מודאגים מה יקרה לילדים שלכם, או לקרובים אליכם, במידה ולא תוכלו להיות שם בשבילם? אז המאמר הזה הוא בשבילכם. הכירו את הכלי המשפטי הייחודי של מסמך הבעת רצון, מסמך משפטי, המאפשר לכם לקבוע כבר עכשיו מי יטפל בעניינים החשובים לכם במידה ולא תהיו כשירים לכך, או במידה שתמותו (חלילה). מסמך הבעת רצון מתייחס למקרים בהם ההורה או האפוטרופוס לא יהיה מסוגל לדאוג לאותו אדם (קטין או בגיר) אשר הוא אחראי לו או משמש לו כאפוטרופוס. לכן, הכלי המשפטי הזה יוכל לסייע לכם היטב לתכנן את עתידכם (גם אם אינכם יודעים מה הוא צופן). 

מסמך הבעת רצון בא לעולם בשנת 2019, עם כניסתו של תיקון מס' 18 ל"חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות" לתוקפו. זהו מסמך המאפשר להורה או לבן להורים לבחור את האדם שיחליפו כאפוטרופוס במקרה שלא יוכל לעשות זאת בעצמו. הוא מתאים במיוחד להורים יחידנים. 

כיצד עורכים מסמך הבעת רצון?
מסמך הבעת רצון הינו מסמך משפטי ועל כן יש לערוך אותו בפני עורך דין שעבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי. מומלץ כי עורך הדין יפקיד את המסמך במרשם של האפוטרופוס הכללי. המסמך ייערך בתנאי שעורך המסמך מבין את משמעותו, מטרותיו ותוצאותיו והוא יכול להתייחס למינוי אפוטרופוס לכלל העניינים או לחלקם.

מי רשאי לערוך מסמך הבעת רצון?
הורה של קטין, או אפוטרופוס מכהן נוכחי שהוא קרוב משפחה (בן, בן זוג, הורה, אח, סב) של האדם לו הוא מונה כאפוטרופוס על ידי בית משפט. גם "אפוטרופוס למעשה" יכול לחתום על המסמך, מדובר במי שדואג בפועל לענייניו של האדם גם במקרה שלא ניתן צו מינוי אפוטרופסות על ידי בית משפט.

מהו ההבדל בין מסמך הבעת רצון לבין צוואה?
עיקר ההבדל בין מסמך הבעת רצון לצוואה הוא בעיתוי בו המסמך מתקיים. צוואה מקוימת לאחר מותו של אדם ואילו מסמך הבעת רצון ניתן למימוש גם במהלך חייו של האדם, כאשר נקבע כי אינו כשיר עוד למלא את תפקידו כמי שאחראי על ילדיו או על הוריו, כלומר כשהאפוטרופוס מאבד את כשירותו. יחד עם זאת, מסמך הבעת רצון אינו בא במקום צוואה, אך כן ביכולתו לקבוע מי יהיה האפוטרופוס תחתיו במקרה של מוות. 

עורכת הדין חנה בן יהודה (צילום: יח''צ)
עורכת הדין חנה בן יהודה (צילום: יח''צ)

מי יכול לחתום על מסמך הבעת רצון?
לחתימה על מסמך הבעת רצון ישנם כמה תנאים מקדימים. על פי החוק, על נותן ההנחיות המקדימות להיות מעל גיל 18.

כן נקבע כי על האדם שאותו נותן ההנחיות מבקש למנות לתפקיד האפוטרופוס שלו, להיות מעל גיל 18.

תנאי נוסף הוא כי האדם אותו עורך המסמך מבקש למנות לאפוטרופוס צריך להסכים לשמש בתפקיד, לקרוא את מסמך ההנחיות ולחתום עליו. המסמך צריך להיערך על ידי עורך דין שעבר הכשרה מתאימה.

תוקף משפטי
במידה ונותן ההנחיות הפך בלתי כשיר, ייכנס לתוקף מסמך הבעת רצון. כדי לתת לו תוקף משפטי יש לפנות לבית המשפט ולבקש את מינוי האפוטרופוס החלופי, בהתאם לנקבע במסמך הבעת רצון. ביהמ"ש אינו מחויב למסמך אך נותן לו חשיבות גדולה. ההכרעה של בית המשפט תיקח בחשבון את רצון נותן ההנחיות לצד טובתו של הילד או החסוי שבמרכז המסמך.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לפרטים נוספים על עו"ד חנה בן יהודה לחצו כאן
לביקור בעמוד הפייסבוק של עו"ד חנה בן יהודה לחצו כאן