משבר הקורונה וההגבלות שהגיעו בעקבותיו השפיעו בצורה משמעותית על בעלי עסקים עצמאיים שנאלצו לצמצם את פעילותם העסקית ובמקרים רבים אף להשביתה לחלוטין. נוסף על כך, המשבר לא פסח גם על חלק מהעובדים השכירים במשק אשר הוצאו על ידי מעסיקיהם לחופשה ללא תשלום בעוד אחרים פוטרו מהעבודה. מצב דברים זה גרם לירידה חדה בהכנסותיהם של בעלי עסקים ושל עובדים שכירים והוביל לחובות כבדים כלפי בנקים, ספקים, בעלי נכסים ועוד.

הגשת בקשה לפתיחת הליכים מכוח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי
חייב שסבור כי אינו מסוגל לפרוע את חובותיו לנושים רשאי להגיש בקשה לפתיחה בהליך חדלות פירעון מכוח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקף בחודש ספטמבר בשנת 2019. החוק שינה את המתכונת של הליכי פשיטת הרגל שהיו מקובלים עד לכניסתו לתוקף תוך קיצור ההליך והגבלתו לתקופה של 4 שנים, למעט במקרים חריגים. עם תום 4 שנים, החייב יקבל הפטר מחובותיו. אם סכום החוב של החייב קטן מ-150 אלף שקלים, ההליך ינוהל בהוצאה לפועל ואם הסכום גבוה יותר, הוא ינוהל בבית המשפט השלום בהשתתפות הממונה על חדלות הפירעון במשרד המשפטים.

בשלב הראשון החייב נדרש להגיש בקשה לפתיחת הליכים שכרוכה בתשלום אגרה. במסגרת בחינת הבקשה ייתכן שהחייב יידרש להשלים מסמכים ולהשתתף בחקירת יכולת כדי לבחון אפשרות לגיבוש הסדר חוב כולל שיביא לסיום ההליך כבר בשלב זה. אם לא גובש הסדר חוב, בחלוף חודש ימים, יינתן צו לפתיחת הליכים, ימונה נאמן, יוטלו הגבלות על החייב ויקבע מהו סכום דמי המחיה שיישאר ברשותו במקביל לקביעת גובה התשלום התקופתי שיצטרך לשלם לקופת הנשייה.

צו לשיקום כלכלי
בתקופת הביניים שנמשכת כתשעה חודשים, הנאמן ינהל חקירה אודות שווי הנכסים שבידי החייב, יבחן תביעות חוב, ינהל את קופת הנשייה ויבקר את הדוחות שיגיש החייב. בתום התקופה, הנאמן יגיש דו"ח סופי שבמסגרתו הוא ימליץ על הנכסים שיש לממש לטובת הנושים ועל סכום התשלומים שהחייב ישלם מדי חודש.

לאחר כשנה ממועד הגשת הדו"ח, בית המשפט ייתן לחייב צו שיקום כלכלי שיתווה את תכנית הפירעון כולל אופן מימוש הנכסים, חובת התשלומים ותקופת ההחזר, יקבע ביחס לאילו חובות ניתן לקבל הפטר ויעביר לחייב הוראות נוספות. הליך חדלות פירעון לרוב מתנהל במשך תקופה של עד שלוש שנים נוספות אשר בסופן החייב יקבל הפטר מחובותיו.

במקרים שבהם הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מכוח החוק החדש  בוטל עקב ניצול לרעה של ההליך והפרת עקרון תום הלב שנעשו על ידי החייב, בהתאם לחקיקה, יש להמתין תקופת של 12 חודשים עד להגשת הבקשה החדשה.

יחד עם זאת ובהתאם לנסיבות הפרטניות של כל אחד ואחד, ובאמצעות עו"ד המתמחה בחדלות פירעון, ניתן לקצר אף את התקופה הזו, ולהגיש בקשה לחידוש ההליך, אף אם טרם חלפו 12 החודשים.

קבלת ייצוג משפטי מקצועי בהליך חדלות פירעון
לאדם ששוקל לפתוח בהליכי חדלות פירעון כדאי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום חדלות הפירעון. עורך הדין ייבחן את מצבו הפיננסי של החייב ואת יתר נסיבות העניין ולפי הצורך יסייע לחייב במילוי הטפסים הנדרשים לצורך הגשת בקשה לפתיחה בהליך חדלות פירעון. חייב שאינו בקיא בפרטים הטכניים של הליך חדלות הפירעון אשר החליט למלא בעצמו את הטפסים עלול לשגות ולפגוע בסיכויי הצלחתו בהליך.

בהמשך ההליך, עורך דין מיומן יפעל לטובת החייב מול הנאמן ומול לשכת ההוצאה לפועל או בית המשפט כדי להביא לסיומו המהיר והיעיל של ההליך לשביעות רצונו של החייב. חשוב לציין כי החוקים המסדירים את תחום חדלות הפירעון נחשבים למורכבים וסבוכים ולכן אדם שאינו בקיא בהם עלול להסתבך ולגרום לעצמו נזק. עורך דין שעוסק בתחום חדלות הפירעון ילווה את החייב לכל אורך ההליכים, יסביר לו אודות האפשרויות שעומדות בפניו במסגרת ההליך ויסייע לו לקבל את ההפטר המיוחל בהקדם האפשרי.

עורך דין ינון אוחיון בעל ניסיון רב בייצוג חייבים בהליכי חדלות פירעון בלשכת ההוצאה לפועל ובבית המשפט. עורך הדין אוחיון מיומן ומנוסה בהגשת בקשות לפתיחה בהליכי חדלות פירעון מכוח החוק החדש ומעניק ללקוחותיו ליווי משפטי מקצועי ואיכותי מרגע הגשת הבקשה לפתיחה בהליכים ועד לקבלת ההפטר המיוחל.

עורך דין ינון אוחיון דוגל במתן שירות אישי ומקצועי לכל לקוחותיו מתוך הבנה כי לקוח מרוצה מבסס את שמו הטוב ומסייע לשמור עליו. לפיכך, כל לקוח שמגיע למשרד עו"ד ינון אוחיון מקבל יחס אישי ונהנה מייצוג משפטי מקצועי שמותאם לצרכיו וליכולתו הכלכלית.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-6112835
כתובת: דרך מנחם בגין 154, תל אביב-יפו
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/9788/27116/ 

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.