הוועדה לבחירת שופטים התכנסה היום (שני) כדי לבחור ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. ארבעת השופטים שבחרה הוועדה הם: השופטת גילה כנפי-שטייניץ, רעייתו של ח"כ יובל שטייניץ (הליכוד), חאלד כבוב, שצפוי להיות המוסלמי הראשון שיכהן בבית המשפט העליון, עו"ד יחיאל כשר מהמגזר הפרטי והשופטת רות רונן.

לפני כשלושה חודשים הודיע שר המשפטים גדעון סער על החלטתו לפתוח את רשימת המועמדים לתפקיד, אבל כעת נראה כי זהותם של ארבעת המועמדים המובילים כבר נקבעה. לפני כחודשיים התבטל ברגע האחרון כינוס הוועדה בשל היעדר הסכמות, ועתה נראה כי בשלו התנאים למהלך.

הוועדה לבחירת שופטים (צילום: ללא)
הוועדה לבחירת שופטים (צילום: ללא)

בפתח הדיון של הוועדה התייחס סער לבחירת השופטים החדשים ואמר: "לאחר שלושה חודשים של עבודה מאומצת מאז פרסום רשימת המועמדים הראשונה - אביא היום לוועדה הצעת החלטה למינוי ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. הצעה זו משקפת את הבחירה הנכונה על פי שלושת המדדים שקבעתי כמצפן: מצוינות. איזון. גיוון. ההצעה שאביא ושאני מקווה שהועדה תאשר אותה ברוב הנדרש לפי חוק כוללת מועמדים מעולים שבמעולים. גביש של איכות שיוסיף כוח מקצועי משובח לערכאת השיפוט הבכירה שלנו. ההרכב שיובא גם מגוון ומאוזן מבחינת התפיסות המשפטיות ומשקף את הפסיפס החברתי המגוון שלנו". 

בהמשך, ספד לשופט גבריאל בך שהלך לעולמו: ״השופט גבריאל בך ז״ל כיהן שנים ארוכות כפרקליט המדינה וכשופט בבית המשפט העליון. אתמול ליווינו אותו בדרכו האחרונה. סיפור חייו של השופט בך מסמל את המפנה ההיסטורי שחל בתולדותיו של העם היהודי. הנער שברח עם משפחתו מגרמניה הנאצית ימים ספורים לפני ליל הבדולח היה לתובע של הצורר הנאצי אדולף אייכמן בבית משפט במדינתו הריבונית של העם היהודי". 

סער, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ויו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי ונציגיו בוועדה הגיעו להסכמות לאחר שרשימת המועמדים נפתחה מחדש, ולשכת עורכי הדין הוסיפה רשימה מעודכנת של מועמדים משלה, ובהם עו"ד כשר ממשרד עורכי הדין תדמור. כשר מקובל גם על שלושת שופטי העליון החברים בוועדה.

עורך הדין יחיאל כשר (צילום: תומר יעקובסון)
עורך הדין יחיאל כשר (צילום: תומר יעקובסון)


חבר הכנסת שמחה רוטמן, שהתנגד מלכתחילה לרשימה הסופית, מחה על כך ואמר: "מהיום הראשון אמרתי לכל חברי הוועדה שדיברו איתי, שלטובת מדינת ישראל, ולטובת האמון הציבורי בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט בכלל, נכון יותר להגיע לקונצנזוס, גם במחיר פשרות כואבות. זה לא בריא למדינת ישראל ולבית המשפט העליון שהציבור הגדול אותו אני מייצג, ייצא מפה ללא כלום. בתוך הוועדה אני אחד מתשעה, מחוץ לוועדה אתם המיעוט ואני הרוב. אתם יכולים לנצח אותי פה, אך ההפסד הוא של כולם".

השופטת רות רונן (צילום: אתר הרשות השופטת)
השופטת רות רונן (צילום: אתר הרשות השופטת)


מינויה של השופטת המוערכת רות רונן עבר למרות הביקורת החריפה בקרב חוגי הימין. מינוי מעניין נוסף הוא של גילה כנפי־שטייניץ, אף היא שופטת ותיקה ומוערכת - וזאת משום שהוא מגיע דווקא בתקופה שבה מפלגת הליכוד, אשר בן זוגה יובל שטייניץ נחשב לאחד מבכיריה, תוקפת בחריפות את בית המשפט העליון.

נראה כי ה"דיל" נוצר לאחר כיפופי ידיים וחלוקת גזרות: לצד נציגי מערכת מובהקים כמו רונן וכבוב, מגיע מינוי מהמגזר הפרטי הקרוב יותר להשקפות הימין, של אשת שר לשעבר וח"כ המכהן מצד זה של המפה הפוליטית.

עורך הדין אורי קינן, חבר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, מסר: "הוועדה לבחירת שופטים בחרה את המיטב של השופטים. ברור לי לגמרי שמועמדים אחרים ברשימה הם טובים לא פחות ואולם באופן אובייקטיבי, עסקינן בבחירה ראויה לגמרי ואני בטוח שהם יהיו משרתי ציבור נאמנים בבית המשפט העליון".

השופטת גילה כנפי שטייניץ (צילום: אתר הרשות השופטת)
השופטת גילה כנפי שטייניץ (צילום: אתר הרשות השופטת)


כאמור, בנובמבר האחרון דחה סער את בחירת השופטים החדשים בשל "אי־הסכמות לבחירת שופטים בהתאם לדרישות החוק". הוא הסביר את ההחלטה במילים: "למרות מאמצים רבים שנעשו במטרה לגבש הסכמה לבחירת שופטים בהתאם לדרישת החוק - הדבר לא צלח לפי שעה. כשר המשפטים אני מודע לאחריות המוטלת עליי לבחירה מאוזנת שתעצב את דמותה של ערכאת השיפוט הגבוהה ביותר לשנים הבאות".

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים, ובהם ארבעה פוליטיקאים - שר המשפטים המכהן כיו"ר הוועדה, השרה איילת שקד וח"כ אפרת רייטן כנציגות הקואליציה וח"כ שמחה רוטמן כנציג האופוזיציה, וכן שלושה שופטי עליון - נשיאת העליון אסתר חיות, השופט יצחק עמית והשופט עוזי פוגלמן. את לשכת עורכי הדין בוועדה מייצגים עורכי הדין אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.

השופט חאלד כבוב (צילום: אתר הרשות השופטת)
השופט חאלד כבוב (צילום: אתר הרשות השופטת)