אדם שנפגע בתאונת דרכים כנהג, כנוסע ברכב או כהולך רגל ובעקבות האירוע התאונתי נגרם לו נזק גוף, יהיה זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב שהיה מעורב בתאונה בביטוח חובה. במקרה שתאונה קשה הובילה למות הנפגע, עזבונו יהיה זכאי לקבל פיצויים במקומו.

בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "החוק"), תאונת דרכים מוגדרת כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". שימוש ברכב מנועי יכול להתייחס לכניסה ויציאה מרכב, גרירה, חנייה, נסיעה, דחיפה ועוד. לפי החוק, נזק גוף שנגרם בעקבות תאונת דרכים יזכה את הנפגע בפיצויים מחברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את השימוש ברכב. הפיצוי מחברת הביטוח יינתן בכפוף לקיומה של תעודת ביטוח חובה בתוקף אשר מכסה את השימוש ברכב, כמו גם בקיומו של רישיון נהיגה תקף של נהג הרכב שמתאים לסוג הרכב הספציפי שהיה מעורב בתאונה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין הראל - יטיב, לחץ/י כאן

תאונה שבה מעורב רוכב קורקינט / אופניים חשמליים
בחודש אוקטובר בשנת 2020 נקבע כי רוכב קורקינט ו/או אופניים חשמליים יוכל לתבוע פיצויים בגין נזק גוף שנגרם לו כתוצאה מתאונת דרכים עם רכב מנועי. המשמעות המעשית היא כי רוכב האופניים/ קורקינט יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח של הרכב המעורב בתאונה ללא כל קשר לשאלת האחריות או האשמה של הרוכב.

דוגמה למקרה רלבנטי ניתן לראות במצב שבו רוכב הקורקינט נסע בדרך של "אין כניסה" והיה מעורב בתאונה עם רכב מנועי. במקרה כזה רוכב הקורקינט יהיה זכאי לקבל את מלוא הפיצוי עקב נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה.

מהי תקופת ההתיישנות בנוגע לתביעות בגין נזקי גוף שנגרמו בעקבות תאונת דרכים?
תקופת ההתיישנות הקבועה להגשת תביעה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים עומדת על 7 שנים מיום התאונה, ואילו כאשר מדובר בקטין תקופת ההתיישנות עומדת על 7 שנים שיתחילו להימנות מיום הגיעו של הקטין לגיל 18, כלומר עד לגיל 25.

משטר של אחריות מוחלטת לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
בחוק נקבע משטר אחריות מוחלטת ביחס לאלו שנפגעו בתאונות דרכים. משמעות הדבר בפועל היא שאחריות חברת הביטוח לשלם פיצויים לנפגע בתאונה היא מוחלטת והיא אינה קשורה בשום אופן לשאלת אשמתו או אחריותו לאירוע התאונתי. מטרת העל של המחוקק בקביעת משטר של אחריות מוחלטת בחוק הייתה לסייע לנפגעים בתאונות דרכים לקבל את הפיצוי שמגיע להם מהר ככל האפשר, באמצעות קיצור הדיון המשפטי בתביעות שהגישו נפגעי תאונות דרכים.

כדי להוכיח את התביעה ולקבל את הפיצוי מחברת הביטוח, אדם שנפגע עקב מעורבותו בתאונת דרכים יצטרך להוכיח כי האירוע התאונתי עונה להגדרת המונח "תאונת דרכים" שמופיע בחוק. כלומר שמדובר ב"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". יתרה מזאת, לצורך קבלת הפיצוי הנפגע יצטרך להוכיח כי התאונה גרמה לו נזקי גוף.

מינוי של מומחה רפואי שיעריך את נזקיו של הנפגע בתאונה
הניסיון מלמד כי גם כאשר בית המשפט מכריע שהאירוע שבעקבותיו נפגע התובע עונה להגדרת המונח "תאונת דרכים" כמשמעו בחוק, עלולים להתעורר בקרב הצדדים חילוקי דעות ביחס לסוג הנזק שנגרם לנפגע בעקבות התאונה ולהיקפו. על כן, הנפגע יצטרך לצרף לתביעה בקשה למינוי מומחה רפואי בתחום המתאים ולצרף לה תצהיר, כתב ויתור על סודיות רפואית ומסמכים רפואיים שיתמכו בבקשה. לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט יעיין במסמכים הרפואיים וייקבע האם יש לראות בהם ראשית ראייה לקיומה של נכות רפואית.

אם בית משפט יאשר למנות מומחה רפואי מטעמו, הוא יקבע גם מי מהצדדים יצטרך לשאת בעלות חוות דעתו של המומחה הרפואי. לאחר מינוי המומחה, יועברו לידיו כל המסמכים הרפואיים הרלבנטיים ביחס לנפגע בתאונה, הוא יערוך לו בדיקה קלינית ויקבע את אחוזי הנכות שנגרמו לו בעקבות התאונה.

הפיצוי הסופי שיקבל נפגע בתאונת דרכים מחברת הביטוח יהיה גדול יותר ככל שהנזק שנגרם לו בעקבות התאונה הוא קשה יותר. במקרים שבהם בית המשפט יקבע שנגרמה לנפגע נכות בעקבות התאונה, סכום הפיצויים שיקבל בסוף ההליך יכול להסתכם בסך של מאות אלפי שקלים ואף יותר.

תאונת דרכים בדרך לעבודה
אדם שנפגע בתאונת דרכים במהלך עבודתו, בדרכו למקום העבודה או בדרכו חזרה ממקום העבודה לביתו, למעשה היה מעורב בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. במקרה כזה הנפגע יצטרך למצות את ההליכים מול המוסד לביטוח לאומי ובמקביל או בהמשך לפנות לעורך דין לצורך הגשת תביעה נגד חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב כאמור.

חשוב להבהיר כי דרגת נכות שנקבעה על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי נחשבת לקביעה על פי דין ולכן אדם שנפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יוכל להשתמש בקביעת המוסד לביטוח לאומי במסגרת תביעתו נגד חברת הביטוח וכך ייתר את הצורך במינוי מומחה רפואי מטעם בית המשפט.

ליווי משפטי מקצועי יסייע לנפגע לקבל את מלוא הפיצוי
מאחר שניהול תביעות נזיקין מכוח החוק והתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי מחייבים מומחיות וניסיון רב, מומלץ לאדם שנפגע בתאונת דרכים לפנות לעורך דין מיומן, מקצועי ומנוסה בניהול תביעות פיצויים מול חברות ביטוח מכוח החוק בסמוך ככל האפשר לאחר האירוע. עורך דין מקצועי יוכל לבחון את נסיבות המקרה לעומקן, יעריך את הנזק שנגרם ללקוח, יגבש אסטרטגיית פעולה משפטית מתאימה לצורך מקסום הפיצוי וילווה את הלקוח במסגרת ההליך המשפטי לפי הצורך.

משרד עורכי דין הראל - יטיב עוסק בתחום הביטוח והנזיקין, תאונות דרכים, תאונות עבודה, ייצוג מול המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, קצין התגמולים ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.