המוסד לביטוח לאומי פועל מכוח חוק הביטוח הלאומי כמוסד ביטוחי אשר נוהג לגבות מתושבי המדינה תשלום שוטף קבוע בשגרה ומשלם להם תגמולים בהתאם לצורך. בשונה מחוזי ביטוח שנכרתים עם חברות ביטוח פרטיות, התשלום למוסד לביטוח לאומי אינו נקבע לפי רמת הסיכון של המבוטח אלא לפי גילו והכנסתו.

אם אדם עובד, תשלום הפרמיה למוסד לביטוח לאומי יתחלק בינו ובין המעסיק כאשר אדם שלא עובד מחויב אף הוא בתשלום דמי ביטוח הלאומי. המוסד לביטוח לאומי מעניק למבוטחים שלל קצבאות, כאשר בכתבה זו נתמקד בשתיים מהקצבאות המוכרות ביותר והן קצבת נכות כללית וקצבת נכות מעבודה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין דוד סער, לחץ/י כאן.

מהם תנאי הזכאות לקבלת קצבת נכות כללית?
קצבת נכות כללית משולמת למבוטחים מגיל 18 ועד לגיל פרישה, כאשר אדם שעבר את גיל הפרישה לא יהיה זכאי לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעת נכות כללית גם אם הוא עובד. התנאים לקבלת קצבת הנכות כוללים בין היתר רכיב של הכנסה כלומר, מבוטח שעובד בעת הגשת התביעה ומשתכר סך של יותר מ-6,331 שקלים לא יהיה זכאי לקבל קצבת נכות כללית. מעבר לכך, קיימים שני תנאים מצטברים שהמבוטח צריך לעמוד בהם לצורך ביסוס זכאות לקצבת נכות כללית.

התנאי הראשון הוא כי הנכות המשוקללת של המבוטח היא בשיעור של 60% או בשיעור של 40% אם נקבעו לו מספר ליקויים שונים ועבור אחד מהליקויים נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 25% לכל הפחות.

במידה והמבוטח עומד בתנאי זה, התנאי הנוסף שנבחן הוא כי המבוטח איבד יותר מ-50% מכושרו להשתכר, כלומר שהנפגע הפסיק את עבודתו ולא מסוגל לחזור אליה לצמיתות או לתקופה מסוימת או לחילופין ירד בהיקף המשרה ובשכר.

ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי
לאחר הגשת התביעה לקצבה, המבוטח יזומן לבדיקת ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי לצורך קביעת שיעור נכותו הרפואית. לאחר שהמבוטח עבר בדיקה רפואית, ובמידה והוא עומד בתנאים, המוסד לביטוח לאומי ייבחן כיצד הליקויים שמהם הוא סובל משפיעים על יכולתו לעבוד ולהשתכר. אם המבוטח עונה על כל תנאי הזכאות, סכום קצבת הנכות החודשית שיקבל יחושב לפי דרגת אי הכושר שנקבעה לו.

אם נקבע כי המבוטח איבד 100% מכושרו להשתכר הוא יקבל את הקצבה החודשית המקסימלית שעומדת כיום על סך של 3,321 שקלים. אם נקבע שהמבוטח איבד 74% מכושרו להשתכר הוא יקבל סכום חודשי של 2,242 שקלים, אם המבוטח איבד 65% מכושרו להשתכר הוא יקבל סכום חודשי של 2,027 שקלים ואם הוא איבד 60% מכושר השתכרותו הוא יקבל סך של 1,908 שקלים.

חשוב להבהיר כי מדובר בסכומי בסיס כאשר ייתכנו תוספות למבוטח שבת זוגו משתכרת פחות מ-6,014 שקלים לחודש ולמבוטח שהוא אב לילדים קטינים.

עורך הדין דוד סער (צילום: אריאל שלום)
עורך הדין דוד סער (צילום: אריאל שלום)

קצבת נכות ומענק נכות לנפגע בעבודה
ביטוח נפגעי עבודה של המוסד לביטוח לאומי נועד לסייע למבוטח שנפגע במהלך עבודתו או בדרכו אליה או בדרך חזרה ממנה לביתו ולפצותו בגין אובדן הכנסה שנגרם לו בתקופה שלאחר הפגיעה אשר במהלכה הוא נעשה בלתי כשיר לעבוד. הביטוח חל ביחס לכל העובדים בישראל ותקף גם ביחס לעובדים זרים. סוג נוסף של פגיעה בעבודה הוא מחלת מקצוע או מיקרוטראומה. מחלת מקצוע היא מחלה שנגרמה לעובד עקב חשיפה לסביבה מזיקה או לחומרים מסוכנים במסגרת העבודה.

