מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר, לא מתעלם מרחשי הציבור באזור שעליו הוא אחראי ומתחושת היעדר ביטחון אישי, ולא בכדי הוא ממהר הן לפעול בשטח, וזאת באמצעות פרשים שפרס בערב החג במרכז ביג, שהוא מוקד הומה אדם, במטרה למנוע פעילות פלילית ולהעצים את הנראות המשטרתית באזור. העובדה שישנם שמתחו ביקורת על פעילות זאת לא מרפה את ידו, שכן באג'נדה שלו הוא מאמין שנוכחות, נראות ובולטות משטרתית בסופו של דבר ישנו את תחושת הביטחון אצל הציבור ויובילו במקביל לשינוי משמעותי בעקומה הפלילית.

זירת הירי ברחוב סמילנסקי בבאר שבע, קרדיט צילום: דוברות מד"א

על מה שקורה במחוז שהפך לוהט בתקופה האחרונה, מאז מבצע שומר חומות, עם אירועים בכבישי הנגב, ירי לעבר עומר מלקייה, והרצח בבאר שבע, מציין ניצב עמר: "את הדרום אני מכיר כבר למעלה מ–36 שנים ומשרת שם כ–33 שנים, ובנוסף שלוש וחצי שנים במהלכן פיקדתי על מחוז חוף. בדרום יש את המגזר הבדואי שהוא פרמטר מאד משמעותי המשפיע על הביטחון האישי, וזה נובע מהרבה מאד סיבות ומשתנים שהם יותר ברמה הלאומית של הסדרה, של עוני, של חינוך בעייתי, ובהרבה מאד מישורים זה הופך אותם לאוכלוסיה מאד מאד חלשה. 300 אלף תושבים שנמצאים ברמה הסוציואקונומית הכל כך נמוכה, עם בעיות קשות מאד ברמה התשתיתית הבסיסית אז דברים שמתנפצים בסופו של דבר על מקומות אחרים כמו באר שבע, עומר, מיתר וכיוצ"ב. על הדבר הזה נתנו מענה במסגרת הפעילות של משטרת ישראל". 

"לאורך השנים, במענה כזה או מענה אחר, בסופו של דבר נוצרה דינמיקה מסוימת של התנהגות שגרתית עם פשיעה סבילה. זה אומר סוג הפשיעה שמתחולל בכל מקום. יש תהליכים שמתרחשים במדיה החברתית כשאדם שחווה חוויה שלילית ומשתף ברשתות הוא מקבל תגובות ויוצר דינמיקה של השפעה בעניין הביטחון האישי הזורמת בקרב הציבור הרחב. אנחנו מניחים שהרבה מאד חוויות של קורבן כזה או אחר שחווה ומספר אותן אז מן הסתם גם אחרים משתפים וחווים את החוויות הדומות וגם משתפים וגם מוסיפים וכן הלאה", הוסיף.

"כשמוניתי לתפקיד מפקד מחוז דרום בראשית פברואר , הקמתי שלוש מפקדות משימתיות שאמורות לתת מענה לבעיות, שהאוכלוסיה בדרום מביאה לידי ביטוי ברקע החברתי. כשאני מסכם את כל הטענות וכל התחושות סביב היעדר ביטחון אישי הן מתמקדות סביב הגדרה אחת והיא בריונות. בריון זה בכביש, משתולל, משמיע מוזיקה בקולי קולות, עושה חארקות, כובע שמסתיר את הפנים ועם ניקח את עניין הבריון המתקדם אז מגיעים לשודד וגם לרוצח. 

"החלטנו לטפל בהיבט הבריוני שבעצם כתוצאה מההתבטאות הפיזית שלה בגדול מפחיתה את רמת הביטחון בקרב תושבי באר שבע והסביבה. ואז נכנסנו לעניין שלוש מפקדות משימתיות כשרהט היא העיר הכי גדולה במגזר הבדואי עם 100 אלף תושבים עם מפל פשיעה משמעותי לא רק באזור באר שבע ודרומה אלא גם לבאר שבע מערבה ואפילו צפונה. כ- 300 שוטרים של מג"ב דרום הוקצו כדי לטפל במשימה של הבריונות ולתת מענה גם לתושבי רהט עצמם שסובלים מעצמם מהבריונות הזאת. 

