ביצעתם עבודה ולא קיבלתם תשלום? נתתם שירות והלקוחות מסרבים לשלם לכם? אתם רודפים אחרי מי שחייב לכם כסף והוא מתחמק או מספר סיפורים?

בכתבה זו יוסבר באילו הליכים משפטיים ניתן לנקוט לצורך גביית חובות מחייבים ומהן הדרכים לפתוח תיק בהוצאה לפועל.

בראשית הדברים חשוב לדעת, כי גביית חובות הוא תחום משפטי אשר נדרשים בו מיומנות, מקצועיות וניסיון רב שכן עורך דין אשר אינו עוסק בתחום זה עלול לעשות טעויות קשות שיפגעו ביכולת לגבות את החוב או גרוע יותר לגרום להפסד החוב.
 
תחילה, כאשר מגיע לקוח אשר טוען שחייב לא משלם לו את שכר טרחתו יש לבדוק את ההסכם שנערך בין הצדדים ואילו פעולות בוצעו. הסכם יכול להיות מפורט בכתב, כהסכמה כללית אם באמצעות הדואר האלקטרוני, תכתובות בטלפון או בפתקית נייר. כמו כן, גם חוזה בעל פה הוא חוזה לכל דבר ועניין.
 
שנית, יש לבחון היטב את היקף וטיב העבודה שבוצעה או את טיב השירות. מומלץ לאסוף ראיות אודות העבודה שבוצעה - צילומים, התכתבויות עם גורמים שונים, מכתבי תודה או אפילו מסרונים שבהם הלקוח אישר שהעבודה בוצעה לשביעות רצונו או אישור של הלקוח שהוא מודע לחוב אך לא משלם מסיבותיו שלו.

לפניה ישירה אל עורך דין גיל ויינשטיין, לחץ/י כאן

גביית חובות על ידי עורך דין
לאחר שכל החומר נבדק על ידי עורך דין ונמצא תקין, מומלץ לפנות לחייב באמצעות שיחת טלפון מעורך דין, אשר יבהיר לו, כי הטיפול בגביית החוב הועבר לעורך דין, כל החומר הנוגע לחוב מונח לפניו וכי הוא ממליץ לחייב להסדיר את החוב, שכן, אחרת, לא תיוותר ברירה אלא לנקוט בהליכים משפטיים יקרים ומיותרים, אשר יגרמו לחייב להוצאות כבדות.

באמצעות פעולה זו ייתכן ותחסכו כספים ומשאבים רבים.

מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים
במידה ושיחת הטלפון אינה מצליחה לשכנע את החייב להסדיר את החוב, מומלץ לשלוח לחייב מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים מעורך דין ובו עורך הדין יבהיר לחייב כי בין הצדדים קיים הסכם וכי בוצעו פעולות רבות או שניתן שירות מיטבי בגינו על החייב לשלם את החוב. כמו כן, מומלץ לציין מה הם מרכיבי החוב והסכום המדויק שנדרש לשלם.

בסוף הדברים יש להבהיר לחייב, כי ככל והחוב לא יוסדר, ינקטו נגדו הליכים משפטיים לרבות הליכי גבייה בהוצאה לפועל.

תביעה על סכום קצוב
במידה וסכום החוב אינו עולה על 75,000 שקלים ואכן קיים הסכם כתוב בין הצדדים אשר לפיו ניתן לערוך חישוב מדויק ופשוט של החוב - יש לשלוח את מכתב ההתראה בהתאם לנוסח הקבוע לתביעה על סכום קצוב, שכן בנסיבות אלה, ניתן יהיה לפתוח תיק בהוצאה לפועל, ללא הליך קודם בבית המשפט. כך ייחסכו ללקוח משאבים, כסף רב וטרחה.

ככל והחייב לא השיב למכתב או לא שילם את החוב, ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל ללא הליך קודם בבית המשפט. פתיחת התיק דורשת ניסוח כתב תביעה ובו טענות עובדתיות ומשפטיות וכן צירוף ההסכם שבין הצדדים, מתן הסבר על השירות שניתן וכן אישור על שליחת מכתב ההתראה.

לזכותו של החייב עומדת האפשרות להגיש בקשה להתנגדות לביצוע תביעה על סכום קצוב.

שיק שחולל או שטר חוב - פתיחת תיק בהוצאה לפועל 
במידה ובידי הלקוח שיק שחולל או שטר חוב החתום בחתימת החייב, ניתן לפתוח נגד החייב תיק בהוצאה לפועל, אף ללא מכתב התראה. השיק או שטר החוב מהווים פסק דין וככל והחייב מעלה טענות בדבר השיק או השטר, עומדת לו הזכות להגיש התנגדות לביצוע שטר.

קבלת פסק דין 
במידה ואין בידי הלקוח שיק או שטר חוב וכן התנאים אינם מאפשרים פתיחת תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל ללא הליך קודם בבית המשפט - יש להגיש תביעה אזרחית לבית המשפט בה יפורטו כלל הטענות העובדתיות והמשפטיות נגד החייב, בתמיכת ההסכם בין הצדדים והראיות המצביעות על ביצוע העבודה וסירוב/התחמקות החייב לשלם עבורה.

לאחר ניהול ההליך המשפטי ועם קבלת פסק הדין, ניתן יהיה לפתוח תיק בהוצאה לפועל נגד החייב על בסיס פסק הדין.

עורך הדין גיל ויינשטיין (צילום: סטודיו תומאס)
עורך הדין גיל ויינשטיין (צילום: סטודיו תומאס)

ביצוע הליכים בהוצאה לפועל
לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל ושליחת אזהרה לחייב מלשכת ההוצאה לפועל - ניתן להתחיל בהליכי ביצוע בהוצאה לפועל. הליכים אלה כוללים, בין השאר, את ביצוע הפעולות הבאות:

  • עיקולי צד ג': כספים בבנקים, חברות ביטוח, ביטוח לאומי, מערכת בתי המשפט, קרנות השתלמות, פנסיה, קופות גמל ועוד.
  • עיקול נכסים: רכבים ונכסי מקרקעין.
  • עיקול מיטלטלין.
  • הגבלות על החייב: הגבלה על קבלת רישיון נהיגה, הגבלת יציאה מהארץ ו/או קבלת דרכון, הגבלה להחזיק בשיקים, הגבלה על החזקת כרטיסי אשראי, הגבלה לייסד תאגיד.
  • הוצאת צו הבאה.

חשוב לדעת, כי פתיחת תיק בהוצאה לפועל גורמת לחוב לתפוח שכן מתווספות לקרן החוב קרנות נוספות כגון קרן שכר טרחת עורך דין, קרן תשלומי אגרה, קרן הוצאות וכן ריביות והצמדות.

מומלץ מאוד לבצע את הליכי פתיחת התיק בהוצאה לפועל באמצעות עורך דין מנוסה ומיומן בגביית חובות, שכן עורך דין שאינו עוסק בתחום זה עלול לחבל במאמצים לגביית החוב ואף לגרום להפסד החוב.

עורך דין גיל ויינשטיין גובה חובות לאנשים פרטיים וחברות. בין לקוחותיו שתי חברות גדולות במשק. לעורך דין גיל ויינשטיין ידע, הצלחות משמעותיות וניסיון רב בתחום זה. ניתן ליצור קשר עם עו"ד ויינשטיין באמצעות דואר אלקטרוני [email protected] או בטלפון 053-7101860. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגביית חובות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.