אלרגיה מסכנת חיים יכולה להיות הן למזון והן לאלרגנים הנישאים באוויר. אלרגיה מסכנת חיים היא אלרגיה שנקבעת לפי ציוני תבחיני ראסט (rest) ורק מעל רף מסוים ניתן יהיה לומר שמדובר באלרגיה מסכנת חיים.

המשמעות של קביעה זו היא שחשיפה לאלרגן עשויה להביא לתגובה קשה מאוד של הגוף וכן להתקף אנפילקטי. התקף (שוק) אנפילקטי (אנפילקסיס) הוא תגובה קיצונית של הגוף בחשיפה לאלרגן המערב מספר מערכות בגוף, כדוגמת עור, נשימה ולב.

יש לכם שאלה בנושא דיני צבא ומשפט פלילי צבאי? לחץ/י כאן

שינוי במדיניות צה"ל בקשר לגיוס אנשים עם מוגבלויות
התקף אנפילקטי יכול להתבטא בפריחה מפושטת, בצקת בפנים, דופק מהיר וקשיי נשימה. התקפים קשים ללא טיפול עלולים להביא למוות. צה"ל מתקדם לאורך השנים למדיניות של גיוס אנשים עם מגבלות, בהם גם אנשים שסובלים מאלרגיות מסכנות חיים.

בשנה האחרונה חלו שינויים משמעותיים בכל הקשור למדיניות גיוס של בעלי אלרגיות מסכנות חיים. כך, צה"ל מבחין לראשונה בין אלרגיה מסכנת חיים למזון ובין אלרגיה מסכנת חיים שאיננה למזון. בתוך אלרגיה למזון יש התייחסות שונה למזון שניתן להימנע ממנו ולמזון שלא ניתן להימנע ממנו. 

פטור משירות בצה"ל לא יינתן בכל מקרה של אלרגיה מסכנת חיים
לפי רשויות הגיוס, חלב ולקטוז הוא מזון שניתן להימנע ממנו. על כן הסובלים מאלרגיה מסכנת חיים לחלב ומוצריו יקבלו פטור רק אם עברו 2 התקפים אנפילקטים (מתועדים) בטווח של 5 שנים מיום הבדיקה בלשכת הגיוס. 

מזון כאגוזים לדוגמא נחשב מזון שלא ניתן להימנע ממנו. על כן מיועדים לשירות ביטחון אשר אלרגיים ברמה מסכנת חיים לאגוזים יקבלו פטור רק במקרים הבאים:

  1. התקף אנפילקטי אחד.
  2. אלרגיה מסכנת חיים שהתבטאה בקוצר נשימה בצירוף אסטמה.
  3. אלרגיה מסכנת חיים בצירוף אסטמה בינונית. 

על כן, לא בכל מצב של אלרגיה מסכנת חיים יינתן פטור.

עם זאת יש מעט חוסר אחידות בקשר לכל נושא הגיוס של בעלי אלרגיות מסכנות חיים וכן פרשנויות נרחבות ביחס להגדרתו של התקף אנאפילקטי. 

עורכת הדין ריקי ישי (צילום: אמנדה סורדי)
עורכת הדין ריקי ישי (צילום: אמנדה סורדי)

הגשת בקשה לוועדה רפואית עליונה
אם למיועד לשירות ביטחון קיימת חוות דעת מאימונולוג מומחה אשר לפיה מומלץ לתת לו פטור, ניתן להגיש בקשה לוועדה רפואית עליונה. במצב זה המלש"ב יובא בפני ועדה עליונה ויוכל לנסות ולשכנע את הועדה מדוע יש לפטור אותו משירות צבאי על רקע אלרגיה זו.

אם אתם סובלים מאלרגיה מסכנת חיים ומעוניינים להבין האם אתם זכאים לפטור משירות צבאי לפי הקריטריונים החדשים של רשויות צה"ל, כדאי לכם לפנות בהקדם לעורך דין מקצועי ומנוסה בהתנהלות מול צה"ל אשר יסייע לכם להבין האם אתם עומדים בקריטריונים החדשים כאמור ויסייע לכם ככל שנדרש במהלך ההתנהלות מול צה"ל.

עורכת הדין ריקי ישי מומחית בדיני צבא ומשפט פלילי, מנהלת פורום דיני צבא ומשפט פלילי צבאי באתר עורכי הדין LawGuide ובעלת ניסיון רב שנים עם המערכת הצבאית. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.