"לאחר מכן הצבנו מפקדה משימתית בתוך העיר באר שבע עם עשרה אופנועים כבדים, מפקדה של כ–60 איש וכל התכלית שלה יחד עם שוטרי תנועה הוא להוות נוכחות וגורם הרתעה. התפקיד שלה הוא בעיקר בבריונות בתוך העיר כשהכוונה להתמקד במקומות הומי אדם כמו ביג, שם מתרחשת הפשיעה של בריונות. זה קורה במרכזי מסחר אורן, גילת ובמקומות מהסוג שיצרו דינמיקה מסוימת בקרב הציבור של פחד וכל מה שקורה שם כרגע בשל הנוכחות שלהם שם. 

"מפקדה נוספת הנה על הצירים מבאר שבע דרומה ומבאר שבע צפונה במטרה לאבטח את הציבור בנסיעה על אותם צירים. אלו שלוש המפקדות שהוקמו לצורך הטיפול בקטע הבריוני, שבעצם זה הבסיס להורדת תחושת הביטחון . צריך להבין שהנוכחות של הציבור הבדואי שרובו נורמטיבי בבאר שבע מהווה גורם מפריע ומטריד את הציבור הבאר שבעי לכאורה. זה עולה במדיה החברתי והתחושה הכוללת מקבלת משמעות בקרב הקבוצות החברתיות וכשהבנו את הדבר הזה מיד הבנו שאנחנו צריכים להיות שם באותן קבוצות חברתיות. כל אירוע שצף במסגרת המדיה החברתית טופל על ידי המשטרה וברוב המקרים לא רק טופלו אלא גם הבאנו את החשודים והעמדנו אותם לדין גם אם לא היו תלונות בהתחלה של תושבים", אומר ניצב עמר.

"יש תחושה לא טובה בקרב הציבור שהיא לא נובעת מאירועים חמורים אלא מפרסום תחושות או חוויות של אנשים ברשתות החברתיות. נכון לעכשיו המפקדות פועלות מאז פברואר ויש תפוקות ומעצרים עד תום ההליכים ובסופו של דבר יש תהליך שאמור לשקף שינוי משוואה ושיפור משמעותי בתחושת הביטחון של הציבור. 

בעניין התודעתי לא הרבה הצלחנו כי הרבה מאד מהפעילות שלנו לא בא לידי ביטוי בתקשורת ואני לא נכנס כרגע לסיבות. בסופו של דבר אנחנו מנסים לחשוב איך אנחנו יוצרים דינמיקה שבה אנחנו משתפים את הציבור בתוצאות שאנחנו מגיעים אליהן בעקבות הפעילות המשטרתית.  בכל התקופה שבה אני בתפקיד יש עליות ומורדות . יש אירוע שמוריד את חוסר הביטחון ויש את הפעילות שלנו שמובילה לתוצאה של מעצר", המשיך.

איך אתה מסביר את התופעה שבה אדם חמוש מגיע לעיר העתיקה בבאר שבע, למתחם בילוי, ומחסל ביריות לעיני תושבים אדם אחר?
"יש פה סכסוך שקשור למגזר הבדואי שהוא תולדה של נקמה. האירוע הזה מבחינת האפשרות לממש את הנקמה מבחינת הצד שפגוע כל מקום אפשרי. איפה שהוא יאתר את הגורם הוא יפעל נגדו. הרבה יותר קל לאנשי המגזר לפעול בנקמה מחוץ לפזורה והוא בא בחשבון עם יריבו על רקע סכסוך משפחתי או יריבות כי שם הוא הרבה פחות יזהר כי בתוך הפזורה יש את המשפחה שמסייעת. הסיפור הזה יכול היה להתרחש בכל מקום בעצם. היכולת שלנו למנוע אירועים כאלו היא הרבה יותר גבוהה מבעבר אולם עדיין יש הרבה מאד ואקום שאנחנו לא יכולים להיכנס לתוכו אולם במקרה הזה אני יכול להגיד לך שבתום ימים בודדים אנחנו נבשר על מעצר של החשוד ונביא אותו לדין, כי יש לנו את כל היכולות המודיעיניות ואם לא מנענו את האירוע אנחנו יכולים להביא את החשודים במעשה הנקמה המטורף הזה".

