ועדת הכנסת בראשות חברת הכנסת מרב בן ארי דנה היום (רביעי) באלימות שוטרים נגד חיים מזרחי, צעיר חרדי, שהעיר להם לאחר שפגעו ברכב חונה בירושלים. לא רק שמזרחי הוכה, אלא שהשוטרים עצרו אותו לאחר המעשה והיום הוא הגיע לכנסת על מנת לספר פעם נוספת את שחווה.

"אני לא יכול להסתכל לכם בעיניים. אנשים רעים, אף אחד לא מרגיש את מה שאני חווה, רק אמא שלי והרב שלי שמדבר איתי ב-4 בבוקר. אני לא יכול לצאת לשיעור תורה, או לשיעור פסיכולוגיה. אני מפסיד שיעורים. זה לא מגיע לי. השוטרים שהרביצו לי צריכים לשים את המפתחות אצל מפכ"ל המשטרה. גם לא ביקשו סליחה. אני לא נרדם בלילה. אני לא צריך לפחד. אני בנאדם שעוזר. לא עשיתי להם כלום", סיפר מזרחי, שפרץ בבכי בזמן עדותו.

חיים מזרחי מותקף על ידי השוטרים (צילום: צילום מסך כאן 11)
חיים מזרחי מותקף על ידי השוטרים (צילום: צילום מסך כאן 11)

יו"ר הוועדה בן ארי אמרה במהלך הדיון כי "מבחינה ציבורית, המשטרה הייתה חייבת להעביר את השוטרים לתפקיד לא מול קהל. אני רוצה משטרה חזקה, אבל כל פגיעה באזרחים אני אביא אתכם לכאן לספק הסברים".

רמ"ח משמעת במשטרה, בתיה בן דוד, נתנה את גרסת המשטרה לאירוע: "כשנפתחת חקירה וחומרי הראיות מועברים אלינו, אנו שוקלים מה לעשות בהיבט התפקודי – אולי להעביר את השוטר לתפקיד ללא מגע עם קהל, חופשה כפוייה, השעיה, פיטורין, כפוף לשימוע. הקצין הועבר לתפקיד ללא מגע עם קהל, שני האחרים הוחזרו לתפקיד". בן ארי השיבה לה: :"כל החבורה הזו אין לה מקום ברחוב. אני הראשונה לקרוא לחקירה פלילית, זה אירוע מזעזע".

לאחר מכן, היא דרשה לדעת את מספר השוטרים שפוטרו בגלל אלימות נגד אזרחים, שהוגדרה כלא מוצדקת. על כך השיבה בן דוד: "ב-2019 פוטרו שישה, ב-2020 פוטרו שמונה, בשנה החולפת פוטרו ארבעה".

חבר כנסת נוסף שלקח חלק בדיון, ח"כ איתמר בן גביר, הצטרף לשיח: "אני מכיר את הדין המשמעתי. יש מקרים שאתם פועלים, אבל בדרך כלל בכפפות של משי. אני עד היום מחכה, עצרו אותי לארבעה ימי מעצר שווא, המשטרה פיצתה אותי ב-60,000 שקלים פיצויים, ומה קרה לשוטרים? מה המסר שיוצא?". גם חבר הכנסת משה ארבל הצטרף: "אפשר לתת אגרופים לאזרח שהעיר לשוטרים? השוטרת שריסקה אותו באגרופים, מה איתה?".

ועדת הכנסת דנה באלימות שוטרים נגד חיים מזרחי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכנסת דנה באלימות שוטרים נגד חיים מזרחי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בשלב זה, יו"ר הוועדה בן ארי פנתה פעם נוספת לחיים מזרחי ושאלה אותו אם הוא רוצה להוסיף דברים. "שיטפלו בהם, אני מפחד מהם", מסר הצעיר שהוסיף: "זה לא בסדר שאני פוחד לצאת לבד ובהם לא מטפלים. לא רוצה שלאף אחד זה יקרה, לא יהודי, לא ערבי, לא חילוני ולא מוסלמי. מרביצים על כלום. נציגת המשטרה שדיברה יפה, יש לה ילד בבית, שתחשוב אם היה לו כאב שלא עובר. נראה אתכם, מישהו מכאן, שלוקח את הכאב שלי".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "חיים, ריגשת אותי. יש לך אחריות כי ראו אותך והבינו שכך אי אפשר להמשיך. אתה דמות למופת ואנשים מכל הציבור מזדהים עם הכאב שלך ועם העוול שעשו לך. כל אירוע אלימות משטרתית יידון פה בוועדה, שתדרוש תשובות והסברים. אני רוצה לתת למשטרה כוח, שתטפל בהפרות סדר, ואחרי שאמרתי את זה, בכל פגיעה באזרחים אני אביא אתכם לכאן. לא יקרה מצב. אני מצפה לתוצאות חקירת מח"ש תוך ימים ספורים. אני מביעה מורת רוח ששני השוטרים המעורבים שוב נמצאים בשטח. זו החלטה גרועה מאד".

ממשטרת ישראל נמסר: "אנו מצרים על תחושותיו הקשות של חיים בעקבות המקרה. נסיבות מעצרו ע״י כוח הבילוש שהוזעק לטיפול בהפרות הסדר נבדקות בימים אלו ע״י מח״ש. ככל שימצא כי מי מהבלשים שהיו במקום פעל שלא כדין - הרי שהנושא יטופל בהתאם".