על פי פקודת הסמים המסוכנים במדינת ישראל, אדם שנתפס מחזיק בסם מסוג קנאביס בכמות גדולה מ-15 גרם, יואשם בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית. העונש המקסימלי בגין עבירה זו הוא 20 שנות מאסר ועל כן עבירה זו מסווגת כעבירה מסוג "פשע" המחייבת את התביעה לערוך הליך שימוע בטרם הגשת כתב אישום.

בעבירות סמים, מלבד עונש המאסר, ניתן להטיל על הנאשם סנקציות נוספות כמו קנס כספי גבוה, מאסר על תנאי, החרמת רכוש ופסילת רישיון נהיגה.

מערכת אכיפת החוק בישראל, רואה בביצוע עבירות סמים חמורות כגורם המאיים על החברה בכללותה, שעלול לגרום להתמכרות, לבעיות נפשיות ופיזיות, ואף לעודד לביצוע מעשי פשיעה, שכן ההתמכרות לסם והצורך בצריכתו התכופה לעיתים מובילה אנשים לבצע מעשים שלא תואמים את אופיים, וזאת בשל הרצון העז לממן את הסם ולהמשיך לצרוך אותו.
 
בית המשפט מבצע אבחנה על בסיס נסיבות אישיות, נסיבות ביצוע העבירה, כמות הסם שנתפס, עברו הפלילי של הנאשם, וכן כמובן ישנה חשיבות לשאלה האם הסם הוחזק לצריכה עצמית, שלא לצריכה עצמית, או שמא למטרת סחר בסם. 

לפניה ישירה אל עורך דין שי שקד, לחץ/י כאן

הנאשם נעדר הרשעות קודמות בעבירות סמים
לאחרונה, בחור נתפס מחזיק ברכבו כ – 21 מנות סם מסוג קנאביס במשקל כולל של 85.76 גרם והוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת החזקה ושימוש בסמים שלא לצריכה עצמית. 

סנגורו של הבחור, עו"ד שי שקד, הגיש בקשה לביטול כתב האישום מאחר והתביעה לא קיימה את חובתה לערוך הליך שימוע לפני הגשת כתב האישום. 

בטרם הדיון בבית המשפט, הסנגור ניפגש עם נציגי התביעה והגיע להסדר טיעון שבמסגרתו הסכימו הצדדים על כך שהנאשם יודה בכתב אישום מתוקן הכולל עבירה קלה יותר של החזקת סם לצריכה עצמית ויושת עליו עונש קל של מאסר על תנאי וקנס בסך 1,000 שקלים בלבד.

בית המשפט ייחס חשיבות לנסיבותיו האישיות של הבחור שכללו בין היתר את גילו הצעיר וכן את העובדה כי הוא נעדר הרשעות קודמות בעבירות סמים. כמו כן ניתן משקל לכך שהנאשם ויתר על טענותיו באשר לאי קיום הליך השימוע. לבסוף בית המשפט כיבד את ההסדר הטיעון שנערך בין הצדדים.

היום, יותר מתמיד, צריכת הקנאביס עלתה ואף הפכה שכיחה, ובכדי לאפשר לאנשים הליך פלילי תקין והוגן, ולמנוע מאזרחים נורמטיביים ללא כל עבר פלילי להיכנס לכלא, ישנה חשיבות רבה בבחירה בעורך דין פלילי, בעל ניסיון עשיר, ידע ובקיאות בכל הקשור לחקיקה והפסיקה העדכנית בתיקי סמים.

הכמות בה החזיק הבחור גבוהה מהכמות המוגדרת לשימוש עצמי על פי החוק
כפי שניתן לראות במקרה זה, הבחור החזיק יותר מ-85 גרם של קנאביס - כמות גדולה באופן משמעותי מהכמות המוגדרת כ – "צריכה עצמית", ואכן הוא הואשם בהחזקה שאינה לצריכה עצמית. מה גם שהסמים חולקו למנות באמצעות שקיות אריזה וברוב המקרים, יש בכך כדי ללמד כי הסם הוחזק שלא לצריכה עצמית במקרה הטוב, ועל "כוונת סחר" במקרה החמור יותר.

והנה למרות זאת, באמצעות עו"ד מנוסה בתחום עבירות הסמים, ההליך הפלילי הסתיים בהסדר טיעון מקל, ללא התערבות של שירות המבחן והטלת עונש קל של מאסר מותנה וקנס נמוך בלבד. 

עו"ד פלילי שי שקד הנו בעל ניסיון רב בתחום עבירות הסמים, מייצג נאשמים וחשודים בכל בתי המשפט בארץ. 

עו"ד שי שקד מלווה, מייעץ ומכין חשודים לקראת חקירה במשטרה וכן מייצג נאשמים בבתי המשפט, תוך הקפדה ושמירה מרבית על זכויותיהם ומתן שירות אישי ומקצועי כאחד. 

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.