טלפון - 053-9386034
אתר - https://www.lawguide.co.il/lawyers/2300/5988/
כתובת - רח' טופז 14א', מבשרת ציון

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.