ומה לגבי הירי לעבר עומר?
"הקטע של הורדת היקף הירי זה תהליך שלוקח זמן ארוך כי זה תהליך של איסוף של איסוף מידע מודיעיני, כלבי גישוש וכל מה שצריך כדי להגיע אל המידע המאוד מדויק על מקום הימצאם של כלי הנשק שמוסתרים עמוק באדמה. אני מאז פברואר משקיע המון משאבים לכיוון המגזר אבל זה תהליך ארוך מאד שנמשך חודשים ויותר עד שמצליחים לשנות את העקומה ואני יודע שזה לא מעניין את הציבור.

"הסטטיסטיקה לא נותנת תחושת ביטחון אבל אני לא יכול למדוד את עצמי כי אין לי סרגל תחושות אבל אני יכול למדוד את עצמי בהישגיות שאנחנו הגענו ואני מדבר על 50 אחוז עלייה בעבירות חשיפה ואני מדבר על עבירות סד"ח, עבירות נשק, עבירות ירי. פתחתי יותר תיקים בעבירות של סחיטה באיומים גם כשהקורבן לא מגיע להתלונן וזאת מהסיבה שהקורבן למרות שהוא חש אימה לא מגיע להתלונן ובאיזה שהוא מקום אם אני מביא אדם להגיע להתלונן אז אני מבין שיש שינוי בתפיסה ובאמון של הציבור במשטרה. יזמתי הרבה יותר משנים שחלפו פתיחת תיקים וזה דרמטי וצריך להבין שתיק סד"ח הוא תיק מורכב".

זירת רצח (ארכיון) (צילום: דוברות המשטרה)
זירת רצח (ארכיון) (צילום: דוברות המשטרה)

איך אתה מטפל במגזר הערבי?
"לגבי המגזר הערבי יש לנו תוכנית מאד מסודרת לשנים הקרובות איך אנחנו כמחוז רואים את המשטרה בטיפול במגזר הערבי. מדובר בתוכנית  אמורה לקחת את מרחב הנגב שהוא הכי גדול בארץ שיש שם שמונה תחנות משטרה לפצל אותו לשני מרחבים . כאשר מבאר שבע צפונה ומערבה יהיה מרחב אחד ומבאר שבע דרומה מזרחה יהיה מרחב נוסף. זה אומר שכביש מיתר יהיה הגבול בין הצפון לדרום ויהיו שני מרחבים במקום אחד שקיים היום וזה יעצים את כוחה של המשטרה כשנקים תחנות משטרה במקומות שבהם אין תחנות כמו חורה, לקיה, סיפא, תל שבע ושגב שלום יהיו שם תחנות משטרה עצמאיות שיתנו שירותי משטרה לתוך היישוב עצמו. כשאתה מעצים את תחנות המשטרה בתוך המקום עצמו והן מסוגלות להתמודד עם הבעיות בתוך אותו ישוב באיזה שהוא מקום אתה מצמצם אוטומטית את הפשיעה כי היכולת שלך להימלט מתוך המקום שאתה חי בו כמעט בלתי אפשרית כי מיד הוא ייתפס".

