הורים רבים, מצרפים את אחד הילדים, בדרך כלל זה שגר קרוב אלינו, כשותף בחשבון הבנק. במקרה כזה, הם רוצים לחסוך לעצמם את הצורך ללכת לבנק; הם מעוניינים להפסיק לנהל את חשבון הבנק; לדאוג לתשלומים ועוד - בידיעה שהם סומכים על אותו בן משפחה.

לפניה ישירה אל אילה פולק-משה, עו"ד מגשרת ונוטריון, לחץ/י כאן

האם יש חסרונות לצירוף אחד הילדים כשותף בחשבון?
ישנם לא מעט חסרונות בהכנסת אחד מהילדים כשותף בחשבון: 

  1. מכיוון שהכנסתם את הבן או כל אדם אחר כשותף בחשבון, ולכאורה הוא בעלים של מחצית מהכסף - אם יהיה לו חוב כלשהוא (מס הכנסה/מע"מ/מזונות או כל חוב אחר) יוכלו להטיל עיקול גם על החשבון שלכם שבו הוא רשום כבעלים;
  2. כאשר הילד שותף איתכם בחשבון - הכסף המופקד בו, שייך, לכאורה, לשני השותפים בחשבון; דהיינו, אם הכנסתם שותף אתכם לחשבון, ניתן לטעון שמבחינה משפטית חצי מהכסף שייך לאותו שותף - האם אתם בטוחים שזה מה שאתם רוצים? 
  3. מה יהיה אם לאחר פטירתכם השותף יטען שהוא הבעלים של מחצית מהכספים המופקדים בבנק - בלי קשר לכל צוואה שהיא?

אפשרות אחרת היא צירוף בן משפחה כמיופה כוח בחשבון ולא כשותף 
רבים לא מודעים לאפשרות הנוספת הקיימת, אשר גם היא מאפשרת את סיוע בן המשפחה בניהול החשבונות, אבל אין בה את החסרונות שפורטו והיא על ידי צירוף בן המשפחה כמיופה כוח בחשבון ולא כשותף בחשבון.

במקרה של צירוף בן המשפחה כמיופה כוח (ולא כשותף) - הוא יוכל לסייע להורה, לפעול עבורו, לדאוג לתשלומים וכו' אבל הוא לא יהיה הבעלים של החשבון; הכסף לא יהיה שייך לו, לא יוכלו להטיל עיקול על החשבון של ההורה אם לבן המשפחה יהיו חובות וכן לא יהיו אי הבנות בעת פטירת ההורה. 

האם בן המשפחה יוכל לסייע להורה גם אם יפסיק להיות כשיר?
עם זאת, חשוב מאוד להבהיר שאותו בן משפחה יוכל להמשיך ולפעול בחשבון, רק כאשר הבעלים של החשבון צלול בדעתו, שכן ייפוי כוח תקף כל עוד נותן ייפוי הכוח הוא כשיר. 

אם הבעלים לא יהיה עוד צלול בדעתו, הבנק יקפיא את אפשרות הבן לפעול בחשבון ויאלץ אותו להעביר לבנק אישור מבית המשפט להמשיך לפעול בחשבון על ידי אפוטרופסות או כל דרך אחרת. זהו הליך משפטי שנתקל לא פעם בקשיים מרובים.

כיצד ניתן להבטיח שמיופה הכוח יוכל לפעול בחשבונות גם אם חס וחלילה לא נהיה כשירים?

מאחר שייפוי כוח רגיל מתבטל ברגע שאדם מאבד את כשירותו, כתוצאה מדמנציה, מחלה, אירוע מוחי ועוד, הפתרון היחיד שיאפשר למיופה כוח לפעול בחשבון גם לאחר שהוא יאבד מכשירותו הוא חתימה על ייפוי כוח מתמשך. 

עורכת הדין אילה פולק-משה  (צילום: Monika Fitz Photography)
עורכת הדין אילה פולק-משה (צילום: Monika Fitz Photography)

מהו ייפוי כוח מתמשך?
מדובר על מסמך משפטי מחייב, בו אדם יכול לקבוע מראש, כאשר הוא עדיין צלול, את מי הוא מעוניין למנות כמיופה כוח שלו, בעניינים רכושיים ו/או גופניים אם חס וחלילה הוא לא יהיה כשיר, לתת הוראות ברורות מה רצונו אם חס וחלילה לא יוכל להביע את רצונו, ובכך גם לפטור את מיופי הכוח מכל הבירוקרטיה הנדרשת מאפוטרופוס.  

את ייפוי הכוח המתמשך ניתן לערוך רק אצל עורך דין אשר עבר הכשרה לכך.

כיצד מפעילים את ייפוי הכוח המתמשך? 
הפעלת ייפוי כוח מתמשך, במידת הצורך, היא פשוטה מאוד, תוך מספר ימים ובאופן מקוון, מבלי שבני המשפחה צריכים לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס.  

לאחר קבלת האישור בדבר הפעלת ייפוי הכוח המתמשך, ניתן לפנות עם האישור לכל גורם רלוונטי; לבנקים, לחברות ביטוח, ביטוח לאומי, לחברות סיעוד, רופאים וכל גורם שהוא. 

לסיכום: ככלל, כדי לאפשר לבן משפחה לסייע לאדם כאשר הוא צלול רצוי למנות אותו כמיופה כוח ולא כשותף בחשבון ובמקביל לחתום על ייפוי כוח מתמשך כדי להבטיח כי הוא יוכל להמשיך לפעול, גם אם חס וחלילה, האדם כבר לא יהיה כשיר.

עו"ד מגשרת ונוטריון אילה פולק-משה עוסקת בעריכת ייפוי כוח מתמשך, אפוטרופסות, ירושות, צוואות ועיזבונות, גישור, שירותי נוטריון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.