כל העובדים במדינת ישראל מבוטחים בביטוח תאונות עבודה של המוסד לביטוח לאומי שתכליתו הסוציאלית היא לסייע לעובדים שנפגעו במסגרת עבודתם ולפצותם עבור אובדן ההכנסה שנגרם להם אחרי הפגיעה ובעקבותיה.

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לעובד במהלך עבודתו ובעקבותיה. ביחס לעובד עצמאי נקבע בחוק כי תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לעובד במהלך עיסוקו במשלח ידו ובעקבותיו. יתרה מזאת, גם תאונת דרכים שאירעה לעובד בדרכו לעבודתו או בדרכו חזרה מעבודתו לביתו, תיחשב כתאונת עבודה.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת כרמית תדהר מלכה, לחץ/י כאן

טיפול רפואי ראשוני אחרי פגיעה בעבודה
אם עובד נפגע בתאונת עבודה הוא זכאי לקבל טיפול רפואי ראשוני ללא עלות במד"א, קופת חולים, בית חולים או מרפאה לרפואה דחופה, אשר נמצאים בסמוך למקום שבו התרחשה התאונה. טיפול רפואי נוסף יינתן לעובד אף הוא ללא עלות וללא השתתפות עצמית במסגרת קופת החולים שבה הוא מבוטח.

תביעה לדמי פגיעה
אדם שנפגע בעבודתו ובעקבות זאת נפגע כושר עבודתו, זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה עבור פרק הזמן שבו הוא לא היה כשיר לעבוד עד לתקופה מקסימלית של 91 יום. כדי לקבל את דמי הפגיעה, עובד שנפגע בעבודתו יצטרך להציג אישור רפואי למוסד לביטוח לאומי, שלפיו כתוצאה מהפגיעה בעבודה אין באפשרותו לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת. כמו כן, העובד שנפגע יצטרך להציג למוסד לביטוח לאומי תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה, דו"ח מחדר מיון או תעודה רפואית מבית חולים, אשר מפרטים את הפגיעות שנגרמו לו ואת התקופה שבמהלכה אין לו אפשרות לעבוד.

בתביעה לדמי פגיעה העובד יצטרך לתאר את נסיבות התאונה ולציין באיזה תאריך הוא הפסיק לעבוד עקב הפגיעה. את התביעה לדמי פגיעה העובד מחויב להגיש תוך 12 חודשים ממועד התאונה. איחור בהגשת טופס התביעה לדמי פגיעה עלול לפגוע בזכאות לדמי פגיעה ולהוביל להפחתה של גמלת הנכות במקרה שיקבעו לעובד אחוזי נכות על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.

תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה
אדם שנותרה לו נכות בעקבות הפגיעה בעבודה ותביעתו לדמי פגיעה אושרה על ידי המוסד לביטוח לאומי, רשאי להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תוך שנה ממועד הפגיעה. איחור בהגשת התביעה עלול לפגוע בזכאותו של העובד לקצבה. בטופס התביעה לקביעת דרגת נכות העובד יצטרך למלא את פרטיו האישיים, את פרטי הפגיעה והטיפול הרפואי שניתן לו בעקבותיה, את ההגבלות שמהן הוא סובל כתוצאה מהפגיעה, את פרטי מקום העבודה שלו ואת פרטי חשבון הבנק שלו. כמו כן, לתביעה חשוב לצרף גם אישורים רפואיים, תוצאות בדיקות הדמיה וכל מסמך נוסף שקשור למגבלות הרפואיות שמהן סובל המבוטח עקב הפגיעה.

עורכת הדין כרמית תדהר מלכה (צילום: משרד עו''ד כרמית תדהר מלכה)
עורכת הדין כרמית תדהר מלכה (צילום: משרד עו''ד כרמית תדהר מלכה)

עמידה בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי
לאחר הגשת טפסי תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה, המוסד לביטוח לאומי יזמן את העובד לוועדה רפואית שתבדוק אותו ותקבע את דרגת הנכות שלו כתוצאה מהפגיעה בעבודה. בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית ולדרגת אי הכושר שנקבעת על ידי פקיד התביעות לאחר התייעצות עם רופא מוסמך ועם פקיד שיקום של המוסד לביטוח לאומי, תשולם לעובד קצבת נכות מעבודה או מענק נכות מעבודה. נכות קבועה בשיעור נמוך מ-5% לא תזכה את העובד בכל פיצוי, נכות קבועה שנעה בין 5% ועד ל-19% תזכה את העובד במענק נכות חד פעמי ואילו נכות בשיעור של 20% ומעלה תזכה את העובד בקצבת נכות חודשית קבועה.

אם העובד החליט לערער על קביעת הוועדה רפואית של הביטוח הלאומי, וועדת הערר שוקלת להפחית את אחוזי הנכות שקבעה לו ועדה רפואית מדרג הראשון, העובד יוכל לבטל את הערר כך שקביעת הוועדה הרפואית מדרג ראשון תישאר על כנה.

הגשת תביעת פיצויים נזיקית נגד המעסיק
במקרים רבים, תאונת העבודה שנגרמה לעובד אירעה לו בעקבות רשלנות המעסיק במקום העבודה. אם העובד יחליט להגיש תביעת פיצויים נגד המעסיק, הוא יצטרך להוכיח את יסודות עוולת הרשלנות שכוללים התרשלות של המעסיק והפרת חובת הזהירות שלו כלפי העובד, נזק שגרם לעובד וקשר סיבתי בין רשלנות המעסיק ובין הנזק שנגרם לעובד.

מיצוי מיטבי של הזכויות באמצעות פנייה לעורך דין מקצועי ומנוסה
עובדים רבים אינם מודעים לכך שהדרך המיטבית למצות את הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי ומול המעסיק לאחר מעורבות בתאונת עבודה היא לפנות לעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום תאונות העבודה והביטוח הלאומי. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה לעומקן ויגבש יחד עם הלקוח אסטרטגיית פעולה משפטית מיטבית לצורך מקסום הפיצויים ומיצוי מיטבי של הזכויות במוסד לביטוח לאומיו ומול המעסיק.

עורכת דין ומגשרת כרמית תדהר מלכה עוסקת ומתמחה בתאונות עבודה, תאונות דרכים, תאונות ילדים ורשלנות רפואית, בעלת ניסיון רב בייצוג מבוטחים בפני המוסד לביטוח לאומי ובתביעות פיצויים נגד מעסיקים בגין נזקי גוף. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.