תוכן זה נכתב ע"י עורך דין אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס המתמחה בדיני תעבורה שמכיר היטב את המערכות במקרה של תאונת דרכים, הוא ממליץ חד משמעית להיוועץ עם עורך דין לתעבורה בטרם מסירת הגרסה שלכם הן לביטוח ובעיקר למשטרה.

מה חשיבות ההתייעצות עם עורך דין תעבורה לאחר תאונת דרכים?
אין הכוונה לצלצל ולהטריד עורך דין על כל שריטה קטנה ברכב. אבל על המעורבים בתאונה לדעת שלגרסתם יש השפעה רבה על מהלך העניינים בין אם הם מבוטחים ועל אחת כמה וכמה אם אין להם ביטוח וזאת עוד בטרם שדיברנו על מסירת גרסה לבוחן משטרתי.

נהג מבוטח, אכן יכול לחסות תחת חסות הביטוח ואולם זו לא כסות הכל, שימו לב שכאשר מדווחים על תאונה לחברת הביטוח יתבקש הנהג למסור גרסה כיצד אירעה התאונה ואף מי אשם בתאונה. לכך יש משמעות.

גרסה זו משמשת בהמשך את חברות הביטוח לצרכיהם ואם יגיע הדבר לידי משפט נזיקי הרי ייתכן מצב, לאחר שלא נזהר בלשונו או הסביר עצמו כראוי, הוא יעמוד על דוכן העדים ויותקף על ידי הצד הנגדי שהוא הוא הגורם לתאונה וזאת בהסתמך על גרסתו שלו, שנמסרה בלי לשים לב בסערת רגשות ובמועד התאונה.

ברוב המקרים זו תהיה כבר בעיה של חברת הביטוח, באיזה מצב זה יהפוך להיות בעיה של הנהג?
אתייחס לשני מצבים, הראשון שבמקרה של בעיה בתוקף הביטוח, חברת הביטוח תתנער מנהג ומתוקף פוליסת הביטוח שלו והוא יוותר למעשה לבדו ועל כך אין צורך להכביר מילים.

המצב השני כאשר הגרסה המפלילה נמסרת לחוקרי התאונות של משטרת ישראל או אפילו כבר לשוטר הראשון שמגיע לשטח או עדי ראיה שבימינו מקליטים ומצלמים הכל.

המלצה לנהג שהיה מעורב בתאונה רצינית 
חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה כבר בשלבים הראשונים שלאחר התאונה ולפני חקירת משטרה. על מנת שנוכל לסייע לכם להציג את גרסתכם. מדובר בנקודה קריטית וצומת חשובה בדרך להשגת תוצאות מוצלחות או צמצום הנזקים העתידיים שיכולים להיגרם כתוצאה מהליך המשטרתי והתעברותי בבית המשפט לתעבורה.

כמו כן, כבר בשלב הזה, עורך הדין יוכל להפנות אתכם למומחים נוספים שאפשר לערב בחקירה, ולספר לכם על פעולות נוספות שיכולות לסייע לכם.

לא כולם יודעים זאת, אבל לנהג יש את הזכות להתייעץ עם עורך דין. זכות ההיוועצות הינה זכות בסיסית של כל נהג הנחקר תחת אזהרה. לכן, אחד מהדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות לאחר תאונה, זה להרים טלפון לעורך דין לשם התייעצות. זכרו, כל מה שהנהג יגיד לשוטר בשיחה כללית ואפילו בארבע עיניים יתועד ויוכל לשמש כעדות בבית משפט נגדו.

עורך הדין יכול לעזור לנהג לסדר את המחשבות שלו ולנסח את מה שקרה, כך  שיוכל להתמודד אם וכאשר המשטרה תנסה ליחס לו אשמה בתאונה.

נהגים רבים מאמינים שאם הם ימסרו למשטרה את האמת שלהם הכל יסתדר לטובה. איך זה מסתדר בפועל?
המשטרה מאפשרת לנהגים שהיו מעורבים בתאונה להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה באזהרה, וחשוב לנצל את זה. הם מודיעים זאת לנהג ואף מחתימים אותו על טופס בנושא. ומי שמוותר על זכותו המוקנית על פי חוק יכול למצוא עצמו מול חוקרים מנוסים ששואלים הרבה שאלות במהלך החקירה בניסוחים שונים, ואם יכשל הנהג בלשונו או לא ימסור גרסה הפוטרת אותו מאחריות ככל שניתן בנסיבות במקרה, הרי הדבר עלול להסתיים בפסילת רישיון נהיגה ל-60 יום במידי ואף בכתב אישום בבית המשפט לתעבורה בהמשך הדרך.

לכן, חשוב מאוד לדעת מה לומר לחוקרים, להציג את הגרסה בצורה הנכונה ולדעת עמוד עליה.

היכן עובר הגבול בין ייעוץ לפני חקירה להשמת מילים בפי הנהג?
זאת שאלה מצוינת וחשובה ביותר, עורך הדין לא אמור להגיד לנהג איך לשקר, אבל תפקידו הוא לעזור לו לעשות סדר בראש, להבין את התהליך ולדעת לנסח את דבריו באופן ברור ורלוונטי לחקירה. כי בחדר החקירה ככל הנראה הוא  יהיה לחוץ ומתרגש.

מקרה לדוגמא של ייעוץ לפני חקירה סייע באופן מהותי לנהג 
בכניסה לאחד המושבים בשרון פגעה נהגת ברכב שהגיע מולה והואשמה על ידי הנהג ואף על ידי שוטר בשטח שנכנסה אין כניסה. השוטר הצביע לכיוון התמרור והנהגת כבר היה מוכנה למסור גרסה ולפיה היא טעתה ומודה באשמה, בפני בוחן תנועה של משטרת ישראל שהגיע למקום. 

אולם, לאחר שהבוחן מסר לה שזכותה להתייעץ עם עורך דין תעבורה, היא צלצלה אלי, ועל פי עצתי ובהסכמת הבוחן, נדחתה החקירה ביום.

לאחר ביקור זריז במקום וצילום תמונות, ראינו שתמרור אין הכניסה אינו ברור כלל וכלל לאור תמרור סותר, המוצב בקרבת מקום. ולמעשה יתכן שהאשמה כלל ברכב שבו פגע.

לאחר שהוכנה לחקירה על ידי, התייצבה הנהגת בתחנת המשטרה בכפר סבא, הסבירה את גרסתה לחוקר התנועה, הציגה תמונות, ולמעשה כך הסתיים התיק מבחינתה – תיק שהיה יכול להסתיים בכתב אישום חמור אם הייתה מודה באשמה ללא כל בדיקה והתייעצות.

אלי אנושי הינו שופט תעבורה בדימוס, עורך דין שמתמחה בתחום דיני התעבורה, בעל ניסיון רב בכל בתי המשפט הדנים בתחום, מבית המשפט לתעבורה ועד לבית המשפט העליון.

כמו כן כיהן כשופט תעבורה בבית המשפט לתעבורה מרכז בפתח תקווה. אלי מייצג נהגים בתיקים קשים בבית המשפט לתעבורה ובכלל נושאים כגון תאונות דרכים, פסילות רישיון נהיגה, נהיגה בשכרות ועוד. 

עו"ד אלי אנושי – שופט תעבורה בדימוס
טל' - 050-5738228
אתר הבית - https://www.taavuraenoshi.co.il/ 

ייעוץ בעניין תאונות דרכים: 
כתב אישום בתאונת דרכים | עו"ד תעבורה ושופט תעבורה בדימוס אנושי אלי