לבית המשפט הוגשה התנגדות לקיום צוואה מאוחרת של אדם שנפטר ובמקומה להורות על קיום הצוואה המוקדמת שערך המנוח. עו"ד מיכל אופיר שהגישה את הבקשה לצו קיום הצוואה המוקדמת,  טענה בבקשה כי המנוח ערך את צוואתו המאוחרת כשלא היה כשיר לערוך צוואה, ולאחר שהיה נתון להשפעה בלתי הוגנת. 

מדובר בזוג נשוי שערכו כ-20 שנה לפני מותם צוואות הדדיות, אשר הופקדו על ידם פיזית אצל הרשם לענייני ירושה. כחודשיים לאחר שהאישה הלכה לעולמה, ערך המנוח, בגיל 92,  צוואה נוספת אצל עו"ד. כעבור מספר חודשים נפטר ובנותיו הגישו בקשה לצו קיום של הצוואה המאוחרת. 

בבקשה ההתנגדות שהגישה עו"ד מיכל אופיר היא טענה, בין היתר, כי הצוואה המאוחרת שנערכה ע"י המנוח, מתעלמת לחלוטין מצוואת רעייתו המנוחה, שכבר קוימה, ומשנה את הוראותיה כאילו לא הייתה קיימת, שהרי בצוואה המוקדמת ציוו בני הזוג המנוחים את רכושם כל אחד למשנהו ולאחר מכן לארבעת ילדיהם בחלקים שווים, כיורשים אחר יורש, כאשר בצוואה המאוחרת החלוקה לא הייתה שוויונית בין ארבעת הילדים. 

עורכת הדין מיכל אופיר (צילום: יח''צ)
עורכת הדין מיכל אופיר (צילום: יח''צ)

בבקשת ההתנגדות לקיום הצוואה נטען עוד, כי בשנותיו האחרונות היה המנוח חולה מאוד וסבל ממחלות שונות שגרמו לו להתאשפז לעיתים קרובות. הדבר גרם להתפתחותה של תלות מוחלטת של המנוח במשיבות, ואפשר להן להשפיע עליו לרעה לערוך צוואה לטובתן, בניגוד גמור להוראות הצוואות המוקדמות. בנסיבות שנוצרו, בנותיו של המנוח, שהן הנהנות מתיקון הצוואה ואשר בהן היה תלוי לחלוטין, השפיעו עליו לשנות את צוואתו תוך הפעלת לחצים ומניפולציות.  

עוד צוין בכתב ההתנגדות לצוואה כי המנוח לא היה כשיר לעשות צוואה עקב מצבו הפיזי והנפשי, וכי והצוואה המאוחרת נכתבה תוך אונס, כפיה, לחץ והשפעה בלתי הוגנת ותוך התערבות היורשות בעריכת הצוואה. עו"ד אופיר אף ציינה כי חוות הדעת של המומחה מוטעית ואין ליחס לה משקל מאחר והיא נסמכת על מכתב של רופא שלא בדק את המנוח בעת עריכת הצוואה. לטענת הרופא, הוא טיפל במנוח בעבר והמנוח זיהה אותו יום לפני מותו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il