פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) הגישה היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד אסתר נחמיה (54) וציונית מזרחי (59), תושבות מעלה אדומים, בגין מעשי התעללות ותקיפה של פעוטות במעון הילדים בעיר.

על פי כתב האישום, הנאשמות עבדו כמטפלות במעון וטיפלו ב- 17 פעוטות בגילאי שנה עד שנתיים. בתחילת השנה, בהזדמנויות רבות ושונות, הנאשמות התעללו ותקפו את הפעוטות. הנאשמת אסתר נחמיה דחפה, הכתה והרימה את הפעוטות באמצעות משיכת ידיהם ורגליהם, או תוך אחיזה בחולצתם, הנפתם באוויר והטחתם במזרון או ברצפה, תוך שהיא גורמת להם לבכי ומכאוב.

בתוך כך, נהגה באגרסיביות בעת שהשכיבה את הפעוטות לישון, בין היתר, משכה אותם בחוזקה, הטיחה אותם במזרונים לעיתים מגובה, וכיסתה את פניהם בשמיכה. הנאשמת ציונית מזרחי הרימה את הפעוטות תוך אחיזה בחולצתם, הנפתם באוויר והטחתם למזרון. כמו כן, דחפה אותם בכוח, בעטה בהם, הטיחה אותם במזרון בעת השכבתם לשון וכיסתה את פניהם בשמיכה. בנוסף, נהגה לסטור לפעוטות, או לנער אותם בחוזקה, תוך שהיא גורמת להם לבכי ולמכאוב. 

בכתב האישום נאמר כי "הנאשמות התעללו בקטינים חסרי ישע, בהיותן אחראיות עליהם. ההתעללות באה לידי ביטוי בין היתר בטיב האירועים, ריבוי המעשים והקטינים הנפגעים, תדירותם, גילם הרך של הקטינים, והיותן האחראיות הבלעדיות על צרכיהם, בריאותם ושלומם במהלך האירועים המפורטים בכתב האישום. מכלול הנסיבות הפך את ההתנהלות המתעללת לשגרה אליה נחשפו כל הקטינים ששהו בגן".

כתב האישום מייחס לנאשמות ביצוע עבירות של התעללות בקטין חסר ישע על ידי אחראי, תקיפת קטין חסר ישע על ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש ותקיפת קטין חסר ישע על ידי אחראי.

גן ילדים, אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
גן ילדים, אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על הארכת תנאי מעצר הנאשמות עד לתום ההליכים המשפטיים נגדן. כמו כן, הפרקליטות ביקשה להורות על הרחקתן מכל אזור מעלה אדומים לצד הגבלת העיסוק עם פעוטות ועם כלל חסרי הישע.

עו"ד ליה קוק, מנהלת מרכז הליווי לילדים נפגעי עבירה במועצה לשלום הילד אשר מלווה מספר משפחות אשר ילדיהם נפגעו בפרשה, מסר: "כתב האישום מגולל מקרי התעללות קשים שבוצעו ע"י שתי הנאשמות אשר התעללו בפעוטות רכים בשנים מבלי רחם, יום אחר יום, מבלי שהפעוטות יכלו להשמיע קול או לבקש עזרה. פעוטות שלולא המצלמות, שמוכיחות את אשר ארע, היו ממשיכים להיפגע בצורה קשה".

"אנו מלווים את המשפחות לאורך ההליך הפלילי וחווים מקרוב את התקופה הקשה שעוברת עליהם מרגע חשיפת המקרה ואת השלכות הפגיעה על ילדיהם. ההורים רשמו את ילדיהם לגן, נתנו אמון בגננות שיחנכו את היקר להם מכל ויבטיחו את שלומם,  ובמקום זה, על פי המתואר בכתב האישום הילדים "למדו" זוועות ואיבדו את האמון הבסיסי בבני אדם", הוסיפה.

בנוסף וכחלק מהמאבק של המועצה לשלום הילד לקידום זכויות ילדים בגיל הרך ולמיגור תופעת ההתעללות בפעוטות, היום עלה לדיון בוועדת חוקה הצעת חוק של חברת הכנסת מירב בן ארי, בשיתוף עם המועצה לשלום הילד, אשר קוראת להחמיר את הענישה בעבירות אלימות נגד קטינים או חסרי ישע המבוצעות בין היתר ע"י אנשי צוות חינוכי. הצעת החוק נועדה לתקן את המציאות האומללה בה, ביותר מידי מקרים, מוגשים כתבי אישום מקלים כנגד גננות ומטפלות שפגעו בפעוטות ומוטלים עליהן עונשים מגוחכים.

התיקון יאפשר לגורמי אכיפת החוק להגיש כתבי אישום חמורים יותר ויסייע לבתי המשפט להטיל ענישה בלתי מתפשרת המעבירה מסר חד וברור באשר לחומרת הפגיעה בילדים.