אנחנו שולחים למוסדות החינוך - לגני הילדים ולבתי הספר - את היקרים לנו ומצפים שיחזרו אלינו בסוף היום בריאים ושלמים. אבל לפעמים תאונות קורות, בחצר, בזמן משחק,  בשיעור או במהלך ההפסקה. מי אחראי לפציעה של הילד במידה ונחבל במהלך יום הלימודים? מי יפצה על הנזק שנגרם לו?

הנה למשל המקרה של ענבר (שם בדוי) שהוריה יצרו עימי קשר בעקבות אירוע שבו נחבלה במהלך שהותה בגן. ענבר, שהייתה בת שנתיים ושמונה חודשים בעת המקרה, נפלה מהמגלשה בחצר הגן. היא טיפסה על סולם המגלשה, החליקה ונפלה ונחבלה קשות. היא הובהלה לבית החולים שגם אבחנו כי היא סובלת משבר ברגלה. 

הוריה של ענבר פנו אלי כשלוש שנים לאחר האירוע ובשיחה עמם התברר כי הגננת בגן שבו אירע המקרה, הצהירה בפניהם כי הילדה שיחקה לבד בחצר הגן, ללא השגחה. 

בפסיקות קודמות בנוגע לחובת הזהירות של צוות החינוך של הגן נקבע כי בין אנשי הצוות לילדים "שוררים יחסים המטילים חובת זהירות מיוחדת על צוות הגן, בעיקר מפאת גילם הרך של הילדים". החובה של המורה ושל ההורה, כך לפי בתי המשפט, היא בהשגחה על הקטין הן מ"פני פגיעתו של גורם חיצוני - חי או דומם - הן מפני פגיעה של הקטין באחרים, והן מפני פגיעה של הקטין בעצמו".

כן, קבעו בעבר שופטים, כי "ילדים טבעם להשתובב, וכי בעת משחקם יש לפקוח עין ולפקח במידה הנדרשת אשר תמנע פציעה או פגיעה כלשהי. על אחת כמה וכמה נדרש פיקוח בפועל בעת משחק ילדים בגן המשחקים בו מצויים מתקנים שעשועים שיש בהם הפרשי גובה ואשר עלולים הילדים ליפול מהם על אחת וכמה נדרש פיקוח בעת שהילדים קטנים הם, רכים בשנים, בגילאי גן חובה, ומידת האחריות שניתן לייחס להם כלפי עצמם בהימנעות מסיכונים הינה מזערית...". ת.א. (ת"א) 17803/06 פלוני (קטין) נ' עמותת כולל בית יוסף ונתן.

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: יח''צ)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: יח''צ)

במקרה של ענבר, בתביעה שהגשנו נגד הבעלים של הגן וחברת הביטוח שביטחה את הגן באותו הזמן, טענו כי ניתן היה למנוע את נפילתה, ומשכך את הנזק שנגרם לה. הבהרנו כי נפילתה לא הייתה פתאומית ולו מי מצוות הגן היה משגיח על פעילותה בחצר - המקרה היה נמנע. לתביעה צורפה חוות דעת רפואית שקבעה כי הילדה סובלת מנכות קבוע בשיעור של 10% בעקבות התאונה.

לאחר הגשת התביעה התנהל משא ומתן קצר עם המבטחת, אז הבינה כי מדובר במקרה זה ברשלנות זועקת של צוות הגן. סיימנו את ההליך בפיצוי בסך של 380 אלף שקלים. ברור כי את הנעשה אין להשיב ולא ניתן להעלים את הכאב והסבל שעברו על עינברמאז התאונה. עם זאת, באמצעות הסתייעות בעו"ד מומחה בתחום הנזיקין והגשת תביעה נגד הגן וחברת הביטוח שביטחה אותו בזמן האירוע, ליר קיבלה פיצוי (באמצעות הוריה) ומיצתה את זכויותיה בצורה הטובה ביותר.

עורכת דין ענת אשכנזי עוסקת בדיני נזיקין, תאונות ילדים ותלמידים, נזקי גוף, רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נזקי רכוש וביטוח.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד ענת אשכנזי לחצו כאן

ליצירת קשר עם עו"ד ענת אשכנזי שלחו וואטסאפ