רשימת המחלות המוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי מצוינת בתוספת השנייה לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה).סוג נוסף של פגיעה בעבודה שהוא יציר פסיקת בתי הדין לעבודה, הוא פגיעה בעבודה על פי תורת המיקרוטראומה. מדובר במקרים בהם תוכר פגיעה בעבודה כאשר העובד ביצע פעולות חוזרות ונשנות בעבודה על פני פרק זמן ממושך, ואשר ביצוע אותן פעולות במצטבר גרמו לנזק.

מבוטח שנפגע במסגרת עבודתו זכאי לקבל דמי פגיעה לתקופה של 91 יום לכל היותר לאחר שהתקבלה תביעתו לדמי פגיעה. לצורך קבלת דמי הפגיעה, העובד שנפגע בעבודתו יידרש להציג למוסד לביטוח לאומי אישור רפואי שמאשר כי עקב הפגיעה אין ביכולתו לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת.

אם עובד קיבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה ונותר עם נכות בעקבות הפגיעה, לאחר הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ועמידה בפני ועדה רפואית, הוא יוכל לקבל מענק נכות או קצבת נכות מעבודה, והכל בהתאם לדרגת הנכות הרפואית שנקבעה לו (בין 9%-19% יקבל מענק, מ-20% ומעלה יקבל קצבת נכות).

את התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה יש להגיש תוך שנה ממועד ההכרה בפגיעה. הגשת תביעה לתשלום דמי פגיעה או לקביעת דרגת נכות מעבודה באיחור עלולה להוביל להפחתת סכום גמלת הנכות למבוטח אם ייקבעו לו אחוזי נכות על ידי הוועדה הרפואית כאמור. בטופס התביעה לקביעת דרגת נכות יש למלא פרטים אישיים, פרטי הפגיעה ופרטים אודות הטיפול הרפואי שהתקבל בעקבותיה, המגבלות שנגרמו למבוטח בעקבות הפגיעה כמו גם פרטי חשבון הבנק שלו ופרטים אודות מקום עבודתו. יתרה מזאת, לתביעה יש לצרף תוצאות בדיקות רפואיות, אישורים רפואיים וכל מסמך נוסף שמתייחס למגבלות שנגרמו למבוטח בשל הפגיעה.

ייעוץ משפטי מקצועי יכול לסייע במימוש הזכויות במוסד לביטוח לאומי
לפני הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות או תביעת נכות כללית רצוי להתייעץ עם עורך דין מקצועי ומנוסה שבקיא בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי. עורך הדין ייבחן את המסמכים הרפואיים המתייחסים למצבו הרפואי והתפקודי של המבוטח ואת יתר הנסיבות הרלבנטיות ויסייע למבוטח לגבש אסטרטגיית פעולה מתאימה לצורך מיצוי זכויותיו במוסד לביטוח לאומי. נוסף על כך, עורך הדין יסייע למבוטח למלא את הטפסים המתאימים ויעניק לו ליווי משפטי וייצוג בפני ועדות המוסד לביטוח לאומי וועדות הערר בהתאם לצורך, כשלרוב מדובר בשלב קריטי וחשוב מאוד, שעורך דין מנוסה ומקצועי ייצג בוועדה.

משרד עורכי דין דוד סער עוסק ומתמחה גם ובאופן אינטנסיבי בתביעות אובדן כושר עבודה ובעניינים הקשורים בעיקר לדיני ביטוח לאומי, דיני ביטוח, דיני נזיקין, דיני עבודה. ניסיונו של עו"ד דוד סער כמנהל בכיר לשעבר בחברות ביטוח בתחום הביטוח הפנסיוני וביטוחי נכויות ואובדני כושר, מקנה לו יתרון ברור למימוש הצלחה בהשגת תוצאות ללקוחותיו. משרדנו מעניק גם ליווי וייצוג בוועדות רפואיות של ביטוח לאומי ומס הכנסה. משרדנו נחל הצלחות לא מבוטלות בתחומים השונים, לרבות תקדימים מעניינים. ככל שהינך חושש כי נפגעו זכויותיך, פנה עוד היום למשרדנו, ונשתדל ב"ה לסייע לך.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.