אף שצעיר, 27 מהפזורה הבדואית, הועמד לדין על עבירות חמורות של סחר בנשק, קיבל בית המשפט המחוזי בבאר שבע את הסדר הטיעון שהושג בין באת כוחו, עו"ד אליז קסנטיני, לבין נציגי התביעה, והרשיע אותו בעבירה קלה במיוחד של מתן אמצעים לביצוע פשע. זאת, בשל קושי ראייתי משמעותי בתיק. במסגרת ההסדר נקבע כי הנאשם ירצה שנת מאסר וישלם קנס בגובה 7,500 שקלים בלבד. שני חבריו לכתב האישום, חתמו על הסדר טיעון מקל דומה. 

כתב האישום המקורי בעניינו של הנאשם, ושני חבריו, ייחס להם סחר בנשק לאחר, כך לפי האישום, שהוציאו אל הפועל עסקת מכירה של 7 אקדחים באזור הדרום. אדם נוסף, בשם עיזאת, נתפס במחסום כשהוא דרכו לבאר שבע, ולאחר שנמלט מהשוטרים נעצר והנשקים נתפסו. 

למרות המעשה החמור והעבירות החמורות שיוחסו לנאשמים בכתב האישום, הגיעה הפרקליטות להסדר טיעון מקל במיוחד עמם, זאת על רקע "קשיים ראייתיים משמעותיים", כלשון התביעה עצמה. 

כתב האישום המתוקן מייחס לנאשמים עבירה של מתן אמצעים לביצוע פשע ועבירה של ניסיון להחזקת נשק. 

עורכת הדין אליז קסנטיני  (צילום: עמיר צוק)
עורכת הדין אליז קסנטיני (צילום: עמיר צוק)

ע"פ כתב האישום המתוקן הנאשם ושותפו לכתב האישום קיבלו מידע אודות מקום בו מצויים 7 אקדחים. הם התקשרו לנאשם השלישי ומסרו לו את המידע בדבר מיקומם של האקדחים, כיוון שידעו כי היה מעוניין בהחזקתם. בשיחה השיב להם כי הוא נמצא בבידוד משום שחזר מחו"ל, וזאת בשל הנחיות הקורונה. השניים סיפקו לחברם את המידע אודות מיקום הנשקים והוא ביקש ממכר אחר להגיע למקום ולאסוף אותם כשהוא מציג בפניו מצג שווא כי מדובר בכסף ולא בנשק. 

כשעיזאת הגיע למקום שנמסר, הוא נטל משם את השק ובו אותם 7 האקדחים והמשיך בנסיעה לכיוון כללי באר שבע.כוחות יחידת מגן שנערכו מבעוד מועד עם לבוש משטרתי ואפודים זוהרים, פרסום מחסום עם דוקרנים ומהבהבי כביש כחול ואדום.

בהגיע עיזאת עם רכבו למחסום, פרץ את מחסום הדוקרנים, זרק את השק עם 7 האקדחים שהיו בתוכו מחלון נהג הרכב, נטש את רכבו, החל במנוסה רגלית ונכנס לתוך מבנה, עד אשר בלשי יחידת מגם עצור אותו במקום ולאחר מכן תפסו את השק עם האקדחים. בהמשך נעצרו 3 הנאשמים הנוספים.

"במעשיהם לעיל נתנו הנאשמים מיגע אודות מיקומם של כלי נשק ביודעים שהדבר עלול לשמש במישרין או בעקיפין לביצוע פשע או לקהלת ביצועו", נכתב בכתב האישום, ממנו נמחקה לחלוטין עבירת הסחר.

לאחר שהשלושה הודו במיוחס להם והורשעו, ביקשו נציגי התביעה, במסגרת שלב הטיעונים לעונש, לקבל את ההסדר, למרות שמדובר בעסקה מקלה במיוחד. "לאור קשיים ראייתיים משמעותיים בחומר הראיות בתיק", כתבו נציגי התביעה לבית המשפט, "בשילוב קושי מודיעיני לא מבוטל, המשליך ישירות על המסדר הראייתי, סבורה המאשימה, כי לאור האמור אין מנוס מלתקן את כתב האישום תיקון משמעותי, באופן שישקף נאמנה יותר את המסד הראייתי אותו ניתן להוכיח מעל לכל ספק סביר". 

באשר לצעיר, ציינו נציגי התביעה כי בעניינו הוגשו שתי עתירות לגילוי ראיה, שהצביעו על קשיים משמעותיים, "שהובילו אף הן לתיקון האמור". כמו גם החלטה בהליך המעצר בעניינו של נאשם זה, בבית המשפט העליון, לגבי המסד הראייתי ו"הקביעה כי קיימת חולשה ראייתית משמעותית בעניינו". 

"בשים לב לאמור", נכתב עוד לבית המשפט, "הרי שכתב האישום תוקן בעניינם של כל 3 הנאשמים לעבירות קלות יותר מאלו בכתב האישום המקורי. לנאשם 2 מיוחסת עבירה מסוג עוון, שהעונש המקסימילי עליה הוא 3 שנות מאסר ולפיכך הענישה המוצעת בהחלט הולמת את סוג העבירה בנסיבותיה". 

עוד צוין כי הנאשמים כולם נעדרי עבר פלילי, זוהי להם העבירה הראשונה והמאסר הראשון. יש לקחת בחשבון את הודייתם וקבלת האחריות מצדם, באופן שחסך הבאת ראיות ועדים רבים והביא גם לוודאות הרשעה וגם ליעילות המעכת השיפוטית.

שופט המחוזי בבאר שבע, יואב עטר, קיבל את הסדר הטיעון אף שהדגיש בגזר הדין כי העונש בעניינם מקל למדי. "הנאשמים", כתב השופט עטר בגזר הדין, "הורשעו על פי הודאתם בכתב האישום המתוקן בביצוע עבירה של מתן אמצעים לביצוע פשע. הנאשם השלישי הורע על פי הודאתו בכתב האישום המתוקן בשנית בביצוע עבירה של ניסיון להחזקת נשק".

לדברי השופט הצדדים הגיעו להסדר טעון שהינו "נוטה במובהק לקולא ואינו משקף את רמת הענישה הראויה והנוהגת. כל הצדדים נימקו את הסדר הטיעון בקשיים ראייתיים. ביהמ"ש אינו חשוף לחומר החקירה, חזקה על הצדדים כי אכן שיקללו את אותו קושי ראייתי ובהינתן הקושי הראייתי, ההסדר סביר, חרף קולתו הרבה".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לפרטים נוספים על עו"ד אליז קסנטיני לחצו כאן