שר המשפטים, גדעון סער, הודיע היום (חמישי) כי בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הוחלט למנות  את סגן נשיא בית המשפט המחוזי ת"א, השופט שאול שוחט לכהונה בפועל בבית המשפט העליון לתקופה של שישה חודשים. 

עוד נמסר כי המינוי נעשה בהתאם לסמכות השר לפי סעיף 10 לחוק בתי המשפט. לפי אותו סעיף, שר המשפטים רשאי למנות, לכהונה בפועל, בהסכמת המועמד ובהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון. כהונה בפועל לפי סעיף זה, ברציפות או לסירוגין, לא תהיה יותר משנה אחת
מתוך תקופה של שלוש שנים. 

בתגובה למינוי, אמר השר סער כי "אמשיך לעשות מאמצים להגיע להסכמות הנדרשות בוועדה לבחירת שופטים באשר למינויי הקבע בבית המשפט העליון, שישקפו גם את הגיוון הנדרש בערכאת השיפוט העליונה במדינה. האחריות המוטלת עלי היא, בין היתר, לאפשר לבית המשפט העליון לתפקד ולצמצם את הפגיעה הנגרמת לאזרחים כתוצאה מהרכב חסר. אני משוכנע שהשופט שוחט יתרום מניסיונו השיפוטי העשיר ומכישוריו לעבודת בית המשפט העליון".

גדעון סער  (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שוחט המכהן כאמור כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, כיהן בין היתר גם כשופט בבית המשפט לענייני משפחה ועמד בראש הוועדה הציבורית לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, שנקראה על שמו. בעברו גזר 18 שנות מאסר על הרוצח של עו"ד ענת פלינר. 

החלטתו של שר המשפטים מגיעה בצל המחלוקת בוועדה לבחירת שופטים. כזכור, אין הסכמה בין חברי הוועדה על השופטים החדשים שימונו לבית המשפט העליון. עיקר המחלוקת בשלב זה נעוצה בשופט הרביעי שאמור להיבחר, אשר זהותו אינה ידועה בשלב זה, אבל היא אמורה להגיע בהסכמה עם לשכת עורכי הדין, אשר דורשת למנות למשבצת הפנויה סנגור מהמגזר הפרטי.

שלושת המועמדים המוזכרים כמוסכמים הם השופטת רות רונן, השופטת גילה כנפי שטייניץ והשופט חאלד כבוב. עם זאת, בגלל חוסר הסכמה - ייתכן שייפתחו מחדש גם המינויים המוסכמים.