יש דרכים רבות בהן תוכלו להגן על עצמכם מפני בן משפחה מכה, וחשוב שתדעו אותן. עו"ד שי גבע ממשרד עורכי דין גבע-רוזן מסביר ומבהיר איזו הגנה אתם יכולים לקבל במקרה בו ישנה אלימות בבית. 

מהי אלימות במשפחה? מהו הביסוס המשפטי להגנה על קורבנות מפני האלימות המופנית אליהם מצד בני משפחתם?
אלימות במשפחה היא אלימות פיזית, רגשית, מינית, פסיכולוגית או מילולית. בין היתר, אלימות כזו במסגרת המשפחה גורמת ללחצים ופוגעת בתפקוד היומיומי. עם זאת, מדובר על בעיה רחבה מכפי שנהוג לחשוב ויש גם כלים משפטיים להגנה על הקורבן.

סוגי צווים להגנה על קורבנות אלימות
צו הגנה מבטא אפשרות משפטית להרחיק בן משפחה אלים, לרבות מניעת קיום קשר עם הנפגע, להימצא במרחק מסוים ממנו או לשאת נשק ואף הרחקה לתקופה מוגבלת מבית המשפחה. 

כיצד בוחרים את ההגנה המתאימה?
התייעצות עם אנשי מקצוע בתחום דיני המשפחה יכולה לסייע לקורבן להתגונן מפני סוגים שונים של אלימות. מכיוון שאלימות מכל סוג מתחילה באירועים שלכאורה נתפסים כזניחים (אף שכל תקיפה היא חמורה כשלעצמה). רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע כמה שיותר מוקדם. 

מבחינה אופרטיבית, רצוי לעשות זאת מיד לאחר המקרה הראשון הכולל איום, ולו מרומז. על אחת כמה וכמה אם במקרה מעורבות פעולות אלימות מובהקות כגון דחיפה, סטירה, בעיטה או מכות מסוגים אחרים – ואף אלימות מילולית על שלל גווניה.

עורך הדין שי גבע (צילום: קרן רפאלי)
עורך הדין שי גבע (צילום: קרן רפאלי)

הגנה אנונימית עבור הקורבנות
אלימות במשפחה היא נושא שלא מרבים לדבר עליו באופן גלוי. ורבים מנסים להסתיר את החוויה הנוראית שהם עוברים. על כל קורבן של אלימות במשפחה לדעת שניתן לנהל הליך משפטי גם בדלתיים סגורות – ושעל צווי הגנה חל איסור פרסום.

במילים אחרות, האנונימיות נשמרת גם מתוקף יחסי העבודה עם איש המקצוע שמייצג אותך – וגם באמצעות התנהלות בית המשפט שמגינה על פרטיותך. לכן, לא צריך להמתין שהמצב יחמיר. אם ישנו חשש מפני אלימות מצד בן הזוג ו/או מצד בן משפחה, צריך לדעת שיש דרך להתגונן מפניה. 

אין סיבה לחיות בתחושה של פחד מפני כל סוג של אלימות. נכון שלפעמים קשה להודות בזה, אבל חשוב שיהיה בסביבה אדם מקצועי שיידע לתפעל את האירוע בהיבט המשפטי על מנת להעניק לקורבן את ההגנה לו הוא זקוק. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il