עובדת זרה מהפיליפינים, המטפלת בחולה סיעודית, תישאר בישראל ולא תגורש, למרות שפג מועד האשרה שלה. מדובר בפסק דין תקדימי של בית הדין לעררים בירושלים, שגם הורה על בחינת מעמדה החוקית של העובדת בוועדה הבינמשרדית לעניינים הומניטאריים. עו"ד מיטל בן שושן (סודרי) אמרה לאחר ההחלטה כי כעת "המטופלת והעובדה הזרה האהובה עליה נותרות יחד" וכי "הצדק נעשה".

עו"ד בן שושן (סודרי) הגישה את הערעור בעניינה של העובדת הזרה, מטעם המטופלת הסיעודית ונגד משרד הפנים. עו"ד בן שושן (סודרי) ביקשה לערער על פס"ד שניתן בעניינה של העובדת ובו נקבע כי זו לא עמדה בתנאי הסף הקבועים לחוק הכניסה לישראל ועל כן היא תגורש. בפסק הדין צוין עוד כי העובדת כלל לא הגישה לוועדה ברשות האוכלוסין וההגירה את הבקשה להארכת אשרת השהייה בישראל במועד הקבוע בחוק.

בבית הדין לעררים בירושלים התקבלה עמדת עו"ד בן שושן (סודרי). הדיין שלומי ויזן קיבל את עמדתה כי העובדת הזרה הגישה את הבקשה להארכת אשרת השהייה תשעה ימים לפני תום התקופה הקובעת. עוד הצליחה עו"ד בן שושן להוכיח כי אף שהבקשה הוגשה במועד כנדרש, הרי שהטיפול וההחלטה בבקשה הסתיימו רק כעבור שבועיים, כלומר, בתום התקופה.

עורכת הדין מיטל בן שושן (סודרי)  (צילום: יח''צ)
עורכת הדין מיטל בן שושן (סודרי) (צילום: יח''צ)

בפסיקתו, קבע הדיין ויזן כי הפרשנות הראויה לחוק היא ש"יש לראות בבקשה כאילו הוגשה בתוך התקופה הקובעת". בפסק הדין קבע בית הדין כי תוארך אשרת העובד למטפלת מעל הזמן המותר, וזאת על רקע הקשר המיוחד עם החולה בה היא מטפלת. וכעת העובדת תוכל להמשיך ולסעוד אותה. 

עוד נקבע בבית הדין כי עניינה של העובדת מהפיליפינים יחזור לדיון בוועדה הבינמשרדית לעניינים הומניטאריים ותיבחן בקשתה להארכת האשרה ורישיון הישיבה של עובדת זרה עפ"י חוק הוראת השעה - נגיף הקורונה החדש.

עו"ד בן שושן (סודרי) ב"כ המטופלת, שהגישה את הערר, אמרה לאחר ההחלטה: "ביהד קיבל את ערעורינו ופסק כי הפרשנות הראויה לחוק היא שיש לראות בבקשת מטופל סיעודי אשר הוגשה בתוך התקופה הקובעת אשר הוגדרה בהוראת השעה ואשר החלטה לגביה התקבלה לאחר תום התקופה הקובעת, יראו בהחלטה ככזו שהתקבלה בתוך אותה תקופה.

אנחנו מברכים על החלטת ביהמ"ש על כך שהוא מפגין רגישות לצורכיהם של מטופלים סיעודיים ועל הרצון לבוא לקראת משפחותיהם בכל הנוגע להסדרת מעמד המטפל. במקרה זה, הקשר בין העובדת למטופלת הינו קשר הדוק ובמידה ותופרדנה יגרם למטופלת נזק נפשי חמור. אנו שמחים כי בסופו של יום הצדק נעשה.

אני מאמינה שכל בקשה הומניטרית המוגשת לבית המשפט צריכה להיבחן בכובד ראש, וכי יש לדון בכל עניין לגופו. טיפלתי במקרים קשים רבים, חלקם מורכבים ובכל פעם שאני מביאה את הבשורה החיובית למשפחה אני חשה סיפוק עצום. אני רואה שחובה לציין שהיועצים המשפטיים של יחידת ההיתרים בסיעוד מסייעים רבות".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לעוד מידע אודות משרד עו"ד מיטל בן שושן (סודרי) לחצו כאן