מאסר בפועל וקנס על סך 60 אלף שקל - זה העונש שדורש מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי להטיל על כל מי שייתפס כשברשותו אמצעי לחימה (אמל"ח) בלתי חוקי, כאקט של ענישה מרתיעה. "מבחינת החקיקה אנחנו בכיוון הנכון", ציין שבתאי בפגישה שקיים בחמישי האחרון עם שוטרי תחנת לב תל אביב.

כמי שמבין שמספר מקרי הרצח והקורבנות שנרשמו מאז תחילת השנה במגזר הערבי חריגים ובלתי סבירים, ומהווים עלייה דרמטית בתחום הפשיעה החמורה בישראל בכלל ובמגזר הערבי בפרט, הציג רנ"צ שבתאי את פעילות המשטרה בנושא. הוא חשף לראשונה נתונים המצביעים על עלייה של 37% במספר התיקים שנפתחו בגין עבירות אלו.

כך, מראשית השנה ועד לספטמבר נפתחו על ידי המשטרה 3,542 תיקים על עבירות מתחום האמל"ח, לעומת 2,582 תיקים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. במקביל, ישנה עליה של 32% במספר כתבי האישום בנושא האמל"ח ועליה של 30% אחוז במעצרים עד תום ההליכים.

זאת ועוד, מתחילת השנה הגבירה המשטרה את הפעילות נגד עבירות הנשק ביישובים ובשכונות ערביות. בתשעת החודשים האחרונים עצרה המשטרה ברחבי הארץ 4,732 חשודים בגין עבירות אמל"ח וירי, כ־92% מהחשודים שנעצרו הם מהחברה הערבית. בתקופה זו גם נתפסו אלפי אמצעי לחימה ביישובי החברה הערבית בישראל, בהם למעלה מ־430 אקדחים, כ־120 תתי מקלעים, למעלה מ־400 רובים מסוגים שונים, אלפי פריטי תחמושת וכן מאות רימונים, חלקי נשק, חומרי נפץ וחבלה.