בשורה למעשנים: ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) את התקנות הקובעות כי החזקת קנאביס ושימוש בו לצריכה עצמית לא ייחשבו עוד עבירות פליליות ויהפכו לעבירות מנהליות, ללא רישום במרשם הפלילי, למעט במקרים חריגים. 

לפי התקנות החדשות, הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס. גובה הקנס על החזקת קנאביס יופחת ל-500 שקלים , במקום 1,000 ו-2,000 כיום על שתי עבירות ראשונות. התקנות יאפשרו להפוך את עבירות החזקת הקנאביס והשימוש בו לצריכה עצמית, לעבירות מנהליות בלבד ואת ביטול הרישום הפלילי.

בהתאם להסדר המוצע משתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי, כאשר במ קרים חריגים נותרת הסמכות להגיש כתב אישום, בשיקול דעת התובע. כמו כן, תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי, תבוטל ההבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות, והקנס על החזקה יוגבל ל-500 ש״ח.

מההסדר הוחרגו, על פי עמדת המשרדים הרלוונטיים, אסירים, חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה. 

בהסכמה בין יו"ר הוועדה לשר המשפטים הוחרגו הקטינים מהמתווה בהוראת שעה לשלושה חודשים, זאת כדי שיובאו לוועדה הנחיות היועצת המשפטית לממשלה בעניין, וכדי שמשרדי הממשלה יציגו תוכניות חינוך והסברה ויתחילו לעבוד על מתווה לקטינים נוכח ההסדר החדש. 

ארבעה ח"כים תמכו בצו - היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים שרן השכל, בני בגין, מיכל שיר (תקווה חדשה). שני ח"כים התנגדו: אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) ואורי מקלב (יהדות התורה). 

שר המשפטים גדעון סער אמר: "המשפט הפלילי צריך להיות שמור לסטייה חריפה מהנורמה החברתית. לא צריך להפעיל את כל כובד המשפט הפלילי במקרים הללו של אזרחים נורמטיביים". 

ח"כ שרן השכל מסרה: "צעד נוסף להקלה על מעל מיליון אזרחים נורמטיביים בישראל שמשתמשים בקנאביס". 

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב ציין כי "לא ניתן להשאיר לאורך זמן טיפול פלילי בקטינים בשעה שמבוגרים פטורים ממנו", והוסיף: "ככל שמורידים מחומרת הרף הפלילי צריך להעלות את המאמצים השיקומיים וההסברתיים".