לאחר שבע שנים ולמרות איום מצד קצינת משטרה שיוגש כתב אישום כנגד לקוחו, הצליח עו"ד רפאל ציק, לסגור תיק מחוסר אשמה של לקוח שנחקר בגין עבירות של גניבה והונאה בכרטיסי חיוב, החזקה של רכוש גנוב ועוד. בדרך נדחתה עתירת הקצינה לבית המשפט העליון נגד נציבות הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות.

הכל החל כאשר בן דודו של החשוד אמר לו ללכת לתחנת המשטרה ולהגיד להם שמצא כרטיס אשראי. בתחנת המשטרה התברר שבוצעו בכרטיס רכישות, כנראה על ידי קרוב משפחתו של החשוד.  המשטרה חקרה אותו באזהרה וזה טען שרק רצה לעזור לקרוב משפחתו להחזיר את כרטיס האשראי ועל כן החזיר את כרטיס האשראי למשטרה והתיק כנגדו נסגר מחוסר ראיות. 

הסנגור עו"ד רפאל ציק הגיש בקשה לשינוי עילת סגירת התיק של הלקוח לחוסר אשמה בכדי שרישומו הפלילי של הלקוח יהיה נקי והוא יוכל לעסוק בעבודה הדורשת רישום נקי, אך במשטרה הוחלט כי יש ראיות כנגד הלקוח ולכן לא ניתן לשנות לחוסר אשמה. הסנגור לא ויתר ביקש לקבל חומרי חקירה נוספים מהמשטרה ובנוסף טען כי ההחלטה לדחות את בקשתו אינה מנומקת. קצינת החקירות השיבה לו שבמידה והוא ירצה להגיש ערר, התיק יסוכם כנגדו לדין ויועבר לתביעות ירושלים.

עורך הדין רפאל ציק  (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
עורך הדין רפאל ציק (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

עו"ד ציק לא ויתר והגיש ערר על החלטתה של קצינת החקירות וקצינת החקירות השיבה לעו"ד ציק, כי הוחלט לפתוח מחדש את תיק החקירה ולהצמיד לו חוקר שיסיים את הטיפול בתיק ובסיום הטיפול בתיק החקירה התיק יועבר לתביעות ירושלים להחלטתם.

בעקבות כך עו"ד ציק הגיש תלונה לנציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות כנגד קצינת החקירות על כך שהיא איימה עליו ועל מרשו בפתיחת תיק החקירה מחדש ועל הצמדת חוקר בתיק ואף סחטה אותו באיומים שלא יגיש ערר בכך שיוצמד חוקר לתיק והתיק יפתח מחדש כנגד הלקוח, קצינת החקירות בתגובה החליטה להגיש עתירה לבית המשפט העליון, על כך שאין סמכות לנציבות לדון בתלונה ובעקבות כך התלונה שהגיש עו"ד ציק, הושהתה עד להחלטה בעתירה.

היועמ"ש, תמך בכך שלנציבות הביקורת כן יש סמכות לדון במקרים כאלה בהם נדרשים קציני המשטרה להפעיל את סמכותם כתובעים, אך קצינת החקירות לא הסכימה עם זה והתעקשה על עתירתה בנוגע לחוסר סמכותה של נציבות הביקורת. בית המשפט העליון דחה את העתירה של קצינת החקירות.

בינתיים עו"ד ציק הגיש ערר לקצין החקירות המחוזי, אשר החליט לקבל את הערר של עו"ד ציקולשנות את עילת סגירת התיק לחוסר אשמה ובכך רישומו הפלילי של הלקוח כעת נקי והוא יכול לעסוק בעבודה הדורשת רישום פלילי נקי.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד רפאל ציק לחצו כאן