נכון, זה לא פשוט לחשוב על היום שלא תהיו פה, אבל זה בהחלט חשוב להיערך כבר היום לעתיד, ולדאוג שהרצונות שלכם יתממשו אחרי לכתכם בצורה הכי טובה שיש. במדריך זה תוכלו למצוא את כל מה שחשוב לדעת בטרם תערכו צוואה. 

לפי חוק הירושה יש ארבע צורות לכתיבת צוואה: צוואה בעדים, צוואה בפני רשות, צוואה בכתב יד וצוואה בעל פה. 

צוואה בעדים
זו הצוואה השכיחה ביותר. זוהי צוואה הנערכת במעמד שני אנשים שהמצווה קבע כי הם העדים לצוואתו. נוכחות העדים נועדה להוכיח את אמיתות הצוואה וכי היא נעשתה מרצונו החופשי של המצווה. הצוואה חייבת להיות כתובה (בכתב יד, או מודפסת).
 
על פי החוק, על המצווה להצהיר בפני שני העדים כי הצוואה המונחת בפניו, עליה הוא עומד לחתום, היא אכן צוואתו ולאחר הצהרה זו הוא חותם עליה בפני העדים.
 
מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום ולקבל דגשים חשובים, שכן לחוק יש דקויות שכדאי לשים אליהם לב. 

צוואה בפני רשות 
צוואה בפני רשות היא צוואה שמוגשת לגורם רשמי או נעשית באמצעותו. לרוב בישראל נעשית בפני נוטריון. המצווה אומר לנוטריון את צוואתו, או מגיש לו אותה בכתב. אין צורך בחתימה ואין צורך בכל סממן מצד המצווה. 

צוואה בכתב יד
צוואה הכתובה בכתב ידו של המצווה. ניתן לערוך אותה ללא עדים או עורך דין ולכן זו הדרך הקלה והפשוטה ביותר להכנת צוואה. אולם, היא זו שהכי קל לנסות ולערער אותה משום שאין עדים לחתימתה, דבר הפותח צוהר למתנגדים.

צוואה בעל פה
צוואה בעל פה היא צוואה הנאמרת בעל פה על ידי המצווה, בפני שני עדים, מבלי שהוא עצמו יצטרך להכין כל מסמך כתוב. היא הנדירה ביותר והיא נערכת במצבים בהם אדם עומד בפני סכנת מוות ובשעה שהוא מצוי על ערש דווי, , כאשר יש חשש אובייקטיבי וסובייקטיבי להמשך חיי המצווה.

עורכת הדין איריס מורנו (צילום: דורון לצטר)
עורכת הדין איריס מורנו (צילום: דורון לצטר)

מדוע כדאי להכין צוואה והאם הצוואה תמנע סכסוכי ירושה?
ראשית, אם המצווה יערוך צוואה ברורה ולאחר שקיבל ייעוץ משפטי טוב, הצוואה תסייע מאוד ליורשים ותמנע סכסוכים בין היורשים בעתיד, דבר שבוודאי כדאי להמנע ממנו. 

נכון שתמיד יכולים להיווצר סכסוכים ולא ניתן למנוע בצורה מוחלטת סכסוכים על ירושה, שהרי שילוב של כסף, ורגשות עזים הם מתכון מוכח לריבים, גם בין בני משפחה. אולם, ככל שנפרט יותר את הצוואה ולא נסמוך על החוק היבש (נתייחס לכל ההיבטים של הירושה שלנו) נוכל לצמצם את הסכסוכים. 

אחת העילות השכיחות ביותר לתקיפת צוואה, ולהתנגדות לה, היא הטענה בדבר "העדר כשירות" או "השפעה בלתי הוגנת על המנוח". כדי למנוע מצב כזה, מומלץ לערוך את הצוואה בשלב מוקדם של הידרדרות במצב הנפשי/רפואי ולא להמתין עד אשר הכשירות מוטלת בספק. 

קחו בחשבון שעד לקיום הצוואה עשוי לעבור זמן רב ומצבת הנכסים עשויה להשתנות, לכן חשוב לבנות מנגנונים שלוקחים זאת בחשבון. 

במקרים מסוימים כדאי להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות וזאת לאחר שתייעצו עם עו"ד הבקיא בתחום. הפקדת הצוואה מביאה לכך שכאשר המוריש הולך לעולמו, כל בקשה שתוגש לרשם הירושה בעניינו תעלה באופן אוטומטי את הצוואה שהופקדה.

להתנגד לצוואה
כל אחד יכול ולנסות להתנגד ולתקוף צוואה בבית המשפט. הדרכים והטענות לכך הן רבות ומגוונות, וכפי שצוין לעיל, הטענה הרווחת ביותר היא טענת אי הכשירות או השפעה בלתי הוגנת. ביהמ"ש ידון בטענות לגופו של עניין, אולם חשוב, בטרם תפנו בתקיפת הצוואה להתייעץ עם עורך דין המתמחה בצוואות, שיציג בפניכם את האפשרויות השונות ויבחן את הדרך הטובה ביותר לתקיפת הצוואה. במקרה של תקיפת צוואה חלון ההזדמנויות לפעול הוא קצר, ועל כן יש לפעול במהירות ולא להתמהמה. 

אודות עורכת הדין איריס מורנו 
עורכת הדין איריס מורנו היא בעלת תואר ראשון במשפטים ומוסמכת כעו”ד משנת 2010. לעורכת הדין מורנו תואר ראשון נוסף במדעי החברה וכן, היא בעלת הסמכה כמגשרת. , מזה כ 10 שנים, מנהלת היא משרד פעיל ומשגשג, אשר שמו הולך לפניו. משרד עו"ד מורנו מתמחה בתחום חדלות פירעון, בתחום דיני המשפחה, צוואות וירושות על כל גווניו, עריכת חוזים ועוד. עורכת הדין מורנו מעניקה לכל לקוח ייעוץ וייצוג משפטי מסור ומקצועי, תוך חתירה לתוצאה המשפטית האופטימאלית ולשביעות רצונו של הלקוח.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד איריס מורנו לחצו כאן

ליצירת קשר עם עו"ד איריס מורנו שלחו וואטסאפ