ד"ר צבי פישל, פסיכיאטר בכיר, שוחח היום (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס בתכניתה ב-103FM. ד"ר פישל התייחס לסוגיה הנפשית במקרים חמורים של אלימות ורצח במשפחה, על רקע הגשת כתב האישום נגד השוטר אמיר רז, בגין רציחתה של דיאנה דדבייב.על ההתמודדות עם מקרים כאלה אמר: "זה נורא. זה מעורר בך תחושות של כעס, של רצון לנקמה ופחד"

איך אתם יכולים לדעת מי מזייף פסיכוזה בכדי לחמוק ממשפט ומי באמת בלתי כשיר לעמוד לדין? אפשר לעבוד עליכם?
"תשמעי, אני לא יכול להגיד שלא. בוודאי שאפשר לעבוד עלינו, אבל בהסתכלות עמוקה ורחבה אנחנו בהחלט יכולים לזהות מי מזייף ומי לא. גם שחקנים מקצועיים שמשתתפים בהפקות קולנוע או טלוויזיה ומגלמים דמות של אנשים שסובלים מהפרעות פסיכיאטריות - אתה רואה את הזיוף. בסופו של דבר על רוב המקרים אנחנו בהחלט עולים, אבל אני לא יכול לומר שעל כולם. הבעיה היא שבמקום לשים את הפוקוס על המקרים החמורים האלה הפוקוס עובר לשאלה האם הוא יצליח לרמות את המערכת או לא יצליח, וזו הבעיה הגדולה". 

תן לי דוגמה של מישהו שניסה לעבוד עליך.
"תראי, זה קורה לנו יומיום, והעבודה היא לאבחן בין אנשים שמזייפים סימפטומים לבין כאלה שלא. זיוף הסימפטומים הוא לא רק על מקרים חמורים כמו לחמוק מבית הדין. לעיתים מדובר על דברים יותר פשוטים כמו אנשים שרוצים להתאשפז כי רע להם בבית". 

מה זאת אומרת?
"הזיוף לא נעשה על ידי אנשים בריאים ומתפקדים. מדובר באנשים שהמציאות קשה להם גם ככה. אתה מגיע לבית חולים, אין דרישות ממך, יש חבר'ה, יותר מעניין". 

יש חבר'ה? אתה מצייר את זה ככה ואני עוד מעט באה להתאשפז. זה נשמע חביב. 
"אני מצייר את זה מנקודת המבט של האנשים שירצו לזייף בשביל להתאשפז. תראי, מדובר באנשים שחולים ממילא, ואז הם מנסים לזייף". 

איך אתה מתמודד כשעומד מולך בן אדם רוצח? או מישהו שאומר משפט כמו 'איזה כיף אמא מתה'? איך אפשר?
"תשמעי, זה נורא. זה מעורר בך תחושות של כעס, של רצון לנקמה, פחד וכדומה. המקצועיות שלנו היא לנסות לנתק את זה מהבדיקה האובייקטיבית שאנחנו עושים. צריך לזכור שלפעמים אנשים מבצעים עבירות מתוך המחלה, אבל הלפעמים הזה הוא נורא נדיר. רוב מעשי הרצח לא קשורים בכלל לבעיה פסיכיאטרית. רוב החולים הפסיכיאטרים אינם מבצעים מעשים אלימים ועבריינים. צריך לדעת את זה, לא מדובר פה בדבר של מה בכך". 

איך אתה מגיע לרצוח יותר? 
"בסיטואציות קיצוניות אנשים מאבדים את הברקסים. מאבדים את הבלמים. אני חושב שיש יותר לגיטימציה לאלימות ככל שהחברה שלנו היא חברה אלימה, ואנחנו מאפשרים יחסים בעייתיים בין בעל ואישה אז פתאום זה מותר. הסכר נפרץ לאט לאט ובסופו של דבר גבולות המותר והאסור בחברה שלנו הולכים ונהיים מטושטשים. בחברה המודרנית מה שראשון בסדר העדיפויות זה מה שאני רוצה. הזכויות של הפרט יותר מאשר הזכויות של האחר". 

אז תסכים איתי שהחוק שעבר בכנסת שכל מי שלא עבר חיסון הפרטים שלו עוברים לרשויות הוא חוק נהדר?
"אני חושב שכולם צריכים להתחסן והחיסון הוא נטול סיכונים, והיתרון שלו גדול".

אתה רואה אנשים שיורדים מהפסים ומתחרפנים בגלל הקורונה? אנשים מאבדים שפיות?
"זה לא מדויק. אנשים נכנסים למצוקה נפשית גדולה, השינויים שהקורונה הביאה איתה מכניסים לחיים מתח מאוד גדול וכתוצאה מזה אנשים מדרדרים לחרדה ולעיתים אפילו דיכאון. יש לזה השפעה לא רק על האדם עצמו, אלא גם על סביבתו. לכן רואים גם מקרים של אלימות בתוך המשפחה".