זה לא מוכיח את עצמו בצפון, שם פתחו תחנות משטרה ואירועים מתרחשים.
"חייבים לעשות הבדלה בין הבדואים בנגב לבין הערבים בצפון. הם שונים בתרבות, בתכלית, באידאולגיה, במהות וכמעט בכל פרמטר. בנגב אין כמעט תחנות משטרה למעט תחנה אחת כוללת במעגלים גדולים והיכולת של מוגבלת אבל היא לא נמצאת בתוך הישובים 24 שעות שבעה ימים בשבוע. בצפון הם נמצאים בכל ימות השבוע והפשיעה שונה. כדי להתמודד עם הפשיעה צריך ליצור ולשנות את היבטי המשילות. יש לזה משמעות וזה לא סמנטיקה. כמו לדוגמא גביית מס, גביית ארנונה, זה מעשה משילותי שישנה תפיסה תרבותית ושינוי תשתית.

"הקמת תחנת משטרה ותליית שלט ריבונות ושלט משטרה זה יוביל לשינוי ולציות לחוק וזה מחויב המציאות .  העניין המשילותי הוא בסיס להסדרה כפי שמתכננים. בכל אחד מהישובים הרצון שלנו להקים תחנת משטרה כחלק מסביבה מונעת פשיעה ומי שייהנה מזה הן הערים באר שבע, עומר ומיתר והישובים בסביבה".

"בנינו תוכנית ליכולת טכנולוגית ברמה הרבה יותר טובה ממה שקרה בתקופת שומר חומות ואסבר את האוזן ואציין שבתקופה זו המחוז הדרומי עצרנו למעלה מ-500 פורעים ונותרו במעצר למעלה מ- 35 נאשמים עם כתבי אישום חמורים של הסתות לטרור, וזה ירתיע להבא אם יחזרו לאירועים כאלה, אפילו בעוד שנתיים שלוש".

ניצב עמר מוסיף ומדגיש: "בנינו יחידה שקראנו לה יחידת רקיע, שמבוססת על אמצעים טכנולוגיים שאחראית על הפעלת רחפנים, והפיילוט היום מניב תוצאות מצוינות. הדינמיקה הזאת תיצור מצב שבכל מקום שילכו ויתפרעו באיזשהו מקום, בקצה שוטרים יעצרו אותם. הבנתי שיש ציבור מאד גדול שמרגיש שלא בנוח ולכן החלטתי לפרוס פרשים כי פרש על סוס גבוה הוא בולט ונוכח והוא מהווה גורם הרתעה וזה חשוב מאד וכל יכולת שיש לי אפעיל אותה לטובת שיפור תחושת הביטחון. רוצים ליצור דינמיקה להעביר את המסרים והפעילות לכלל הציבור בצורה שקופה וזה יביא לשיפור הביטחון האישי. אני רוצה נראות של השוטרים. אני מאמין בעבודה קשה שתוביל להעלאת תחושת הביטחון".

אתה עומד לקבל חזרה את שלום דומרני שבחודש הקרוב אמור להשתחרר מהכלא , איך אתם נערכים ליריבות עם בני שלמה, הדרום הולך לרעוד?
"הבנו שיש בעיה שהולכת להתרחש עם שחרורו הקרוב של שלום דומרני. אנחנו ערוכים לכל תרחיש ואנחנו מבינים שהם ינסו לפעול וליצור פרופגנדה, אבל לא ניתן להם לעשות, לא לבני שלמה ולא לשלום דומרני, למרות שברור שהם ינסו לעשות מהלכים כדי להחזיר את השליטה בשטח. ימ"ר לכיש תמיד היה צעד אחד לפני ולא הייתי מציע להם לעשות טעויות כי נשים את היד עליהם. בעניין הזה אנחנו מבינים שהפעילות שלהם מתבססת על מקור הפרנסה במסגרת פלילית ולכן הפעילות שלנו מתבצעת בשיתוף פעולה מלא עם רשויות המס ונעשה הכל כדי להבהיר להם שיחפשו מקורות פרנסה אחרים כי לנהוג בדרך פלילית זו לא משוואה משתלמת עבורם".