כידוע מגפת הקורונה, אשר נמצאת באזורנו מזה כשנה ומפילה קורבנות רבים, היא מגפה חדשה ולא מוכרת לאנשי הרפואה, הפועלים ימים כלילות בניסיון למגרה. הנזקים הפיזיים, הגופניים והקוגניטיביים אשר היא גורמת לנדבקים בה, טרם ידועים לגמרי, אך ניתן לומר בוודאות כי המחלה פוגעת קשות בגופם, בנפשם ובאיכות חייהם של המחלימים ממנה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין וגישור טל חסון, לחץ/י כאן

רבים ממחלימי הקורונה אינם מודעים לזכויותיהם
רבים ממחלימי הקורונה אינם מודעים לזכויותיהם, ולא אחת אינם מקשרים בין לקות גופנית או נפשית אשר נגרמה להם כתוצאה מהמחלה ובין היותם חולים/ מחלימים ממחלת הקורונה. לאור זאת, הם אינם פונים לממש את זכויותיהם הרפואיות.
 
על כן מוצגת כתבה זו בניסיון לתת פתרון ראשוני לשאלות העולות בנושא מימוש הזכויות הרפואיות.
 
כיום עומדות בפני חולה מאומת בקורונה ו/או מחלים מקורונה שתי אפשרויות לפניה למוסד לביטוח לאומי: כנפגע עבודה או במסגרת תביעת נכות כללית.

מדוע עדיף לקבל הכרה כנפגע בעבודה לעומת הכרה בנכות כללית?
כמובן שקיימת עדיפות ברורה וחד משמעית לקבל הכרה כנפגע עבודה מאשר נכות כללית. זאת לאור העובדה כי מדובר על קצבה צמודה לשכר ותלויה בו, אשר ניתן לקבלה במקביל להמשך העבודה ולכל החיים ואין צורך להוכיח אובדן כושר עבודה מלא או חלקי.

היתרון הנוסף של הגשת תביעה כנפגע עבודה קשורה לנושא הנכות האפשרית. בהתאם לתביעה, במידה ונגרמה לתובע נכות כתוצאה ממחלת הקורונה, הוא יוכל להיות זכאי לקצבה או למענק, תלוי בנכות שנקבעה לו. נוסף על כך, ההכרה יכולה לקבוע זכאות להוצאות ריפוי, שיקום רפואי ומקצועי.

החיסרון בתביעה כנפגע בעבודה היא כי צריך להוכיח קשר סיבתי בין הידבקות במחלה ובין השהייה בעבודה, וזאת באמצעות מילוי שאלון ייעודי המצורף לתביעה.

הנחיות חדשות ביחס להכרה בנפגעי קורונה כנפגעי עבודה
לפני מספר חודשים המוסד לביטוח לאומי פרסם הנחיות חדשות הנוגעות להכרה בנפגעי הקורונה כנפגעי עבודה בשל הקורונה. בהנחיות נקבע כי מי שחלה בקורונה כתוצאה מחשיפה לחולה במקום העבודה יוכר כנפגע עבודה, וזאת בכפוף לעמידתו בתנאי זכאות אותם קבע המוסד לביטוח לאומי.

לצורך הגשת תביעה כנפגע עבודה יש להגיש טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה. הזכאות לקבלת דמי פגיעה תיבחן בהתאם לעמידה בתנאים הבאים:

  1. המצאת "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה" אשר בה רשומה האבחנה הרפואית בדבר חשיפה לנגיף והתקופה שבמהלכה התובע אינו מסוגל לעבוד.
  2. הוכחה כי לא עבדת בפועל כתוצאה מהפגיעה.

חשוב לציין כי הזכאות לא חלה על עובד זר השוהה בארץ באופן לא חוקי, על אסיר/עציר/ חוסה במעון על פי חוק הנוער ועל מבוטח אשר שהה בהכשרה או בשיקום מקצועי והכנסתו מעבודה לא נפגעה בעקבות הפגיעה.

הגשת תביעת דמי פגיעה בצירוף שאלון לעובד
כדי להיות מוכר כנפגע עבודה בשל הקורונה יש להוכיח כי ההדבקה אירעה במקום העבודה על ידי עובד שהוכר כמאומת וחלה או באמצעות חשיפה ממושכת לחולה מאומת בעבודה. כדי לבדוק את הזכאות, יש להגיש לביטוח הלאומי תביעה לדמי פגיעה בצירוף שאלון לעובד שכיר/ עצמאי בדבר הדבקה בקורונה. מדובר בשאלון המתייחס לאירוע ההדבקה וכולל שאלות בנוגע להדבקה, מגע עם חולה מאומת ושאלות על מידע שנתקבל בדבר החשיפה לחולה המאומת.

קיימת חשיבות רבה ומשמעותית למילוי השאלון כנדרש, ללא הסתרת מידע ו/או התעלמות משאלות מסוימות, שאם לא כן, הדרך לדחיית התביעה קצרה עד מאד.

הקורונה עלולה לגרום למחלימים פגיעה גופנית ונפשית קשה
חשוב לציין כי בגין הקורונה עצמה לא מקבלים נכות אלא בגין הסימפטומים שלה והנזק שאותו הם גורמים. בשלב זה עדיין לא ברור לחלוטין מהם הנזקים בטווח הרחוק אשר נגרמים כתוצאה מהידבקות בקורונה, אך כבר עתה ניתן לקבוע שהקורונה גורמת לסימפטומים ולפגיעה בקרב המחלימים וביניהם בעיות נוירולוגיות קשות, בעיות קרדיולוגיות, נזק לריאות, נזק לכבד ולכליות, פגיעה אפשרית במערכת העיכול ונשירת שיער. כמו כן, הקורונה גורמת לחרדות, דיכאון ולפגיעה נפשית קשה אצל חלק מהאוכלוסייה, ולא מן הנמנע כי התחום הנפשי יזכה אף הוא להתייחסות מיוחדת ולתביעות אפשריות הקשורות לתחום הנפשי.

קבלת ייצוג משפטי איכותי לצורך מיצוי זכויות במוסד לביטוח לאומי
אם חלית בקורונה בשל חשיפה לעובד מאומת בעבודה וכתוצאה מכך נגרמו לך סימפטומים חדשים אשר לא היו קיימים קודם לכן, ואם ישנה הזדהות עם חלק מהסימפטומים המופיעים בכתבה זו, אזי קיימת אפשרות להכרה בפגיעתך במסלול של פגיעה בעבודה. לצורך כך מומלץ לפנות לעו"ד אשר מתמחה בתחום פגיעה בעבודה וייצוג בפני המוסד לביטוח לאומי כדי לבחון את האפשרויות למיצוי זכויות רפואיות ומשפטיות.

עורך דין טל חסון הינו עו"ד ותיק ומוכר בתחום מיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתביעות מביטוח לאומי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.