כ-1,500 צעירות וצעירים מג'לג'וליה והכפרים הסמוכים השתתפו בהפגנת ענק שהתקיימה היום (רביעי) במחאה על הרצח של הנער מוחמד עדס ופציעתו הקשה של מוסטפא חאמד אתמול. ההפגנה התקיימה לפני הלוויתו של עדס.

החיסול הבלתי נתפס של עדס בן ה-14 ופציעתו הקשה של חברו מבית הספר, חאמד בן ה-12, בשטח פתוח סמוך לביתו של עדס, וכ-50 מטרים מתחנת המשטרה בג'לג'וליה, עורר סערה רבה בקרב התושבים ותופס את חבריהם של השניים בבית הספר אל ראזי בהלם מוחלט, כפי שמציין ראש מועצת ג'לג'וליה דרוויש ראבי.

בשעות הבוקר נמסר מבית החולים "מאיר" בכפר סבא כי חאמד עבר ניתוח קשה והוא עדיין במצב קשה לאחר שהגיע לבית החולים עם סימני ירי רבים על גופו.

"הצוות החינוכי, העובדות הסוציאליות והמחנכות התכנסו משעות הבוקר לצד התלמידים, חבריהם של מוחמד ומוסטפא, והתחושה איומה. התלמידים לא מסוגלים לדבר", מתאר דרוויש שביקר בבית הספר ומשם המשיך לבית משפחתו של הקורבן עדס. 

"מדברים על קווים אדומים וכאן הם נחצו. שני ילדים יושבים בקרבת הבית, שני חברי כיתה, ואז מגיעים רוצחים ומרססים אותם למוות. זה לא נתפס. אנחנו עם התחושה שמוחמד מת ומוסטפא במצב קשה בטיפול נמרץ".

דרוויש ראבי, ראש מועצת ג'לג'וליה (צילום: באדיבות המצולם)
דרוויש ראבי, ראש מועצת ג'לג'וליה (צילום: באדיבות המצולם)

מה זאת אומרת תחושה קשה?
"יש תחושה של חוסר אונים, שאין משילות, אין שלטון. נשק זמין לכל מי שרוצה והתכל'ס שאין החלטה בממשלה למגר את האלימות במגזר הערבי. האלימות משתוללת". 

היית אצל המשפחה, אתה שומע כוונה לנקמה?
"לא, ממש לא. מדובר במשפחה נורמטיבית, משפחה עובדת. מילת נקמה אצלם לא קיימת. הם רוצים לגדל ילדים. תבין, צריך לראות את התעודה של מוחמד, המורות רשמו לו שהוא תלמיד למופת, חרוץ, צנוע חייכן וזה לפני שחיסלו אותו. הוא היה פעיל בהרבה תנועות נוער וכל הכפר בכעס אדיר". 

כשאתה חושב על האירוע הקשה הזה שמרססים שני נערים רכים, האם לא מדובר אולי בסכסוך בתוך בית הספר?
"אין סיכוי ממש לא".

אז מה גרם להם לגזר דין מוות שכזה?
"צריך לפנות למשטרה".

אתה מפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה, אך מה עם כמות הכלי נשק שמסתובבת במגזר בקלות כזו?
"בדיוק, זה העניין. 400 אלף כלי נשק מסתובבים ומרביתם נגנבו מבסיסי צה"ל".

למה אתם ראשי ומנהיגי המגזר לא יוצאים נגד האלימות הגואה בחברה שלכם?
"ראשי המגזר צועקים כבר למעלה משנה בצעדות וחסימות כבישים ועד שלא חסמנו כבישים לא העלו את זה לדיון. אנחנו חייבים במאבק ציבורי משולב של יהודים וערבים להפעיל לחץ על הממשלה. ראינו את התוכנית המוצעת להוסיף עוד נקודות משטרה וזה בולשיט. הרצח בוצע מתחנת המשטרה בג'לג'וליה".

יש מנהלת לטיפול במגזר הערבי, מה דעתך עליה?
"המנהלת לטיפול במגזר הערבי לא מועילה ועובדה במבחן התוצאה זה כישלון כי מוחמד איננו".

מה אומרים למשפחה שמאבדת ילד בן 14?
"אין הרבה מילים. אני קורא למשפחה ולכל המשפחות שיצטרפו למאבק הציבורי הרחב על מנת להכריח את הממשלה לקבל החלטה. אולי צריך להכריז על מרד אזרחי".

נדגיש כי המשטרה מיהרה להוציא צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה וזאת במטרה להתחקות אחר עקבות המחסלים באירוע הכל כך חריג הזה.